|
Omega Geneve Dynamic - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77) +--- Forum: Omega (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=80) +--- Tråd: Omega Geneve Dynamic (/showthread.php?tid=76018) |
Omega Geneve Dynamic - Avantismo - 11-07-2011 Hej Ur venner. Har kig på dette ur. Udfra sælgers beskrivelse er uret i meget fin stand. Uret beskrives som new from old stock. Der følger ikke certifikat med. Jeg har lige kigget Omega Centralen igennem herinde, men synes ikke jeg kan finde noget om denne model. Kort og godt : Er uret originalt ? Hvilken årgang er uret så ? Hvilket prisniveau skal et sådan ur ligge på ? Jeg spørger kun fordi min erfaring er yderst begrænset indenfor dette område. På forhånd tak. ![]() ![]()
Re: Omega Geneve Dynamic - Geodoc - 11-07-2011 Hej "avantismo" / Kim Dynamic serien er en speciel og karakteristisk 70'er kreation, hvis design altid har været en smule forkætret. De findes sædvanligvis i rigtig god stand, på grund af monoqoque (unishell) urkassen. Adgangen til urværket er via urets forside - glasset skal fjernes, hvorefter urmageren kan lirke værket ud. - Denne konstruktion betyder, at det kun er urmageren, der har kunnet åbne dem, og "glade" amatører har været afskåret fra at pille, rode, fedte eller fumle med urværket. Ligeledes har det vist sig, at denne konstruktion holder ganske tæt, og har sikret værkerne mod alders skavanker. Jeg har fundet lidt om uret i Omegas vintage database: Dynamic I - ST 166.0079 Ligeledes er der information at hente i Old-Omegas.com. Her er det en god ide, at taste CTRL+F (og skrive søgeordet: dynamic) På den måde kan man finde denne gamle Omega brochure om dynamic, hvor det særlige remskifte system er illustreret. Det kommer lidt bag på mig, at uret både har dag & dato, og navnlig at kaliberen er 752. Denne kaliber er en af de sidste (den sidste?) før Omega forlod in house værkerne, der afløstes af 1000 serien. Uret er således markant, både på grund af sit karakteristiske design, og på grund af værket. På Chrono24 ses uret udbudt til salg i prislejet fra 4500 kr. til 7500 kr. - Det er min opfattelse, at et dansk prisniveau ligger omkring 4500 - 5000 kr. Det er mit indtryk, at disse ure vil blive mere eftertragtede indenfor en tidshorisont på 5-7 år, da de (endnu) er til at købe for (moderate) priser. Men jeg vil gerne vove den profeti, at de vil vinde popularitet, både på grund af det karakteristiske design og det appetitlige urværk. Med venlig hilsen - Geodoc Re: Omega Geneve Dynamic - TDN - 11-07-2011 Hej! Geodoc tror du ikke det kan være 166.0108, med cal. 1022? Det er forøvrigt nemmere med at søge med denne "hemmelige" Database, hvis der er andre end mig der ikke er imponerede af den nye: [url]"http://62.73.172.171/eMuseumPlus" onclick="window.open(this.href);return false;">http://62.73.172.171/eMuseumPlus[/url] Uret har været til salg meget længe så jeg tror at hvis man byder kr. 3.500 så får man det. Det afskrækker nok det er så højt. Mvh Thomas Re: Omega Geneve Dynamic - Avantismo - 11-07-2011 Tak for Jeres fine svar... Jeg tager kontakt til sælger, så jeg kan se uret med egne øjne. Har kigget lidt på vintage Omega, men synes det er lidt svært, da prisniveauet hurtigt bliver meget højt. Jeg er ikke endnu klar til at smide så mange penge efter et vintage ur. (det kommer nok med tiden) Dette ur har de ting, som jeg synes er spændene. Spændende & anderledes design (efter min opfattelse), mekanisk Omega værk, NOS stand, plexiglas glas, læderrem osv. Om uret stiger eller falder i værdi, er ikke vigtigt for mig, da jeg planlægger at beholde det længe. (mit første Omega ur måske) Re: Omega Geneve Dynamic - Geodoc - 11-07-2011 TDN Skrev:Hej!Hej Thomas - ved granskning af informationerne, bliver jeg da aldeles overbevist om, at du har ret i, at det må være 166.0108 med kaliber 1022, og ligeledes at dit prisestimat er korrekt. Jeg er heller ikke imponeret over det nye design på Omega Vintagedatabasen. Fint link. Med venlig hilsen - Geodoc Re: Omega Geneve Dynamic - Hans Jørgen - 16-07-2011 Dynamic er desværre endnu ikke særligt anerkendt i samlerkredse. Men de er spændende pga design og skive varianter (særligt deres grandprix skiver) og er utroligt behagelig at gå med. Især med rem. Her et af mine Reference ST 166.0079 med såkaldt standard dial. ![]() Herunder lidt information fra en post jeg skrev engang. Some factual data, mainly from Omegawatches.com OMEGA Genève Dynamic, 1968 Its elliptical shape results from an advanced study of the anatomy of the wrist and specifically the oval zone on which the wristwatch rests. Self-winding movement. Monocoque case, hermetically sealed crystal assuring water-resistance