Hvordan fik du interessen for ure?
Mit urinteresse startede egentlig i det små, da jeg i 1986 blev cand.jur. - mine forældre forærede mig et "kandidat-ur". Et Omega Seamaster DeVille (quartz og ikke en diver), hvor mit navn og datoen for min kandidateksamen blev indgraveret.

Det var, efter min opfattelse dengang, et fint ur, som jeg var meget glad for og som sad på min arm, som mit eneste ur de næste ca. 10 år, indtil jeg faldt af en hest og uret forsvandt i ridebanens sand, for aldrig at blive fundet igen Icon_e_sad

I årene derefter havde jeg et Georg Jensen modeur (et af dem i mat gråt stål) og derefter et Seiko quarts chronograf (som min søn i dag bærer).

I 2008 var jeg så heldig at få omkr. 8.000 kr. tilbage i skat og jeg besluttede mig for, at jeg ville bruge en del af dem på et godt ur.............. på det tidspunkt boede jeg i Horsens, så jeg begav mig ned til Urmager Halse, idet jeg kendte Poul fra vort medlemsskab af samme Rotary klub.

Det blev dog Peter Halse, der ekspederede mig og efter at have set på flere forskellige ure, fandt han "trumf-kortet" frem Icon_e_wink - en blå Omega Seamaster 300m i quartz .......... det originale "Bond" Omega. Uret var brugt, men stod fuldstændig som nyt !! Jeg lod mig overtale, selvom det kostede lidt mere, end jeg egentlig havde tænkt mig at bruge på et ur. Men jeg fik for første gang fornemmelsen af den følelse det er, at bære et rigtig godt ur !!

Uret sad på min arm 24/7 i et par måneder, men min urinteresse var vakt - og da jeg så en reklame for en særlig form for "auktion", hvor man kunne vinde et Omega Seamaster 2254.50.00, var jeg solgt .......... jeg måtte prøve, om jeg kunne vinde det ur. Det gik ud på, at man kunne byde på uret - hver gang man afgav bud, kostede det en lille sum penge og når auktionen var slut, så ville den der havde afgivet det laveste unikke bud, vinde retten til at købe uret for denne sum.

Jeg var godt nok lidt skeptisk, men så vidt jeg husker, købte jeg omkr. 10 bud og mit laveste bud var omkr. 150 kr - jeg er lidt usikker på beløbene, men historien er at finde herinde i en af de gamle tråde. Men det korte af det lange var, at jeg til min store overraskelse og glæde vandt uret og at det ialt kostede mig under 1000 kr. !!!

Uret blev leveret spritnyt gennem Urmager Halse, idet den der stod for auktionen simpelthen bestilte uret gennem dem - papirerne blev udstedt til mig, og der stod jeg altså nu med 2 (!!) Seamaster´s !!

Quartz udgaven blev solgt til en kammerat for næsten det samme, som jeg havde givet for det - men jeg var for altid hooked på ure og har nu haft en hel del, såvel nye som vintage !!

Desværre blev det Seamaster 2254.50.00 som egentlig startede det hele, solgt sammen med en del andre ure, for at financiere en Deepsea, som var med mig en tur til Afghanistan i 2010 og som blev solgt igen, straks jeg kom hjem.

Men det korte af det lange er, at jeg siden 2008 har været dybt fascineret af mekaniske kvalitetsure og denne fascination er jeg overbevist om vil vare ved resten af livet !! Og jeg har for længst nået det punkt, at det ikke er nok for mig, kun at have ét ur ! Icon_e_wink
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar

Beskeder i denne tråd
Hvordan fik du interessen for ure? - af Bjarne - 18-04-2012, 10:42 PM
Re: Hvordan fik du interessen for ure - af Miwes - 18-04-2012, 11:19 PM
Re: Hvordan fik du interessen for ure? - af ths80 - 19-04-2012, 12:09 AM
Re: Hvordan fik du interessen for ure? - af Jette - 19-04-2012, 04:41 PM
Re: Hvordan fik du interessen for ure? - af baun - 19-04-2012, 10:11 PM
Re: Hvordan fik du interessen for ure? - af Chris - 21-04-2012, 10:14 PM
Re: Hvordan fik du interessen for ure? - af TDN - 22-04-2012, 11:49 AM
Re: Hvordan fik du interessen for ure? - af baun - 22-04-2012, 03:10 PM
Re: Hvordan fik du interessen for ure? - af willy - 22-04-2012, 06:21 PM
Re: Hvordan fik du interessen for ure? - af khbk - 22-04-2012, 09:48 PM
Re: Hvordan fik du interessen for ure? - af willy - 23-04-2012, 07:31 PM
Re: Hvordan fik du interessen for ure? - af PHO - 23-04-2012, 09:14 PM
Re: Hvordan fik du interessen for ure? - af pbr - 27-04-2012, 10:02 PM
Re: Hvordan fik du interessen for ure? - af khbk - 27-04-2012, 10:58 PM
Re: Hvordan fik du interessen for ure? - af RURA - 28-04-2012, 03:03 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)