24-10-2008, 12:12 PM
Sjovt og interessant emne, der nok optager de fleste.
Vinde eller købe?
Afsættet i, om man vinder en vare, eller køber den på en auktion kan fortsættes i det uendelige.
For mig at se, kan man deltage i en auktion, og i tilfælde af at man har afgivet højeste bud, - Ja så vinder man auktionen.
Som vinder har man vundet retten til at købe varen, til den således fremkomne pris.
Det er ikke varen man har vundet, blot ved at trykke det højeste antal kroner.
Irritationen.
Jeg kan godt deltage i irritationen, som var tydelig i trådstarterens indlæg om, hvor vidt man vinder eller køber på en auktion
Min irritation bunder i at blive overdænget med E-Mails fra E-Bay, om at:
”Du har højeste bud – og nu er det snart overstået”
”De andre haler ind på dig, ønsker du at løfte dit bud?”
”Skynd dig” – Du er blevet overbudt”
Hele dette ”spil” virker tivoliseret og irriterende på mig.
Ordet ”spil” er valgt med omhu, for E-Bay’s auktions miljø minder lidt om on-line matador.
Lige så snart ”spillet er slut”, kommer den store ”mumme mand” jo alligevel og siger: ”Betal NU”.
Kendsgerningen.
Denne irritation rokker ikke en tøddel ved kendsgerningen, at alle forstår formuleringerne:
”Jeg købte uret på auktion”, eller
”jeg vandt uret på auktion”.
I overensstemmelse med den kendsgerning, må man konstatere, at den sublime forskel mellem de to udtryk ikke går ud over forståeligheden;
men blot kan give ophav til uendelig ”insekt sex”.
Udvikling og elasticitet.
Som det er konstateret, Sproget udvikler sig. – At sproget udvikler sig må man acceptere.
Ellers kan man blot sætte sig i et hjørne og surmule, og være en gammel sur sprogrevser.
Samtidig med at jeg accepterer sprogets udvikling, fastholder jeg så sandelig en holdning til, om dele af denne udvikling er ønskværdig.
For godt et års tid siden gennemførtes en undersøgelse af unge menneskers sprogforståelse.
Blandt andet udtrykket, ”En bjørnetjeneste”
– Mange unge mennesker opfattede dette som en kæmpe stor tjeneste.
Såfremt udtrykket antager denne betydning, ja så må man acceptere det.
Men eksemplet afspejler, at udviklingen kan ske både på grundlag af en fattiggørelse og medføre samme.
Udvikler sproget sig til, at ”bjørnetjeneste” får den omtalte betydning, ja så kommer vi til at mangle et kort ord for:
”En fatal, mislykket og negativt resulterende vennetjeneste”.
Man kan godt deltage.
Sproget udvikler sig; men man behøver ikke at være opgivende, og bare acceptere enhver udvikling, som man opfatter som en forfladigelse.
For et stykke tid siden telefonerede jeg til en større koncern og spurgte efter en specifik medarbejder.
Receptionisten svarede: ”Nej - Han snakker i telefon”.
Hertil svarede jeg: ”Det håber jeg da så sandelig ikke”
Receptionisten spurgte forundret: ”Hvorfor det?”
… ”Jo for papegøjer snakker; men mennesker taler”
Når jeg nu ringer i tilsvarende ærinde, lyder det, ”Nej desværre – Han taler i telefon”.
I en stor ingeniør koncern sidder medarbejderne naturligvis ikke og snakker i arbejdstiden.
Det gør de til frokost i kantinen, eller ved uformelt møde omkring kaffemaskinen.
Snak og tale.
På et forum som vores, er der naturligvis både ”snak” og ”tale”.
Hvis det hele udviklede sig til ”snak” ville indlæggene blot lyde: ”Se mit nye ur”, og reaktionen ville være: ”Fedt ur”.
Udviklede det hele sig til ”tale” ville det blive ubærligt tørt og uinteressant. Med ”snak” ville det blive uvedkommende.
Heldigvis er der begge dele på forum. Både de små hyggelige og hurtige replikker og de mere ”tunge” indlæg.
Her synes jeg, at vi har en rigtig god balance.
Sprogrevseren.
Den gamle sure mand stak alligevel sit rynkede fjæs frem:
”Kunne vi ikke blive enige om, at det ikke hedder bezel, når vi mener lynette?”
