08-06-2012, 07:50 AM
KimT Skrev:Er det bedst at køre alle sæt på en øvelse færdig, før man går videre til næste øvelse/muskelgruppe ?Jeg vil klart foreslå, at du færdiggør en øvelse, før du springer videre til den næste. Og en muskelgruppe, før du bevæger videre. Din konditionstræning skal gerne være efter vægttræningen - dog med 5-10 opvarmning på fx en cykel.
Selfølgelig med pauser imellem de enkelte sæt.
Eller kan man godt køre et sæt på en øvelse, hoppe over og lave et sæt af noget helt og så tilbage igen...osv.
Begrundelsen er, at du skal lære, hvorledes de enkelte øvelser føles, hvilket kan være svært, hvis du springer fra øvelse til øvelse. Et senere - mere avanceret - program kan så indeholde andre trænigsprincipper såsom supersæt (springe fra øvelse til øvelse), dropset (kør sætningen pause men med mindre vægt sæt for sæt), forced reps (hjælp fra en makker, når vægten bliver så tung, at man ikke kan tage flere gentagelser) osv, men det skal du ikke spekulere på nu.
Faurschou Skrev:Negative kalorier går i sin enkelthed ud på at indtage mad, der kræver mere energi at forbrænde set ift. indholdet af kalorier i det. Selleri er et klassisk eksempel, fordi indholdet af kalorier i et stykke selleri er lavere ift. den energi, der skal bruges til at forbrænde det.Jeg har kendskab til negative kalorier, men jeg er ikke "typen", der gnasker selleri (gullerødder mv). Er mere til proteiner - og store mængder (spiser pr 250-300 g/dag, men har tidligere ligget på omkring 400 g/dag).
Hjernemad går ud på at indtage mad, der kan være til gavn for sindet på en række områder, f.eks. hukommelsen, humøret og koncentrationen. Jeg undgår usundt fedt, men jeg indtager gerne sundt fedt i form af omega 3, da det er godt til at modvirke depression. Koffein og visse b-vitaminer er rigtig godt til at øge koncentrationen, mens tun og andre fisk på længere sigt er godt til at øge ens hukommelse.
Jeg sørger dagligt for at få en del gode olier. Primært pga indvirkningen på hjernen, men også sundheden generelt. Mine kilder til de gode fedtsyrer er fiskeoliepiller og flydende olie (Udo's Choice, tidselolie er et billigere alternativ).
Endelig er jeg tilhænger af kosttilskuddet Creatin, men det er også for tidligt, til du tænker i de baner, Kim. En proteindrik straks efter træning (indtages i centeret) kan dog være en ide.

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)