06-03-2012, 10:09 AM
Geodoc Skrev:@gmt-geek - flot ur og god historie om "Kim - Kox blandede sig frækt og overbeviste mig så om....![]()
... og jeg sidder også med tilbagestrøget hår over, at du erkender at modellen findes - hvorefter "den hurtigt hives i land" - smukt.
Selv om et lignende ur med "C-shaped" urkasse, i mange mange år har været mit eneste ur, er jeg ikke velbevandret i dykker udgaverne.
En tur forbi Omega Vintage databasen og Ranfft, vedrørende dens kaliber 565 - foranlediger mig til et dumt(?) spørgsmål.
Ranfft angiver om kal. 565, at den har "date: quickset by repeated pulling the crown".
Den type quickset, har jeg ikke selv været i nærheden af (endnu) - Hvad er dine erfaringer med den?
Med venlig hilsen - Geodoc
Hej Geo,
Takker - mange kan nok nikke genkendende til, at det koster mange timer foran pc - mails etc. at få trevlet nettet og netværk igennem for at finde ønskede referencer, men det er bestemt en stor del af UR - charmen for mig!
- Jeg gætter på at du også har brugt - i andres øjne - ALT for mange timer på søgninger?
Vedr. Quickset funktionen på cal. 565 - så fungerer det faktisk, som du selv har fundet beskrevet!
1. Man skruer kronen løs
2. Kronen trækkes ud til postition hvor man kan stille viserne.
3. Kronen trækkes så en gang mere og datoen nærmest springer en dag med et klik!
Vil man stille yderligere en dag trykkes kronen tilbage til viser stilning(giver et klik når man ender der) og således kan man trække til højre(væk fra uret) endnu en gang for skift!
Samme funktionalitet er også brugt i andre af Omega diverne fra den tid da en del af dem bruger cal. 565 - bla. i 166.0062 - Big Crown:
<!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.urforum.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=14908&hilit=+big+crown" onclick="window.open(this.href);return false;">viewtopic.php?f=3&t=14908&hilit=+big+crown</a><!-- l -->
Vh. Jon
-------------------------------------
Ure? - Lidt af hvert vel....
Ure? - Lidt af hvert vel....

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)