|
Rolex Oyster Quartz - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77) +--- Forum: Rolex og Tudor (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=68) +--- Tråd: Rolex Oyster Quartz (/showthread.php?tid=77854) |
Rolex Oyster Quartz - Stenstrup - 18-11-2012 Hej derude Jeg er blevet opfordret til at lave et oplæg af mit Rolex Oyster Quartz. Jeg købte mit Rolex Oyster Quartz model 17013 i 2003. Det var fra 1978 og solgt i 1980. Jeg valgte at købe dette ur fordi Rolex Oyster Quartzure er speciale ur, som Rolex kun producerede 2 % af ud af hele deres produktion fra 1978 og til 2003. Jeg ønskede også et ur med stor præcision i forhold til det mekaniske ur, og jeg ønskede et ur med meget lidt vedligeholdelse. Et komplet service er kun nødvendigt hvert 10. til hvert 15. år. Ja jeg er støt på nogle, der har haft deres i 20 år uden service, men jeg synes at det er synd for så sådan et fint urværk, at det ikke får service oftere. Man ville jo heller ikke lade en Rolls Royce motor kører på de samme olie 40.000 km, hvis det anbefales at udskifte det hvert 20.000 km. Service koster iøvrigt "kun" 3.700 kr. hos klarlund. Jeg har gjort det at jeg har købt 2 ekstra skiver til mit ur. En hvid med romertal i guld, og en blå med stegmarkeringer. Den orginale skive fra 1978 var oprindelig en grim guldskive, men køber købte uret med ønske om en Trinimum sort skive i 1980. (selvsagt lyser denne skive ikke mere). Det gode ved at købe de 2 ekstra skiver var at ved alle andre Rolexforhandlere end Klarlund, intil videre, kan skiverne købes løst, uden at skulle aflevere den gamle skive igen. Men om 5- 10 år kan man stærkt forvente at Rolex forlanger at alle skiverne skal tilbage ved nykøb af ny skive, og det gør mit ur ekstra specialt, da jeg har set over 50 at disse ure til salg de sidste 9 år, men ikke ét af dem havde ekstra skiver med. Jeg købte desuden de 2 andre skiver med ekstra sæt guldvisere til hvert af dem. En skive med guldvisere koster noget med 3.400 kr, i dag og 400 - 600 kr. for isættelse. Uret var fra 1978 til 1985, mener jeg, kun vandtæt til 50 meter inden Rolex gik hen og garanterede uret til vandtæthed 100 meter, men mit ur er altid blevet trykprøvet til 100 meter uden problemer, selv om det er fra 1978. Det er jo stort set pakningerne i uret, der gør om et ur er vandtæt til 100 meter eller 300 meter. Det er med skruekrone og jeg har badet med det 1 - 4 gange om måneden i 9 år, og i sauna med det og Romersk steamsauna og badet med det i 7 graders varm vand og 44 graders varmtvand og haft det i ovn på jernstøberi på mit hånled og i super- grader på - 40 grader i boks også på et jernstøberi. Dog skal det siges at det var under min jakke, så det mærkede nok hverken varmechock eller kuldechock. Jeg skifter batteri og skive hvert 2. til 3. år, (selv om et batteri kan holde 3 til 4 år), og trykprøver det hver gang. Det skal siges at priserne for dette er ved at være ublu. I 2006 gav jeg 500 kr. for det i. I 2009 gav jeg 760 kr. for det, (ved Klarlund), og i 2011 av jeg 1125 kr. for det, (ved Klarlund). Uret har ikke en batteriindikator. Det fandes ikke den gang og værket blev aldig udvilket videre siden 1978. Det tog 5 år at udvikle værket. Når uret trænger til batteri taber det ca. 20 minutter i døgnet. Billeder er i tilfældigt rækkefølge. oysterquartz.net ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() VH Nicholas Re: Rolex Oyster Quartz - Chris - 19-11-2012 Hej Nicholas Et godt indlæg om et