Urdebatten / Urforum
Sumo.... - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Japanske mærker og micromærker (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=71)
+--- Tråd: Sumo.... (/showthread.php?tid=77441)

Sumo.... - Stratocaster - 06-07-2012

Hej

Jeg overvejer SÅ SMÅT mit første automatiske ur, og jeg har læst og set gode reviews a Sumoen. Men jeg vil så lige høre: Til prisen man kan få Sumoen hjem til kan det vil ikke betale sig, at ofre service på det? Koster service af aut. ure ikke ca. 3K pr. gang. Det kan vel aldrig gå for deres midrange (som sumoen, vist er) diver?

Hvordan er det, når man sammenligner Kvarts og Aut priser? Jeg bruger et Seiko Brightz World Time Solar som hverdagsur nu (gav 4.500 i Japan), men da kvartsure er billigere at lave, vil et Sumo til samme pris som Brightz så ikke være et dårligere ur kvalitetsmæssigt? Hvis det er, er der jo absolut ingen grund til at handle?

Et Marine Master er flot, men jeg vil aldrig give 15K for et ur- jeg vil ganske enkelt være bange for at skade/tabe det, når jeg går med det, men HER kan jeg måske forstå, man vælger at ofre service. Men på et Sumo til 4500? Findes der en "faktor", man kan gange en kvarts-pris med, for at få samme kvalitet som Aut.? Da Sumoen vil være dyrere end mit Brightz vil jeg være træt af, i realiteten, at have købt et dårligere ur.

Da jeg kiggede på Omega, synes jeg, jeg så "Chronometer"- betegnelsen tit (den hvor det givne ur maks må vinde/tabe x sek. på en dag), men jeg ser den ikke hos Seiko? ER Omegas ure bare mere præcise, og derfor kan de officielt kaldes Chronometers?

Re: Sumo.... - Joepete - 07-07-2012

Hej Stratocaster

Du har ret i, at et 6R15 værk sikkert kan købes billigere end et service koster - når den tid kommer. Et 6R15 værk koster dog ikke 3K at servicere. Nok snarer omkring 1000 DKK. Når det er sagt, så er 6R15 værket jo lavet til at være meget lidt servicekrævende, og et service vil derfor kun blive aktuelt, i fald uret begynder at have en meget lav gang reserve eller i fald det bliver meget upræcsit. Bruger du uret til almindeligt brug, så vil jeg gætte på, at du ikke skal tænke på service i de første 10 år. Bruger du uret jævnligt til at dykke med, så vil jeg få skiftet pakninger engang imellem. Hvert 2-3 år, alt efter dit behov. Når et service bliver aktuelt, vil uret måske være så slidt (læs ridset og skrammet), at det er billigere at købe en ny klokke. Den tid, den "sorg"... Icon_e_wink

Jeg ved ikke lige hvordan du vil sammeligne ure på tværs af "værk kategorier". Det er nok lidt vanskeligt. Enten er du fascineret af mekanikken bag de mekaniske værker, hvor tandhjul, fjedre, rotor osv. får værket til at gå, eller også går du mere op i andre ting, og vælger så mekaniske ure fra. Det er jo op til dig Icon_e_wink Når du sammenligner ure med Brightz teknologi med andre ure, så skal du dog vide, at Brightz er en måde at behandle titanium ure på, så de bliver meget modstandsdygtige over for ridser, og så de har samme glød som stål. Titanium er dyrere end stål, og Brightz teknologien er heller ikke billig, så det er nok forklaringen på, hvorfor de to ure havner i samme pris segment. Du behøver dog ikke være bange for, at du bliver skuffet over Sumo´ens finish. Efter min mening er den rigtig god i forhold til prisen Icon_e_smile (Svungne horn med facet kanter, blankt stål, satineret stål, kassebeskyttet lynette, super lume, lækker 120 kliks lynette m.m).

I dag er betegnelsen "Chronometer" forbeholdt "Swiss Made" ure. Back in the days kunne de japanske klokker godt få chronometer på skiven (hvad de da også havde på nogle Grand Seiko klokker), men det blev schweizerne trætte af, så de lavede om på "reglerne" Icon_razz Chronometer standarden er -4/+6, og et 6R15 værk vil ofte ligge inden for dette interval - dog ikke officielt, hvor Seiko har ret vidde tolerancer Icon_redface I praksis vil uret dog være ret let at få til at gå inden for -4/+6. Du kan gøre det selv (prøv at anvende søge funktionen), eller en urmager kan ret let og billigt gøre det for dig Icon_e_wink

Sumo billeder (du kan klikke dem op i fuld størrelse Icon_e_wink ):

