Omega Geneve Dynamic
Hej "avantismo" / Kim
Dynamic serien er en speciel og karakteristisk 70'er kreation, hvis design altid har været en smule forkætret.

De findes sædvanligvis i rigtig god stand, på grund af monoqoque (unishell) urkassen.
Adgangen til urværket er via urets forside - glasset skal fjernes, hvorefter urmageren kan lirke værket ud.
- Denne konstruktion betyder, at det kun er urmageren, der har kunnet åbne dem, og "glade" amatører har været afskåret fra at pille, rode, fedte eller fumle med urværket.
Ligeledes har det vist sig, at denne konstruktion holder ganske tæt, og har sikret værkerne mod alders skavanker.

Jeg har fundet lidt om uret i Omegas vintage database: Dynamic I - ST 166.0079

Ligeledes er der information at hente i Old-Omegas.com. Her er det en god ide, at taste CTRL+F (og skrive søgeordet: dynamic)
På den måde kan man finde denne gamle Omega brochure om dynamic, hvor det særlige remskifte system er illustreret.

Det kommer lidt bag på mig, at uret både har dag & dato, og navnlig at kaliberen er 752.
Denne kaliber er en af de sidste (den sidste?) før Omega forlod in house værkerne, der afløstes af 1000 serien.
Uret er således markant, både på grund af sit karakteristiske design, og på grund af værket.

På Chrono24 ses uret udbudt til salg i prislejet fra 4500 kr. til 7500 kr. - Det er min opfattelse, at et dansk prisniveau ligger omkring 4500 - 5000 kr.

Det er mit indtryk, at disse ure vil blive mere eftertragtede indenfor en tidshorisont på 5-7 år, da de (endnu) er til at købe for (moderate) priser.
Men jeg vil gerne vove den profeti, at de vil vinde popularitet, både på grund af det karakteristiske design og det appetitlige urværk.

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar

Beskeder i denne tråd
Omega Geneve Dynamic - af Avantismo - 11-07-2011, 06:20 AM
Re: Omega Geneve Dynamic - af Geodoc - 11-07-2011, 07:32 AM
Re: Omega Geneve Dynamic - af TDN - 11-07-2011, 07:58 AM
Re: Omega Geneve Dynamic - af Avantismo - 11-07-2011, 08:16 AM
Re: Omega Geneve Dynamic - af Geodoc - 11-07-2011, 08:50 AM
Re: Omega Geneve Dynamic - af Hans Jørgen - 16-07-2011, 12:46 PM
Re: Omega Geneve Dynamic - af bent540 - 16-07-2011, 01:59 PM
Re: Omega Geneve Dynamic - af Hans Jørgen - 17-07-2011, 06:54 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)