sjældent ur her på dette forum. Har selv et 17013 fra 1983, som jeg har haft siden 1988. Jeg var ikke klar over de Lange service intervaller, havde hørt at de kunne strækkes til Omkring 8 år. Hilsen Chris Re: Rolex Oyster Quartz - Stenstrup - 19-11-2012 Chris Skrev:Hej Nicholas Hej Chris Det er normalt de mekanikse ure, der max kan gå 7 - 9 år uden service hvis man går med dem hver dag, men det mekaniske quartzur, som Rolex er, samt andre quartzure kan man bare lade gå og gå, for det forholder sig således at kun meget meget få quartzure bliver direkte serviceret i selve værket. Oftes kan et quartzværk ikke skilles meget af, og man sætter derfor bare et helt nyt værk i. Både Ceritina og Omega gør det. Min svigermors Omega, med quartzværk, har gået 18 år uden service, og min fætters George Jensen quartz ur gik i 21 år før værket var slidt op. Hørrte dog også om en, som var uheldig med sit Tag Heuer quartzværk, som var slidt op på 7 år og et nyt værk kom i hans ur. Jeg havde engang et Pulsar quartz dykkerur, som efter 6 år var træt i værket. Værket blev skilt af i 4 dele og pudset lidt og 2 dråber olie til i alt 400 kr. i serveomkostninger. Så gik det 3,5 år til inden værket var helt kaput, men hvis man kunne få et nyt værk til mit ur havde man bare gjort det. Det var også kun blevet 300 - 400 kr, men min daværende Rolexurmager ville gerne lave det og han viste mig de få dele, der kunne skilles af og trykprøvede det i en Rolextrykmaskine til hele 100 meter som var dens dykkerdybde. Senere hen hjalp jeg 3 andre fra USA og Hongkong med service af deres Rolexure og skaffede et par nye skiver til et Rolex Explorer 1016 og et Milgauss 1019. En af "kunderne" gav mig ud over penge for skiven, midterstykket af urkassen til et Rolex 17013. Han samlede nemlig forskellige ure og renoverede dem. VH Nicholas Re: Rolex Oyster Quartz - hannover_dk - 19-11-2012 Stenstrup Skrev:Det er normalt de mekanikse ure, der max kan gå 7 - 9 år uden service hvis man går med dem hver dag, men det mekaniske quartzur, som Rolex er, samt andre quartzure kan man bare lade gå og gå, for det forholder sig således at kun meget meget få quartzure bliver direkte serviceret i selve værket. Oftes kan et quartzværk ikke skilles meget af, og man sætter derfor bare et helt nyt værk i. Både Ceritina og Omega gør det.Max gå 7-9 år er nok ikke helt korrekt - men det er sikkert klogt med service inden for det område hvis man går med uret hver dag - MEN - det med at man bare skifter quartsværker, gælder det også et så specielt og fint quartsværk som Rolex anvender i oysterquatsen - for det er klasser over de fleste andre kvartsværker, når du skriver certine og omega f.eks? vh Re: Rolex Oyster Quartz - Stenstrup - 19-11-2012 hannover_dk Skrev:Hej.Stenstrup Skrev:Det er normalt de mekanikse ure, der max kan gå 7 - 9 år uden service hvis man går med dem hver dag, men det mekaniske quartzur, som Rolex er, samt andre quartzure kan man bare lade gå og gå, for det forholder sig således at kun meget meget få quartzure bliver direkte serviceret i selve værket. Oftes kan et quartzværk ikke skilles meget af, og man sætter derfor bare et helt nyt værk i. Både Ceritina og Omega gør det.Max gå 7-9 år er nok ikke helt korrekt - men det er sikkert klogt med service inden for det område hvis man går med uret hver dag - MEN - det med at man bare skifter quartsværker, gælder det også et så specielt og fint quartsværk som Rolex anvender i oysterquatsen - for det er klasser over