Ha’ en fantastisk WE
Med venlig hilsen - Geodoc
Vinde eller købe?
Afsættet i, om man vinder en vare, eller køber den på en auktion kan fortsættes i det uendelige.
For mig at se, kan man deltage i en auktion, og i tilfælde af at man har afgivet højeste bud, - Ja så vinder man auktionen.
Som vinder har man vundet retten til at købe varen, til den således fremkomne pris.
Det er ikke varen man har vundet, blot ved at trykke det højeste antal kroner.
Irritationen.
Jeg kan godt deltage i irritationen, som var tydelig i trådstarterens indlæg om, hvor vidt man vinder eller køber på en auktion
Min irritation bunder i at blive overdænget med E-Mails fra E-Bay, om at:
”Du har højeste bud – og nu er det snart overstået”
”De andre haler ind på dig, ønsker du at løfte dit bud?”
”Skynd dig” – Du er blevet overbudt”
Hele dette ”spil” virker tivoliseret og irriterende på mig.
Ordet ”spil” er valgt med omhu, for E-Bay’s auktions miljø minder lidt om on-line matador.
Lige så snart ”spillet er slut”, kommer den store ”mumme mand” jo alligevel og siger: ”Betal NU”.
Kendsgerningen.
Denne irritation rokker ikke en tøddel ved kendsgerningen, at alle forstår formuleringerne:
”Jeg købte uret på auktion”, eller
”jeg vandt uret på auktion”.
I overensstemmelse med den kendsgerning, må man konstatere, at den sublime forskel mellem de to udtryk ikke går ud over forståeligheden;
men blot kan give ophav til uendelig ”insekt sex”.
Udvikling og elasticitet.
Som det er konstateret, Sproget udvikler sig. – At sproget udvikler sig må man acceptere.
Ellers kan man blot sætte sig i et hjørne og surmule, og være en gammel sur sprogrevser.
Samtidig med at jeg accepterer sprogets udvikling, fastholder jeg så sandelig en holdning til, om dele af denne udvikling er ønskværdig.
For godt et års tid siden gennemførtes en undersøgelse af unge menneskers sprogforståelse.
Blandt andet udtrykket, ”En bjørnetjeneste”
– Mange unge mennesker opfattede dette som en kæmpe stor tjeneste.
Såfremt udtrykket antager denne betydning, ja så må man acceptere det.
Men eksemplet afspejler, at udviklingen kan ske både på grundlag af en fattiggørelse og medføre samme.
Udvikler sproget sig til, at ”bjørnetjeneste” får den omtalte betydning, ja så kommer vi til at mangle et kort ord for:
”En fatal, mislykket og negativt resulterende vennetjeneste”.
Man kan godt deltage.
Sproget udvikler sig; men man behøver ikke at være opgivende, og bare acceptere enhver udvikling, som man opfatter som en forfladigelse.
For et stykke tid siden telefonerede jeg til en større koncern og spurgte efter en specifik medarbejder.
Receptionisten svarede: ”Nej - Han snakker i telefon”.
Hertil svarede jeg: ”Det håber jeg da så sandelig ikke”
Receptionisten spurgte forundret: ”Hvorfor det?”
… ”Jo for papegøjer snakker; men mennesker taler”
Når jeg nu ringer i tilsvarende ærinde, lyder det, ”Nej desværre – Han taler i telefon”.
I en stor ingeniør koncern sidder medarbejderne naturligvis ikke og snakker i arbejdstiden.
Det gør de til frokost i kantinen, eller ved uformelt møde omkring kaffemaskinen.
Snak og tale.
På et forum som vores, er der naturligvis både ”snak” og ”tale”.
Hvis det hele udviklede sig til ”snak” ville indlæggene blot lyde: ”Se mit nye ur”, og reaktionen ville være: ”Fedt ur”.
Udviklede det hele sig til ”tale” ville det blive ubærligt tørt og uinteressant. Med ”snak” ville det blive uvedkommende.
Heldigvis er der begge dele på forum. Både de små hyggelige og hurtige replikker og de mere ”tunge” indlæg.
Her synes jeg, at vi har en rigtig god balance.
Sprogrevseren.
Den gamle sure mand stak alligevel sit rynkede fjæs frem:
”Kunne vi ikke blive enige om, at det ikke hedder bezel, når vi mener lynette?”
Ha’ en fantastisk WE
Med venlig hilsen - Geodoc

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)