İmage
İmage
İmage
İmage

Re: Sumo.... - Stratocaster - 07-07-2012

Joepete Skrev:Hej Stratocaster

Du har ret i, at et 6R15 værk sikkert kan købes billigere end et service koster - når den tid kommer. Et 6R15 værk koster dog ikke 3K at servicere. Nok snarer omkring 1000 DKK. Når det er sagt, så er 6R15 værket jo lavet til at være meget lidt servicekrævende, og et service vil derfor kun blive aktuelt, i fald uret begynder at have en meget lav gang reserve eller i fald det bliver meget upræcsit. Bruger du uret til almindeligt brug, så vil jeg gætte på, at du ikke skal tænke på service i de første 10 år. Bruger du uret jævnligt til at dykke med, så vil jeg få skiftet pakninger engang imellem. Hvert 2-3 år, alt efter dit behov. Når et service bliver aktuelt, vil uret måske være så slidt (læs ridset og skrammet), at det er billigere at købe en ny klokke. Den tid, den "sorg"... Icon_e_wink

Jeg ved ikke lige hvordan du vil sammeligne ure på tværs af "værk kategorier". Det er nok lidt vanskeligt. Enten er du fascineret af mekanikken bag de mekaniske værker, hvor tandhjul, fjedre, rotor osv. får værket til at gå, eller også går du mere op i andre ting, og vælger så mekaniske ure fra. Det er jo op til dig Icon_e_wink Når du sammenligner ure med Brightz teknologi med andre ure, så skal du dog vide, at Brightz er en måde at behandle titanium ure på, så de bliver meget modstandsdygtige over for ridser, og så de har samme glød som stål. Titanium er dyrere end stål, og Brightz teknologien er heller ikke billig, så det er nok forklaringen på, hvorfor de to ure havner i samme pris segment. Du behøver dog ikke være bange for, at du bliver skuffet over Sumo´ens finish. Efter min mening er den rigtig god i forhold til prisen Icon_e_smile (Svungne horn med facet kanter, blankt stål, satineret stål, kassebeskyttet lynette, super lume, lækker 120 kliks lynette m.m).

I dag er betegnelsen "Chronometer" forbeholdt "Swiss Made" ure. Back in the days kunne de japanske klokker godt få chronometer på skiven (hvad de da også havde på nogle Grand Seiko klokker), men det blev schweizerne trætte af, så de lavede om på "reglerne" Icon_razz Chronometer standarden er -4/+6, og et 6R15 værk vil ofte ligge inden for dette interval - dog ikke officielt, hvor Seiko har ret vidde tolerancer Icon_redface I praksis vil uret dog være ret let at få til at gå inden for -4/+6. Du kan gøre det selv (prøv at anvende søge funktionen), eller en urmager kan ret let og billigt gøre det for dig Icon_e_wink

Sumo billeder (du kan klikke dem op i fuld størrelse Icon_e_wink ):

İmage
İmage
İmage
İmage

Hej Joepete

Jeg har ikke en passion for mekaniske ure som sådan, men de tre jeg har nu (Seiko "Pair Watch", Seiko Brightz og G-shock Mudman er alle Kvarts, så jeg tænkte, at det kunne være sjovt med et enkelt mekanisk.

Jeg har dog læst dine posts om Seiko Sumoer, som desvære har/havde en China-kasse, og jeg så gerne (især da jeg er Japansk gif) at "det hele i klokken" nu også VAR/ER Made in Japan.

Skal sådan et Sumo trækkes op manuelt hver gang, eller hvordan fungerer det? Det er jo ikke Kinetic, så jeg går ikke udfra, at armbevægelser "holder den gående"?

Har jeg forstået det rigtigt, hvis jeg antager, at du på trods af China-kasse stadig mener, dette ur er rigtigt godt Value for money? Gider du lave en liste over, hvor Seikos forskellige modeller (du må godt begrænse dette til dykkerure) ligger henne i kvalitetsspektret? Jeg er med på at MM ligger øverst, men er lidt i tvivl om, hvor de andre ligger sig i forhold til denne model?

Som skrevet før ser jeg ikke lige mig selv spendere 15K på en MM, og det er vel ikke muligt at få et New in bpx/Mint til ca. 8K, vel? Jeg er set her på forum, at man nu tilsyneladende kan købe MM nyt fra en tysk webshop til ca. 2K €.

Og så lige: JDM: disse er vel ikke nødvendigvis højere kvalitet en EU-Seikoer, vel? Grunden til at købe JDM er vel bare, at men her kan få fingre i specielle modeller, ikke?

Jeg vil ikke bruge uret til dykning, her vil jeg nok anvende min Mudman i stedet for (billigere at erstatte). Til gengæld vil jeg høre, om man bruge Sumo'en som dress watch?

På forhånd tak for hjælpen.

Min personlige Seiko diver top 5 liste ser således ud:

Seiko MM300 (15K nyt/11K brugt)
Seiko Sumo (4,5K nyt/3K brugt)
Seiko Knight (1,5K)
Seiko Monster (1,5K)
Seiko SKX007/009 (1,5K)

İmage

Er du til quartz ure er Darth Tuna, Tunacan og Sawtooth også et nærmere kig værd.

