14-05-2012, 10:47 PM
kristofferJ Skrev:Ja det er helt klart at trykket øges, men spørsmålet er bare om det har betydning i det store regnskab.Hm - trykket er det samme pr my2 - og ja det er jo præcis spørgsmålet om det har betydning i det store regnskab. Vandets egen bevægelse har næppe da den hænger sammen med tyngdekraft - men vor externe bevægelse. Jeg har lige prøvet med en cylinder med et godt fastsat låg (jeg har sådan nogen 2 cm diamter cylindere til fiske feriefoder).
Ja trykket pr mm2 vil være det samme, men det vil også være meget lavt. Grunden til trykket på en hånd eller en ro padel føles stort er jo at det samlede areal er mange gange større. Hvis man prøver at rykke en nål gennem noget vand, vil man ca møde samme modstand/tryk, som en pakning vil møde.
Af med bunden med en hobby kniv og låget på (et låg som man normalt er fristet til at tage af ned tænderne) - et hårdt træk under vand bare 60 cm i mit 250 l akvarie med låget vendt bagud - og låget var presset ud (og det sad ellers godt fast og det var en helt lige cylinder) (og sjask med vand på klinker i kælderen
Spørgsmålet er hvad det betyder i praksis - ham her fyren mener det kan påvirke som så mange andre - men jeg ved det ikke ud over min fornemmelse og den lille test
Mvh. John - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)