to 30 m. Dial in harmony with the decidedly functional look of the watch for easy legibility of the hour, the minute and the second thanks to concentric time "zones" and contrasting coloured hands. A new look to the bracelet too: a single piece screw-in into a circular groove under the case by a steel ring; cut in Corfam, a porous synthetic material pierced with 30 aerating holes; widened near the case to fit firmly and comfortably on the wrist. Crown integrated to the case in order not to break the aerodynamic line which inspired this famous model's name. There exist according to Omega these versions: Genève - Dynamic I Gents' metal bracelet Reference: ST 135.0033 International collection: 1968-1971 Movement: Type: Manual winding (mechanical) Caliber number: 601 Created in 1960 17 jewels Case: Stainless steel Case back: Unishell (case opening on dial side). Full metal Dimensions: Elliptic (41,5 x 36,4 mm) - unishell (to be opened with special tool 107). Dial: Differents styles available, with luminous hands. Crystal: Armoured hesalite Bracelet: Stainless steel integrated Water resistance: 30 meters More product information Swiss retail price (1971) : CHF 170.- (or CHF 250.- on SS bracelet of ref. 1153/138). Dynamic, with Gents leather strap Reference: ST 136.0033 International collection: 1968-1972 Movement: Type: Manual winding (mechanical) Caliber number 613 Created in 1966 17 jewels Central sweep-second hand Functions: Date Case Stainless steel, elliptic, unishell (to be opened with special tool 107). Case back Unishell (case opening on dial side), Full metal Dimensions: elliptic, 10,5x41,5 x 36,4 mm Dial: Differents styles available, with luminous "stick" hands. Crystal Armoured hesalite Bracelet: Corfam Water resistance: 30 meters More product information Swiss retail price (1971) : CHF 215.- (painted or standard dial) or CHF 235.- (dial with rivetted indexes). Both versions available with SS bracelet of ref. 1153/138 (CHF 80.- in addition to the prices above). Genève - Dynamic I, with Gents' metal bracelet Reference: ST 165.0039 International collection: 1967 - 1974 Movement Type: Automatic (mechanical) Caliber number: 552 Created in 1958 24 jewels Central sweep-second hand Functions: hour, min, sec Case: Stainless steel Case back: Unishell (case opening on dial side). Full metal Dimensions: elliptic, 10,5x41,5 x 36,4 mm Dial: Different types available Crystal: Armoured hesalite Bracelet: Stainless steel (integrated) Water resistance: 30 meters More product information For stainless steel bracelet of ref. ST 1153/138 or corfam strap Swiss retail price (1971) : CHF 340.- (with painted or standard hour markers) or CHF 360.- (with rivetted hour markers). Also available on corfam strap (CHF 260.- or 280.- respectively). Genève - Dynamic I, with Gents' leather strap Reference: ST 166.0039 International collection: 1969-1979 Movement: Type: Automatic (mechanical) Caliber number: 565 Created in 1965 24 jewels Central sweep-second hand Functions: Date Case: Stainless steel Case back: Unishell (case opening on dial side), Full metal Dimensions: elliptic, 10,5x41,5 x 36,4 mm Dial: Different types of dials available, with luminous hands. Crystal: Armoured hesalite Bracelet: Corfam Water resistance: 30 meters More product information Swiss retail price (1971) : CHF 280.- Also available with SS bracelet of ref. ST 1153/138 Also available in 18K solid gold (BA 166.0039, CHF 970.-) and 14K goldcap with SS case back (CD 166.0039, CHF 380.-). Genève - Dynamic I, Gents' leather strap Reference: ST 166.0079 International collection: 1969-1974 Movement Type: Automatic (mechanical) Caliber number: 752 Created in 1967 24 jewels Central sweep-second hand Functions: Day & date Case: Stainless steel Case back: Unishell (case opening on dial side), Full metal Dimensions: elliptic, 10,5x41,5 x 36,4 mm Dial: 1. Painted or standard or 2. With rivetted hour markers Both with luminous metal hands, Many different dial colors Crystal: Armoured hesalite Bracelet: Corfam Water resistance: 30 meters More product information Swiss retail price (1971) : CHF 290.- (painted or standard dial) or CHF 310.- (with rivetted hour markers). Also available with SS bracelet of ref. ST 1153/138 (additional charge of CHF 80.- on prices above). Also available in 14K goldcap with SS case back under ref. CD 166.079 (CHF 390.- or 410.