01-10-2009, 11:07 AM
CFO Skrev:Der er skam tænkt på det hele - tast følgende formel ind i Excel (hvis du har dansksproget version skriv =AFRUND istedet for =ROUND:Ja så langt regnede jeg ikke, men yes den er jo beregnet med tilbage betaling, og 12 år og 6 mdr er jo ikke helt galt (om man nu kan låne til et ur til den rente du viser)
=ROUND(100000/(1000-100000*8/100/12/2);0)
.....sæt evt. dine egne tal ind og leg med formlen.
Med årlige omkostninger på 8% vil lånet være betalt ud efter 12 år og 6 måneder. Præcis!Hvis man bare har et nogenlunde handelstalent vil man have friværdi i uret allerede efter år 1 eller år 2.
.
Jeg tror der er en del hvis ure falder mere end de ca 8,33% per år i gennemsnit over de 12 år - så der skal handelstalent til (og valg af nogle ganske få ure) før man har friværdi efter 1 eller 2 år. Jeg kender mange ure der ikke vil have friværdi før ganske sent i de 12 år (halv værdi efter 6 år f.eks) men vi skal ikke ud i at regne afdrags tempo for at se hvor afdragene ligger i de forskellige lånetyper - men GOD BETRAGTNING - man kan låne til et fornuftigt købt ur i det rette mærke og finansiere det med lån hvis man regner rigtigt
vh
Mvh. John - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)