26-03-2007, 05:48 PM
Jeg hørte en tidligere urmager ytre, at et mekanisk, automatisk ur (konkret et Omega Seamaster fra omkring slutningen af tresserne) ikke have godt af at blive trukket op ved at dreje på kronen. For - som det hed sig - så vil den automatiske optrækssvinger blive belastet.
Jeg hævdede, at det absolut intet havde på sig, men den tidligere urmager fastholdt sit synspunkt.
En anden gang, da jeg skulle have mit Omega Constellation til syn hos en anerkendt urmager, påpegede vedkommende, at jeg slet ikke skulle trække uret op - det blev jo trukket op via automatikken! Jeg forstod det som, at uret havde bedst af at trække sig selv op, altså uden hjælp fra ejermanden.
Mine spørgsmål er nu:
Er det noget eller blot lidt om snakken?
Har automatiske ure bedst af at trække sig selv op?
Og bør man lade være med at trække uret op manuelt?
Venligst
Stefan Garvig
Jeg hævdede, at det absolut intet havde på sig, men den tidligere urmager fastholdt sit synspunkt.
En anden gang, da jeg skulle have mit Omega Constellation til syn hos en anerkendt urmager, påpegede vedkommende, at jeg slet ikke skulle trække uret op - det blev jo trukket op via automatikken! Jeg forstod det som, at uret havde bedst af at trække sig selv op, altså uden hjælp fra ejermanden.
Mine spørgsmål er nu:
Er det noget eller blot lidt om snakken?
Har automatiske ure bedst af at trække sig selv op?
Og bør man lade være med at trække uret op manuelt?
Venligst
Stefan Garvig

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)