19-04-2009, 12:28 PM
Citat:Ja! – ofte er jeg lidt forundret over, at den pekuniære interesse i så høj grad overskygger:My man, Geodoc, my man...
# Begejstringen og entusiasmen for uret
# Fryden over den sirlige og omhyggelige finishering
# Glæden ved dets smukke, trendsættende(?) eller overraskende formgivning
# Interessen for dets historie og udvikling.
# Engagementet i den gedigne, innovative, ædle, smukke eller elegante kaliber.
Personligt glæder jeg mig over, at mine ure er det værd, som jeg har givet for dem.
Skulle en eventuel (meget usandsynlig) realisering medføre en fortjeneste, ville jeg betragte denne som et kuriosum.
Så alt i alt vil jeg sige, værdien er naturligvis interessant.
Men værdi spekulationerne ville måske være mere naturlige på et investerings forum, som jeg af og til har vanskeligt ved at skelne fra vort urforum.
Fra den anden side - jeg betragter den her snak om den investeringsmæssige som en crossower til en anden hobby: (at drømme om) investeringer.
Jeg tror nu at man skal være født med penge før man kan uforstyrret koncentrere sig for de æstetiske og kvalitetsmæssige samlerglæder, du taler om.
Alle vi forhenværende fattigrøve som på den ene eller anden måde har skudt hver vores papegøje eller måske bare har vores på den tørre idag, kan sikkert ikke lade være at spekulere i baghovedet "betaler det sig". Lige meget hvad vi foretager os...
Men ret har du, Geodoc: Det at kun interesse sig i den æstetiske, kvalitetsmæssige og historiske er en slags rent Zen sammenlignet med den hersende holdning at det altid skal betale sig.
Kom lige at tænke på ludomaner / ivrige camblere... de påstår jo også altid at vinde (på trods af at virkeligheden er ganske diametralt modsat). Måske er det lidt på samme måde med os urnørdter; vi husker kun den fantastiske handel og glemmer alle dem, hvor vi tabte penge...
Hey ! Vi skal udendørs, solen skinner ! Det er usundt at sidde sammensynket foran tastaturen !
Cheers - John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !
)
(*Jolly Roger, ikke IS !

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)