Dette finder jeg interessant (gaaaab)
Tullerne Skrev:
blue Skrev:
Stinger Skrev:Begge dele er korrekte. Det er dog oftetest den sammentrukne version som bruges.
Nemlig.
Den korrekte form er Til lykke, men dansk Sprognævn godtager Tillykke.
Et andet eksempel er: ”Han tog afsted”. ”Han tog af sted” er korrekt.

Jeg gætter på at visse ord bliver skrevet forkert så ofte, at dansk Sprognævn vælger (eller bliver nødt til) at acceptere den ”forkerte” staveform.
Jeg bliver ikke så chokeret over dit indlæg, og kan (kald mig dum) ikke specielt identificere enkelt personer i det. Jeg lægger da mærke til sprogforskelle herinde, men det stikker ikke så dybt i mig, at jeg får bemærket og knyttet enkelt udsagn til enkelt personer.

Nå; men den der med, at dansk Sprognævn godkender noget, fordi det har været skrevet forkert så mange gange, er jo helt naturligt.
Du ville jo slet ikke kunne fatte hvad Gorm den Gamle gik rundt og sagde. Sprog udvikler sig. Man kan være begejstret for udviklingen, hvad jeg synes der er grund til i mange fald, og man kan være mindre begejstret, men om til lykke bliver godkendt som tillykke, det er da absolut ikke en ulykke.

Mange sprogrevsere får også undt i maven, når udenlandske ord lister sig ind. Det være sig som supplement til danske, eller som helt nye ord. Generelt finder jeg det 100% naturligt, i en globaliseret verden, at vi taler om WC og TV og bruger betegnelser som – window of opportunity – i visse fag sammenhænge o.l.

Mange mennesker får det også dårligt, hvis nogen taler om en opstart. De vil fastholde at det må være nok at starte. For mig er det to ting. Jeg starter min bil og mit gasfyr, men hvis vi skal etablere os med nyt kontor i Køge eller Bombay, så har vi en ganske lang opstart. Jeg tager det bare som eksempel på, at man sagtens kan holde af sproget, og gøre sig umage (og stadigt begå fejl), uden at det betyder, at sproget skal være låst fast.

Jeg synes det var en fin tråd Geodoc startede, lader mig ikke støde på manchetter eller andet så let, og er 110% (et hundrede og ti procent) enig i, at alle da bare skal skrive som bedst de kan herinde.

Man må godt gøre sig lidt umage, men om man som to sproget har vanskeligheder, eller har lidt af manglende koncentration i skolen eller har haft en elendig dansklærer, er ordblind - eller andet, skal da absolut ikke afholde nogen fra at skrive løs. Jeg synes faktisk ikke jeg kan huske et eneste indlæg, som har været skrevet på en måde jeg ikke kunne forstå, af sproglige årsager. Jeg kan dog medgive, at jeg nyder f.eks. de sprogblomster som en Geodoc strør omkring sig.

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!

Beskeder i denne tråd
Dette finder jeg interessant (gaaaab) - af Geodoc - 13-09-2010, 01:05 PM
Re: Dette finder jeg interessant (gaaaab) - af jacob jensen - 13-09-2010, 10:05 PM
Re: Dette finder jeg interessant (gaaaab) - af Mr. Korsbek! - 13-09-2010, 10:05 PM
Re: Dette finder jeg interessant (gaaaab) - af hannover_dk - 14-09-2010, 03:42 PM
Re: Dette finder jeg interessant (gaaaab) - af Tukjær - 14-09-2010, 05:42 PM
Re: Dette finder jeg interessant (gaaaab) - af jacob jensen - 15-09-2010, 12:34 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)