24-10-2008, 09:47 PM
3F Skrev:Jeg er faktisk lige ved at tro at det er mig som har startet alt dette hurlumhej med mit indlæg i tråden Leica M8 (winner på E-bay)Vi kan da sagtens slå en streg i sandet og stoppe sproget det år det passer dig
Ja- sproget udvikler sig - jeg følger også med, men jeg kan ikke som 50+ få ord som nedren, stenet etc. ind i min generations sprog.
Og ord som "winner" på en auktion er IMO et kommercielt nyopfundet amerikansk ord, som ikke har noget med virkelighedens verden at gøre.
Igen - man vinder ikke noget på en auktion (en auktion er hverken en tombola eller et lotteri) man køber eller får hammerslag på en ting.
Hvorfor tror i egentlig E-bay er blandt verdens rigeste virksomheder - de er bare "pisse" dygtige.
Slemme slemme Ebay og deres kapitalistisk brug af ordet winner - som knageme var kendt længe inden dem. Auktioner og licitationer har længe inden været vundet - men det er sikkert Ebay der har fået ordet brugt også i licitationer, hvor det også er helt standard, og hvor vinderen nemt kan have regnet forkert og tabe? (De købte en licitation - fik hammerslag på en licitation?? net tak)
Der er masser af ord jeg heller ikke (58 år ældgammel) kan få ind i mit sprog - men som jeg helt anerkender vil blive en del af sproget.
Så længe det ikke er latrinært eller betyder noget direkte modsat; som ex. han kørte i hans bil - så er det bare helt OK.
Det vil det også være, selv hvis en dag, et ord som nedren/nederen eller lignende, beskrivende, finder indpas.
vh
Mvh. John - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)