16-07-2009, 12:08 PM
Ja, naturligvis er der nogle indgangs-omkostninger (nej ikke engangs-omkstninger) dvs. at det er jo sin sag i dag at starte fra "scratch" - samme som med olieraffinaderi mm. Ved cognac-"produktion er det faktisk et problem - du skal opbygge et lager og kan først mixe den første cognac om 30-40 år...... 
Jeg kender ikke urbrancen/produktion godt nok til at vide det, men mærker som Omega, Rolex og de store high-end mærker (AP, JLC..) producerer vel ikke alle stumper selv? En del, ville jeg tro er udliciteret!
Kender lidt til batteri-produktion og ved at produktionen af eks. AAA foregår på én fabrik som måske ejes af Varta(?) de bytter så med AA-batterier som produceres på en fabrik ejet af en "konkurrent" - det samme sker jo med biler....det er bare svært at se det mht. ure
Vedr. udviklingsomkostninger så giver 15 mill. DKK delt med eks. 30.000 ure altså "kun" 500 kr/ur....og ved 5.000 ure "kun" 3.000 kr/ur....
Så der er stadig et stykke vej til eks. 100k...
Jeg kender ikke urbrancen/produktion godt nok til at vide det, men mærker som Omega, Rolex og de store high-end mærker (AP, JLC..) producerer vel ikke alle stumper selv? En del, ville jeg tro er udliciteret!
Kender lidt til batteri-produktion og ved at produktionen af eks. AAA foregår på én fabrik som måske ejes af Varta(?) de bytter så med AA-batterier som produceres på en fabrik ejet af en "konkurrent" - det samme sker jo med biler....det er bare svært at se det mht. ure
Vedr. udviklingsomkostninger så giver 15 mill. DKK delt med eks. 30.000 ure altså "kun" 500 kr/ur....og ved 5.000 ure "kun" 3.000 kr/ur....
"It's better to have a need-not, than to need a have-not" 
IMHO
John
Seiko MM300 + "Atlas"
Omega 2xSpeedmaster + 2xSeamaster
Looking for: Fundings
IMHO
John
Seiko MM300 + "Atlas"
Omega 2xSpeedmaster + 2xSeamaster
Looking for: Fundings

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)