04-11-2010, 10:16 AM
Lars Skrev:Så ud fra det må man jo så sige nej mange skruer er ikke det samme som en god kvalitet, og så dog er der jo lidt om det når vi kigger på værkerne. Så det er ikke nemt at definere kvalitet, kun ved hjælp af balancen.
Tak for den grundige gennemgang. Jeg er allerede blevet klogere på balancens hemmeligheder.
Kan man tillade sig at opsummere således: Den perfekte balance af høj kvalitet har ingen skruer da der fra starten er i perfekt balance. En balance med mange skruer har ikke haft perfekt balance, men der er lagt mange timers arbejde i af få den i balance for at opnå høj kvalitet?
Jeg kan se PP har to forskellige slags gyromax balancer, en med 4 muligheder for justering og en med 8 muligheder for justering:

Kilde: Worldtempus.com, Caliber 29-535 Patek Philippe
Kilde: tp178.com, Caliber 215 Patek Philippe
Kan man sige noget om kvaliteten på de to forskellige slags gyromax balancer?
På begge værker står der: "Adjusted to Heat Cold Isochronisme and 5 five positions"
Den med 4 muligheder for justering, har 4 eger (har desværre ingen anelse om hvad det hedder). Den med 8 justeringsmuligheder har kun 2 eger. Så vidt jeg kan se er den med 4 muligheder for justering og 4 eger på de nyere værker.
VH BobT

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)