18-04-2009, 01:45 PM
hannover_dk Skrev:Vi siger man køber den år 1 for 12.000 kr og sælger den år 10 for 10.000 kr
12.000 kr år et - med ca 2% gennemsnitsinflation = ca 14.500 kr 10 år senere. Får man så 10.000 kr så har man vel tabt/brugt 30% af værdien på uret i de 10 år
Selv hvis man fik 12.000 kr ind igen i år 10 så vil inflationen på 2.200 kr vel i alle tilfælde være tabt (ca 20%).
Jeg er enig i at ud over aktier og huse (ingen provokation ment - se det over gennemsnits 10 års perioder - selv nu er aktierne (og husene) jo ikke bombet 10 år tilbage), er der ikke ret meget man kan tabe så lidt på som sådan et ur, men lidt koster det. Lad os dog bare være helt enige i at en speedmaster pro nok er et af de mere værdifaste ure man kan købe.
Kun helt specielle modeller kan give gevinst, og det kræver mere end held og special viden - igen set over mange 10 års perioder, før det bliver sikkert at man ikke behøver have nogen omk ved at eje dem
vh
Hvis vi skal tage inflation ind i regnestykket, så kan man også vende den om:
Uret koster efter 10 år 19.500kr. i vejl. udsalg.
Det svarer til en stigning på godt 5% pr. år, dvs ca. 3% mere end inflationen på ca. 2%.
Urets værdi (ikke brugtværdi) blev større end inflationen.
Det var et godt køb til 12.000kr, da den "burde" kun have kostet 14.500kr 10 år efter i "inflations-penge"
Så kan man vende den om igen, og sige at når man købte den til 19.500kr, så tabte man 5.000kr.
Personligt går jeg ikke op i at mine ure skal stige.
Jeg køber det jeg kan lide, går med det, og når jeg en dag evt. skal sælge det igen, og der er tab, så er jeg glad hvis tabet er mindre end 20% af det jeg gav.
Alt koster, det er bare et spørgsmål om hvor meget.

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)