01-04-2009, 12:08 AM
Joepete Skrev:At dress ure skal/skulle være små kan jeg godt forstå. Nogle af de viste vintage ure er - såvidt jeg lige kan forstå - militær ure. Hvorfor var de skabt så små ? Alt andet lige, så ville jeg tro, at det var lettere at aflæse tiden - især i en presset situation - på en større urskive ... ?Igen tiden. Der er jo også lavet ret store militærure, men går du tilbage til 1930-1945 - og det skal være egentlige armbåndsureure (og ikke ombyggede lommeure eller beobachtung) ja så var urene alle små.
Herreure kom først rigtigt frem 1920-30 - inden da var der noget feminint over at gå med armbåndsur (smykker var for damer). Det betød at militærurene ofte kom fra samme fabrikker, og helt frem til 60 var de oftest små - men let aflæselige og komfortable
Jeg tror ikke bare det er et militærur fænomen, men tiden som spiller ind - - måske ville man tilmed fra fabrikkerne vise at det var armbåndsure af den "nye" slags, og ikke bare lommeure der var lavet om?
De store ure idag er vel mere en modesag end et spørgsmål om at kunne aflæse klokken, og mere mode end det store behag i at have det på armen uden at bange på dørkarme osv. vil jeg mene. (jeg går gerne selv med de noget større, men kan ikke hævde at de er større komfort - ser bare nyere mere moderne ud.
Jeg har en god del 36-37 mm gamle Eterna og Omega og min gamle kronografer er ofte 40 mm - en enkelt Zenith er 43-44 mm og det er noget i samme stil med denne IWC 3536 2.000 m som jeg synes er flot, men for høj helt ærligt - (elsker den alligevel) - men det her er jo alene i højden forklaring til hvad der går MOD dress

Og for ikke at få vrøvl med at bryde tråden med min snak om hvorfor de var små og nu er store så napper vi lige en 38 mm Omega 18 K fra fyrrene.

vh
Mvh. John - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)