29-09-2009, 10:09 AM
Jeg tilslutter mig klart Claus, Klaus og Mads. Noget er dyrt, hvis den værdi eller glæde man har ved det, ikke står mål med investeringen. Og i forbindelse med ure er værdi jo netop meget ofte en rent konkret handelsværdi, så man kan få sine penge igen. Jeg husker, da jeg købte mine Rolex'er (begge fra ny), at jeg syntes det var mange penge. Her forleden viste det sig så, at det netop ikke var dyrt - for en beskeden ekstra sum kunne jeg "opgradere" og få en anden og mere værdifuld model. Og der er vist ikke mange brugsgenstande man kan købe som nye, bruge jævnligt gennem fire år, og så sælge og konstatere at det kun har mistet 25% i værdi. Hvis det gælder ure skal man vel netop op i det, som kan kaldes mange penge, før den beregning holder. Et ur til 1000 kr købt som nyt taber vel sagtens mindst 75% i det øjeblik det langes over disken. Medens det 8 år gamle Rolex ur jeg netop har byttet mig til vel sagtens stort set ikke taber mere, men jeg må blot regne med lidt handelsomkostninger, hvis det skal sælges.
Hvis jeg skal svare på, hvad der er mange penge at have investeret i et ur, så vil min inddeling nok skille ved ca. 10k og 50k, hvor over 50k for mig vil være rigtig mange penge. På den anden side - og en lidt anderledes betragtning - er at hvis jeg havde muligheden for at have 100k eller endda 200k stående i et ur, så kunne jeg godt finde på at gøre det.
/Bjørn.
PS: Som et kuriosum på denne tråd, så havde jeg faktisk aldrig regnet med, at jeg skulle betragte mine ure som handelsvarer, og at jeg skulle sælge igen. Men her kom netop forskellen på "mange penge" og "dyrt" ind i billedet. Det ville være "mange penge" at skulle købe endnu et ur, men "mange penge" blev til "få penge plus et ur". (Men, jeg kommer s'gu nok til at savne min Sea Dweller ind i mellem
)
Hvis jeg skal svare på, hvad der er mange penge at have investeret i et ur, så vil min inddeling nok skille ved ca. 10k og 50k, hvor over 50k for mig vil være rigtig mange penge. På den anden side - og en lidt anderledes betragtning - er at hvis jeg havde muligheden for at have 100k eller endda 200k stående i et ur, så kunne jeg godt finde på at gøre det.
/Bjørn.
PS: Som et kuriosum på denne tråd, så havde jeg faktisk aldrig regnet med, at jeg skulle betragte mine ure som handelsvarer, og at jeg skulle sælge igen. Men her kom netop forskellen på "mange penge" og "dyrt" ind i billedet. Det ville være "mange penge" at skulle købe endnu et ur, men "mange penge" blev til "få penge plus et ur". (Men, jeg kommer s'gu nok til at savne min Sea Dweller ind i mellem
Bare en flok Rolex'er - plus det løse! - seneste billeder på https://www2.hapsengewesen.net/bjorn_e58/

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)