de fleste andre kvartsværker, når du skriver certine og omega f.eks? Nej Rolex renser og smører deres quartzværker, men de er også de ganske få, der er opbygget som mekanisk og kan skilles af. I 2005 kostede urværket 10.000 kr. I dag nok 15.000 kr. det pudsige er at lænken kostede i 2007 15.000 kr, og nu måske 20.000 - 25.000 kr. Lidt ublu priser Re: Rolex Oyster Quartz - Geodoc - 20-11-2012 Uddrag af hvad Hannover_dk Skrev:.... et så specielt og fint quartsværk som Rolex anvender i oysterquatsen - for det er klasser over de fleste andre kvartsværker, når du skriver certina og omega f.eks?ganske enig; men for fuldstændighedens skyld suppleres nedenfor. Uddrag af hvad Stenstrup Skrev:... Rolex renser og smører deres quartzværker, men de er også de ganske få, der er opbygget som mekanisk og kan skilles afAtter ganske enig; men lige et supplerende kig på et par quartz værker i den omtalte klasse: ![]() Kaliber 1516, er principielt indrettet på samme måde som værket i OysterQuartz, og har omfattende mekanisk karakter. ![]() Service manualet for den mere nutidige kaliber 1666, angiver såvel adskillelse/samling og smørepunkter. Med venlig hilsen - Geodoc Re: Rolex Oyster Quartz - hannover_dk - 20-11-2012 fine - bare vi er enige om at rolex oysterquartz skal vedligeholdes og ikke bare byttes værk på - som Omega marinemaster og andet rigtigt godt quartz som jeg en dag inden jeg himler MÅ være ejer af vh Re: Rolex Oyster Quartz - Stenstrup - 20-11-2012 Geodoc Skrev:Uddrag af hvad Hannover_dk Skrev:.... et så specielt og fint quartsværk som Rolex anvender i oysterquatsen - for det er klasser over de fleste andre kvartsværker, når du skriver certina og omega f.eks?ganske enig; men for fuldstændighedens skyld suppleres nedenfor. Flot serviceark. Men er det ikke sådan nu at man ikke kan få dele til Omega Marinemaster mere fra Omega ? Der var en fra dette forum som kendte en, der havde købt et, der ikke virkede mere og reservedele kunne ikke fås mere ? Jeg regner med at Rolex OQ har reservedele i 10 - 15 år endnu. Vh Nicholas Re: Rolex Oyster Quartz - Geodoc - 20-11-2012 Stenstrup Skrev:Men er det ikke sådan nu at man ikke kan få dele til Omega Marine Chronometer mere fra Omega ?Jo - Begrædeligvis. Reservedelene var til rådighed i tidsrummet 1974 - 2011, så det blev "kun" til 37 år efter uret gik ud af produktion. Med venlig hilsen - Geodoc Re: Rolex Oyster Quartz - Stenstrup - 20-11-2012 Geodoc Skrev:Ja, 37 år er jo lang tid. Rolex slår nok ikke den, selv om de garenterer mindst 30 års reservedelsgarenti efter en model udgår og Omega 20 år.Stenstrup Skrev:Men er det ikke sådan nu at man ikke kan få dele til Omega Marine Chronometer mere fra Omega ?Jo - Begrædeligvis. Jeg så på et salgsforum at Omega Marine Master Megaquartz sælges fra 20.000 - 40.000 kr, med 1 og 2 års garenti. Det er en høj pris hvis uret går ned efter 5 år og ikke kan laves. Jeg synes at det er et dejligt ur. Jeg tror at Rolex Oyster Quartz kun har reservedele i 20 år efter modellen udgår, hvorved de bryder deres garentiregel. Grunden til at jeg tror det er at Klarlund, eller var det MC Mortensen I Herning ?, var i tvivl alledede nu om reservedeleskiver, men de fås endnu, men denne tvivl kunne få mig til at tro at om bare 10 år er det sket med reservedele, men lad os nu se. Det får næppe et ur til at stige i værdi skulle man tro, men selv gamle sportsmodeller fra Rolex med udgåede værk for 20 år siden bliver solgt for svimlende priser. VH Nicholas |