05-12-2010, 10:04 PM
Proxi Skrev:Ja det man vist erkende - men bare for en ordens skyld, manglen er væsentlig (paragraffer er vel ret ens, den var bare kortere)hannover_dk Skrev:Til §78 kan stk 4 lige tages med:Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.Rimelig tid er ikke fastsat på dette område, dog siger man som regel 2 mdr. eftersom det er den tid man siger er tids nok for køber hvis han vil påberåbe sig en mangel.
# forsøg på en lynlås og at være uden sin jakke hver gang, tror jeg vil blive betragtet som ikke være rimelig tid og uden væsentlig ulempe for køberen.vh
hannover_dk Skrev:og måske §43 er mere klar:§ 43. Ved køb af genstande, bestemte efter art, kan køberen, såfremt den leverede genstand lider af en mangel, hæve købet eller kræve omlevering eller fordre et forholdsmæssigt afslag i købesummen.Jo det er uvæsentlig eftersom der er tale om forbrugerkøb
Stk. 2. Må manglen anses som uvæsentlig, kan købet dog ikke hæves eller omlevering fordres, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt
og den er ikke uvæsentlig hervh
2 mdr - OK det lyder som lang tid, men det er nok igen et spørgsmål om hvor stor ulempe det er. En mobil telefon får sælger ikke hos forbrugerrådet 2 mdr med - med mindre der er stillet en anden til rådighed. Computer kan være samme sag.
Tror du ikke at forbrugerrådet (ud fra købeloven og praksis) ville give vor ven ret - efter 3 forsøg på en ny jakke?
vh
Mvh. John - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)