Hvordan fik du interessen for ure?
Jeg er sikker på at jeg som helt lille fik interessen for ure ved synet af min morfars ur. Han havde et guld lommeur, til når han havde habit og vest på og et armbåndsur. Det var dette armbåndsur, som optog mig mest. Det var guld, næsten kvadratisk og med en meget smuk brun krokodillerem.
Min morfar boede i Rønne på Bornholm. En dag da jeg var omkring 18 år kom meddelelsen om at han var død. Han var faldet om på en af sine aftenture og var blevet ramt af en bil. Efterfølgende var han blevet bragt til Rønne Sygehus, hvor han blev erklæret død.
Min mormor fortalte mig at jeg skulle arve hans ure. Men uret var væk! Og det er aldrig dukket op.
Jeg fik hans lommeur, som er et meget smukt guld Niga, som jeg stadig har. Det ligger i den originale æske fra en urmager i Rønne, men det er ikke et mærke, der findes mange oplysninger om.
Som plaster på såret for det forsvundne ur kunne jeg vælge et nyt ur hos en urmager i Odense. Det blev et Tissot T12 Seastar, som jeg fik i 1972. Jeg har stadig uret, som for kort tid siden er blevet renoveret med nyt glas.
Men hvad var det for et ur min morfar havde haft? Jeg havde en forestilling om hvordan, det så ud. Jeg kunne tegne det, men det var ikke muligt for mig at komme nærmere på mærke og model.
Men pludselig en dag var det der! På siden [url]"http://www.heirloom2.com" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.heirloom2.com[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; var et ur, som absolut lignede: Det var et Ulysse Nardin fra omkring 1960. Jeg har fundet et andet billede af samme model, men med rød skive, hvor det bliver kaldt Cioccolatone (chokolade). Det må have været såden et.
Hvordan han har fået den ide at købe sådan et ur ved jeg ikke, og jeg ved heller ikke om det blev købt i Rønne eller i København. Men han havde sans for kvalitet, så det er absolut sandsynligt, at det var et sådan ur. Men hvor er det i dag? Ingen finder nogensinde ud af det, men evigt ejes kun det tabte!
Urinteressen var vagt hos mig, og efter en omvej købte jeg det længe ønskede Rolex Datejust i 1986. Det sad så på min arm 24/7 i 26 år, indtil jeg fik lyst til noget nyt. Men ure har alle årene haft min opmærksomhed.
Jeg vil nu ikke betegne mig som "urtosse" - mere sådan "almen tosse".
Biler har haft min hovedinteresse i alle årene, men jeg mener, at man bør have en almen viden om ure, på samme måde som man bør være orienteret om cricket, have læst "Ulysses" og vide hvilke årgange af Champagne man bør undgå.
Svar

Beskeder i denne tråd
Hvordan fik du interessen for ure? - af Bjarne - 18-04-2012, 10:42 PM
Re: Hvordan fik du interessen for ure - af Miwes - 18-04-2012, 11:19 PM
Re: Hvordan fik du interessen for ure? - af ths80 - 19-04-2012, 12:09 AM
Re: Hvordan fik du interessen for ure? - af Jette - 19-04-2012, 04:41 PM
Re: Hvordan fik du interessen for ure? - af baun - 19-04-2012, 10:11 PM
Re: Hvordan fik du interessen for ure? - af Chris - 21-04-2012, 10:14 PM
Re: Hvordan fik du interessen for ure? - af TDN - 22-04-2012, 11:49 AM
Re: Hvordan fik du interessen for ure? - af baun - 22-04-2012, 03:10 PM
Re: Hvordan fik du interessen for ure? - af willy - 22-04-2012, 06:21 PM
Re: Hvordan fik du interessen for ure? - af khbk - 22-04-2012, 09:48 PM
Re: Hvordan fik du interessen for ure? - af willy - 23-04-2012, 07:31 PM
Re: Hvordan fik du interessen for ure? - af PHO - 23-04-2012, 09:14 PM
Re: Hvordan fik du interessen for ure? - af pbr - 27-04-2012, 10:02 PM
Re: Hvordan fik du interessen for ure? - af khbk - 27-04-2012, 10:58 PM
Re: Hvordan fik du interessen for ure? - af RURA - 28-04-2012, 03:03 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)