07-07-2012, 12:26 PM
Joepete Skrev:Hej Stratocaster
Du har ret i, at et 6R15 værk sikkert kan købes billigere end et service koster - når den tid kommer. Et 6R15 værk koster dog ikke 3K at servicere. Nok snarer omkring 1000 DKK. Når det er sagt, så er 6R15 værket jo lavet til at være meget lidt servicekrævende, og et service vil derfor kun blive aktuelt, i fald uret begynder at have en meget lav gang reserve eller i fald det bliver meget upræcsit. Bruger du uret til almindeligt brug, så vil jeg gætte på, at du ikke skal tænke på service i de første 10 år. Bruger du uret jævnligt til at dykke med, så vil jeg få skiftet pakninger engang imellem. Hvert 2-3 år, alt efter dit behov. Når et service bliver aktuelt, vil uret måske være så slidt (læs ridset og skrammet), at det er billigere at købe en ny klokke. Den tid, den "sorg"...![]()
Jeg ved ikke lige hvordan du vil sammeligne ure på tværs af "værk kategorier". Det er nok lidt vanskeligt. Enten er du fascineret af mekanikken bag de mekaniske værker, hvor tandhjul, fjedre, rotor osv. får værket til at gå, eller også går du mere op i andre ting, og vælger så mekaniske ure fra. Det er jo op til digNår du sammenligner ure med Brightz teknologi med andre ure, så skal du dog vide, at Brightz er en måde at behandle titanium ure på, så de bliver meget modstandsdygtige over for ridser, og så de har samme glød som stål. Titanium er dyrere end stål, og Brightz teknologien er heller ikke billig, så det er nok forklaringen på, hvorfor de to ure havner i samme pris segment. Du behøver dog ikke være bange for, at du bliver skuffet over Sumo´ens finish. Efter min mening er den rigtig god i forhold til prisen
(Svungne horn med facet kanter, blankt stål, satineret stål, kassebeskyttet lynette, super lume, lækker 120 kliks lynette m.m).
I dag er betegnelsen "Chronometer" forbeholdt "Swiss Made" ure. Back in the days kunne de japanske klokker godt få chronometer på skiven (hvad de da også havde på nogle Grand Seiko klokker), men det blev schweizerne trætte af, så de lavede om på "reglerne"Chronometer standarden er -4/+6, og et 6R15 værk vil ofte ligge inden for dette interval - dog ikke officielt, hvor Seiko har ret vidde tolerancer
I praksis vil uret dog være ret let at få til at gå inden for -4/+6. Du kan gøre det selv (prøv at anvende søge funktionen), eller en urmager kan ret let og billigt gøre det for dig
![]()
Sumo billeder (du kan klikke dem op i fuld størrelse):
Hej Joepete
Jeg har ikke en passion for mekaniske ure som sådan, men de tre jeg har nu (Seiko "Pair Watch", Seiko Brightz og G-shock Mudman er alle Kvarts, så jeg tænkte, at det kunne være sjovt med et enkelt mekanisk.
Jeg har dog læst dine posts om Seiko Sumoer, som desvære har/havde en China-kasse, og jeg så gerne (især da jeg er Japansk gif) at "det hele i klokken" nu også VAR/ER Made in Japan.
Skal sådan et Sumo trækkes op manuelt hver gang, eller hvordan fungerer det? Det er jo ikke Kinetic, så jeg går ikke udfra, at armbevægelser "holder den gående"?
Har jeg forstået det rigtigt, hvis jeg antager, at du på trods af China-kasse stadig mener, dette ur er rigtigt godt Value for money? Gider du lave en liste over, hvor Seikos forskellige modeller (du må godt begrænse dette til dykkerure) ligger henne i kvalitetsspektret? Jeg er med på at MM ligger øverst, men er lidt i tvivl om, hvor de andre ligger sig i forhold til denne model?
Som skrevet før ser jeg ikke lige mig selv spendere 15K på en MM, og det er vel ikke muligt at få et New in bpx/Mint til ca. 8K, vel? Jeg er set her på forum, at man nu tilsyneladende kan købe MM nyt fra en tysk webshop til ca. 2K €.
Og så lige: JDM: disse er vel ikke nødvendigvis højere kvalitet en EU-Seikoer, vel? Grunden til at købe JDM er vel bare, at men her kan få fingre i specielle modeller, ikke?
Jeg vil ikke bruge uret til dykning, her vil jeg nok anvende min Mudman i stedet for (billigere at erstatte). Til gengæld vil jeg høre, om man bruge Sumo'en som dress watch?
På forhånd tak for hjælpen.

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)