17-10-2008, 08:24 PM
Baun Skrev:Mads Gjødesen Skrev:AP ROO kom på markedet i 1993 og har ikke ændret form/størrelse/design siden. Uret ko som 44 mm og dermed 4-5 mm større end alle andre ure dengang på nær Panerai som havde samme størrelse. Hvor store er urene i dag og hvordan ser de ud? Store rå ure som Panerai og ROO? Modeure? Hmm nææ nærmere foregangsmodeller for resten af urverden som fulgte trop 10 år efter. I rest my case...
/Mads
øhhh - er det ikke det man forstår ved mode ure - de der sætter trenden....
Når de har gjort det i 20-30 år bliver de til klassikere - men en god tid er de vel netop modeure. Tiden vil vise om de overlever - jeg tvivler på at ure i størrelse over 42-3 mm overlever som klassikere. Men kun tiden kan vise det.
Klassikere som startede som modeure:
JLC reverso
Rolex submariner
Rolex Date Just
Omega Speed master
Omega Constellation Pie Pan
Heuer Monaco
Breitling Navtimer
Certina DS
men mon ikke det hat taget hver af den 25-30 år at blive klassikere. Det tror jeg nok
Jeg er enig i at ROO og Panerai IKKE er klassikere som din ovenstående liste. De må tiden vise om de bliver. Men når en model har været på toppen og blandt de mest eftertragtede i 15 år vil jeg ikke mene de er MODE URE. Har aldrig snakket klassikere...
For mig er modeure modeller som kun ses på markedet max. 2-3 år for så at blive udfaset til fordel for andre hotte modeller.
/Mads

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)