- depending on dial). Genève - Dynamic I, Gents' metal bracelet Reference: ST 166.0107 International collection: 1972-1978 Movement: Type: Automatic (mechanical) Caliber number: 1481 With central sweep-second hand 21 jewels Functions: Date Case: Stainless steel Case back: Screw-in, Full metal Dimensions: elliptic, 10,5x41,5 x 36,4 mm Dial: Metallic, with luminous metal hands Crystal: Armoured hesalite Bracelet: Stainless steel Water resistance: 30 meters More product information With protected crown, with corfam strap or matching stainless steel bracelet of ref. ST 1153/138. This watch style has a "unishell" case which requires to be opened with a special tool (# 107) only from the dial side ! Swiss retail price (1972) : CHF 275.- Genève - Dynamic I, Gents' leather strap Reference: ST 166.0108 International collection: 1972 - 1976 Movement: Type: Automatic (mechanical) Caliber number: 1022 Created in 1972 23 jewels Central sweep-second Functions: Day & date Case: Stainless steel Case back: Unishell (case opening on dial side), Full metal Dimensions: elliptic, 10,5x41,5 x 36,4 mm Dial: Different types available Crystal: Armoured hesalite Bracelet: Corfam Water resistance: 30 meters More product information With "hidden" crown For leather corfam straps or stainless steel bracelet of ref. 1153/138 International Collection : 1972-1976 Swiss retail price (1972) : CHF 295.- De Ville - Dynamic, Gents' leather strap Reference ST 166.0145 International collection: 1971 - 1979 Movement: Type: Automatic (mechanical) Caliber number: 565 Created in 1965 24 jewels Central sweep-second hand Functions: Date Case: Stainless steel Case back: Unishell (case opening on dial side), Full metal Dimensions: unishell type (9,6 x 39 x 39 mm), to be opened with tool 107 Dial: Different colors available, with luminous "stick" hands Crystal: Armoured hesalite Bracelet: Leather Water resistance: 30 meters More product information Swiss retail price (1974) : CHF 290.- Also available with a SS bracelet.of ref. ST 1153/138 or 1218/151 Also available in gold-plated (20 mic.) on steel case under ref. ND 166.0145 Genève - Dynamic Gents' leather strap (TV shape) Reference: ST 166.0187 International collection: 1973-1975 Movement: Type: Automatic (mechanical) Caliber number: 1012 Created in 1973 23 jewels Central sweep-second hand Functions: Date Case: Stainless steel Case back: Key-bolt compressor, Full metal Dimensions: Rounded square (10,4 x 40,1 x 36,5 diameter) Dial: Metal, with "index" hour markers and "stick" hands. Crystal: Hesalite Bracelet: Corfam Water resistance: 30 meters More product information For leather straps of 29 mm lug-size Swiss retail price (1975) : CHF 360.- Also available in 14K gold-plated (20 mic.) with SS case back (MD 166.0187, CHF 400.-). De Ville - Dynamic II Gents' leather strap Reference: ND 166.0144 International collection: 1973-1976 Movement: Type: Automatic (mechanical) Caliber number: 1022 Created in 1972 23 jewels Functions: Day-date Case: Gold-plated, 20 mic Case back: Unishell (case opening on dial side). Full metal Dimensions: Elliptic (10,9 x 41,5 x 36,4 mm) Dial: Metal, with luminous metal hands Crystal: Armoured hesalite Bracelet: Leather Water resistance: 30 meters More product information Swiss retail price (1975) : CHF 410.- Also available in stainless steel (ST 166.0144, CHF 370.-) and in 18K solid yellow gold (BA 166.0144, CHF 1'700.-). The gold-plated and SS versions were also available with metal bracelet (ref. 1153/138 for the gold-plated version and 1153/138 or 1218/151 for the SS Re: Omega Geneve Dynamic - bent540 - 16-07-2011 tag et kig på et Helson "the gauge" eller det nye med chronometer. vintage kan være mange ting, for det meste gammelt og brugt. Re: Omega Geneve Dynamic - Hans Jørgen - 17-07-2011 bent540 Skrev:tag et kig på et Helson "the gauge" Hej Bent, jeg tror der er flere ting her vi ikke er enige om (og det er ok, vi har lov til at have de meninger vi har : -)) Men, synes nu alligevel ikke din hurtige kommentar skal stå helt alene. Gamle ure kan være noget gammelt l***, men hvis man ikke lige går efter de mest eftertragtede modeller mener jeg man ofte gør et bedre køb ved netop ure med et par år på bagen (eller mere). Hvis det er Omega Dynamic I man har forelsket sig i, gavner det måske heller ikke det helt store at købe nyt af andet fabrikat og design. Mht lige præcis Dynamic I, får man pt rigtigt meget ur for pengene idet de ikke er særligt anerkendt (endnu..) Men det var vel mine 5ct P.S. Jeg går med både lyst og glæde med Natorem når jeg går med Rolex, Omega og andre sportsure : -) P.P.S. Nu er Tyske Lloyd sko jo mange ting. Havde på et tidspunkt et par der ville gøre det aldeles fremragende til en kedeldragt. Det var en sportsudgave lavet som semi løbssko til motorsport. I sort læder, med stort rødt mærke på sidderne. Komplet rød bund og røde snørebånd. De ville gøre det ok til en motorsports kedeldragt, men nok ikke til et jakkesæt : -) |