11-12-2008, 08:34 PM
Joepete Skrev:Så er den helt gal inden i gamle mig:En MM til salg! - WOW
Min Seiko diver samling indeholder to SKX, to Monster, en Samurai, en SBBN007 og en Sumo.
Nu er der så kommet en MM til salg ...
Joepete Skrev:Den burde jo være i min samling, meeeen:ad. 2: Er det bydende nødvendigt?
1. 8000 kr. ... det er mange penge for mig
2. Især når jeg ved, at den ikke topper Sumo i "value for money" (uff, jeg er en nærig krejler)
Joepete Skrev:På den anden side, så vil MM (tilnærmelsesvis) fuldende Seiko diver samlingen..... Med den totalt blanke amatørs uvidenhed om Seiko, tillader jeg mig en udtalelse.
Hvad gør jeg ?
Ikke om MM; men om problemstillingen du opridser.
For mig at se opstår dialektikken (den indre selvmodsigelse) i de 2 udsagn:
1. Topper ikke Sumo i "value for money", og
2. så vil MM (tilnærmelsesvis) fuldende Seiko diver samlingen.
Disse 2 udsagn kan ikke være sande på samme tid.
Det ville nemlig fordre, at Seiko havde præsteret en totalt homogen "produkt stribe", og det har ingen producent endnu præsteret.
Synes du står i vadestedet, der hedder, det er enten:
En Seiko diver samling, eller
Seiko diver eksempler, af ensartet høj kvalitet
Står selv i et lignende dilemma.
I det segment, der har min interesse findes nogle overordentligt kiksede eksempler.
Jeg er "frisk gået til stålet", og har allerede købt den første "skævert".
Må dog indrømme, at den værste i segmentet nok bliver anskaffet sidst.
Det er en Speedmaster Proff. MarkIII.
- Den kan uden overdrivelse beskrives som: Utroligt kikset, uharmonisk, modbydelig, hæslig og frastødende.
.... Tro mig - Den kommer med, for den er en del af historien og sammenhængen, og repræsenterer "uransagligheden", ad hvilke veje "mine ure" har udviklet sig.
Valget har således stået for mig: "Vil du kun have fløden i segmentet, og miste helheden, eller vil du ha' helheden og acceptere variationen?"
Håber det har givet lidt ro, inspiration eller i det mindste lidt skæbne fællesskab, at andre tumler med tilsvarende paradokser.
Med venlig hilsen - Geodoc

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)