İmage

De to førstnævnte har det store lækre håndsamlede 7C46 quartz værk tikkende inden i. Det er specielt fremstillet til at ligge i disse store shroudede divere Icon_cool Med lidt held i sprøjten kan du også lande en Kinetic Marinemaster (SBDD001/003) for godt 6K i nylignende brugt stand.

İmage

Et alternativ til Seiko kunne være Orient 300m Sat Diver. Den er super velbygget, og i den nye version kommer den med hack and wind for 7.300 DKK bestilt i Tyskland.

İmage

Generelt er Seikos kvalitetskontrol ens, så du burde få samme kvalitet, uanset hvor den er samlet. Jeg er dog ikke så vild med, at jeg på den ene side af kassen kan læse "Made in Japan" og så inden i kassen kan jeg læse "China Case" Icon_e_confusedVil du være sikker på, at din Sumo er fremstillet i Japan, så skal du gå efter en bagkasse med inskriptionen "A" "Made in Japan". "WP" "Made in Japan" betyder, at kassen er fremstillet i Kina Icon_redface

İmage

Sumo´en kan trækkes op ved kronen og har en gang reserve på omkrin 50 timer. Bruger du ikke uret hver dag, skal det trækkes op for at holde sig i gang. Det er super hyggeligt at står og trække sit ur op, og man kommer i "kontakt" med det på denne måde Icon_razz

JDM klokker er forbeholdt det japanske hjemme marked. Der er dog ved at blive blødt lidt op på dette, da man i dag f.eks. kan købe en SBDX001 (MM300) i Tyskland for 2000 EUR. Generelt er JDM mere attraktive end de internationale modeller, men internationale modeller kan sagtens have en fin finish.

Sumo´en er et stort ur, så det vil nok ikke være super godt under en skjorte. På den anden side, så er lynetten "begravet" i kassen, så en skjorte glider fint uden over urets kasse og glas Icon_e_smile

İmage

God vind med projektet Icon_e_wink Icon_e_biggrin

Re: Sumo.... - Stratocaster - 07-07-2012

Skal jeg forstå det sådan, at du mener, Sumoen ER bedre kvalitet (af komponenterne) end mit Brightz Worldtime, og at det er kombinationen af Titanium og Brightz, der har givet dette prisen?
Er det muligt at bestille ved Higushi og så specificere, at man ønsker et ur med A-kasse?

Hvad svarer Sumoen kvalitetsmæssigt til i Omegas line up? Jeg havde jo tidligere kig på Seamaster 300 M (auto og kvarts).

Jeg kan ikke svare dig så kategorisk på dine spørgsmål, som du lidt lægger op til, da mange elementer omkring ure og vurdering af deres kvalitet, afhænger af dybt subjektive vurderinger/præferencer/forkærligheder. Jeg kan dog godt give dig min egen holdning med til tingene, og her er jeg er overbevist om, at Sumo´ens kassefinish er bedre end på dit Brightz ur. Om den så er det for dig (eller om du vægter andre ting), er jo en anden snak Icon_e_wink

At sammenligne på tværs af producenter er også vanskeligt. Især når du ønsker at sammenligne et ur til 4K med et til omkring 20K. Det er jo indlysende, at der vil være forskelle. Om disse forskelle så er 5 gange merpris værd, er så igen en anden snak Icon_e_wink Det skal dog nævnes, at der er en væsentlig størrelsesforskel på en Seamaster Pro og en Sumo. Sumo´en vil nok være tættere på en 45mm PO i størrelse og feel på armen, end på en Seamaster Pro (sidstnævnte er jo 41,5mm i diameter).

Jeg har tidligere lavet denne sammenligning af PO, MM300 og Sumo (igen skal det understreges, at det er mine subjektive vurderinger):

<!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.urforum.dk/forum/viewtopic.php?f=1&t=12461&hilit=po+sumo" onclick="window.open(this.href);return false;">viewtopic.php?f=1&t=12461&hilit=po+sumo</a><!-- l -->

Er du til Seiko kan denne tråd måske være noget:

<!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.urforum.dk/forum/viewtopic.php?f=9&t=13445&hilit=bedste+seiko+divere" onclick="window.open(this.href);return false;">viewtopic.php?f=9&t=13445&hilit=bedste+seiko+divere</a><!-- l -->

Du kan altid ved en forespørgsel til f.eks. Higuchi spørge, om det er muligt at få en "A" "Made in Japan" version. Det ser jeg ikke noget forkert i.

Re: Sumo.... - Kristofferj - 08-07-2012

Kongen af japanske ure i dk slår til igen.
Fedt at læse dine indlæg John!!