Urdebatten / Urforum
Håndoptrækning af automatisk ur - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Håndoptrækning af automatisk ur (/showthread.php?tid=66698)

Håndoptrækning af automatisk ur - Stefan Garvig - 26-03-2007

Jeg hørte en tidligere urmager ytre, at et mekanisk, automatisk ur (konkret et Omega Seamaster fra omkring slutningen af tresserne) ikke have godt af at blive trukket op ved at dreje på kronen. For - som det hed sig - så vil den automatiske optrækssvinger blive belastet.

Jeg hævdede, at det absolut intet havde på sig, men den tidligere urmager fastholdt sit synspunkt.

En anden gang, da jeg skulle have mit Omega Constellation til syn hos en anerkendt urmager, påpegede vedkommende, at jeg slet ikke skulle trække uret op - det blev jo trukket op via automatikken! Jeg forstod det som, at uret havde bedst af at trække sig selv op, altså uden hjælp fra ejermanden.

Mine spørgsmål er nu:
Er det noget eller blot lidt om snakken?
Har automatiske ure bedst af at trække sig selv op?
Og bør man lade være med at trække uret op manuelt?

Venligst

Stefan Garvig

- mhca - 26-03-2007

Interessant spørgsmål du stiller. Et spørgsmål jeg også meget gerne vil høre nogle kvalificerede svar på.

En ting jeg har hørt (fra helt ukvalificerede) er dog at man på automatiske ure uden skruekroner slider mere på vandtætheden ved manuelt at optrække uret, da pakningerne slides. Om dette er en gammel skrøne eller hvad, ved jeg ikke, dog kan det godt lyde en anelse plausibelt.

Mvh. Martin

- McAllan - 26-03-2007

Det med vandtætheden er sikkert rigtigt nok, men på den anden side, så er det de færreste automatiske ure der ser noget værre end regnvejr og sprøjt fra en vandhane.

Derimod er det det imho langt værre at man kan slide de dele der ensretter rotor-bevægelsen. Se f.eks. på ETA 2824. Trækker du det op manuelt slides der voldsomt på click-hjulene - ikke mindst fordi hastigheden ved manuel optræk typisk er noget højere og hjulene meget små. Der ikke er nogen mekanisme der kan slå fra på mere skånsom måde. Det er der vist andre værker der har, så man kan vist ikke generalisere. Ved heller ikke med f.eks. Rolex 3135, men dens click-hjul er noget mere robuste og skulle eftersigende ikke have store problemer med det.
Personligt bruger jeg da hellere lige et par minutter på at "lege cognac" med uret inden det bruges og skal jeg skynde mig drejer jeg laaangsomt på kronen, men kun lige så det er i gang.

- Mads Gjødesen - 26-03-2007

Jeg er ikke urmager, men har ofte set urmagere trække automatics igang via kronen. Også meget kompetente urmagere.
Jeg praktisere det da også selv. Det er jo kun 3-5 omgange. Jeg har ikke hørt om- eller selv haft probler på det område. Selvfølgelig er der pakninger osv, men jeg tvivler på at slitagen er nævneværdig.

Men mon ikke vores urmagere kan hjælpe lidt her...

/Mads

- Lars - 26-03-2007

Joooh, kan da godt prøve at komme med lidt input, men husk der er lige så mange meninger om det "problem" som der er urmagere.
Som en af jer er inde på så kører klinkehjulene (det hedder de hjul der ensretter rotorens bevægelser) meget hurtigt rundt når man trækker det manuelt op. Er uret i en ordentlig kondition, burde det ikke være noget problem, men af de nye ETA-værker rådes det til at skifte klinkehjulet ved service, ifølge rep. vejledning må det ikke renses. Kommer an på hvilken en man kigger i? ? ?
De gamle Omega 550 og 660 - 670 ved jeg der findes værktøj til at skille klinkhjulene ad med. Bruger det flittigt, og en sjælden gang må jeg konstatere slid = nyt klinkehjul (sidst kunne jeg få et, hvor længe vi kan det må guderne vide), ellers får vi normalt at vide fra flere sider at de ikke kan skilles af. Der findes special olie til at smøre klinkehjul med. IWC's Pelaton-optræk anser jeg nok for et af de bedste (husk nu det er min mening) klinkehjulet er åbent og man kan uden problemer servicere optræket, samtidig kræver rotoren utrolig lidt kraft for at bevæge sig, yderligere kører klinkehjulet ikke nær så hurtigt rundt som i mange andre ure når man trækker det manuelt op. Seiko's optræk er en tro kopi, men kan ikke normalt trækkes manuelt. Og hvem der kopierede hvem ???
Med hensyn til om pakninger kan holde til at man trækker sit ur manuelt op, kan det jo ikke have den store indflydelse på pakninger, for da uret er i en god stand, har urmageren jo ved det sidste service tjekket pakningerne og smurt dem, så de kan tåle at blive "brugt".....
Så hvad er det lige der er problemet, når ting bruges bliver de slidte...
Mvh Lars

- KimT - 27-03-2007

Jeg ved ikke om det er relevant, men på Omegas hjemmeside skriver de følgende.

The functioning of a self-winding mechanical Omega movement depends on the wrist movements of the wearer. When fully wound, the watch will usually have a power reserve of around 44 hours. Since the watch's self-winding mechanism is directly linked to the wearer's activity, 10 to 12 hours' wear should be sufficient to generate a power reserve of 20 hours or more, which ensures that the watch will continue to run throughout the night.However, if a watch has not been worn for several days and its power reserve has thus run low, we recommend you wind the watch manually for around 15 rotations of the crown (clockwise) to ensure the best possible rate from the outset.

Jeg er klar over at dette er på moderne ure, men jeg ved ikke om der er forskel ??
Jeg har altid givet mine automatiske ure mellem 10 og 20 træk inden jeg har taget dem på.

MVH Kim

- KennyJ - 27-03-2007

Jeg forstår ikke hvorfor diskutere om pakningerne kan holde til at uret trækkes manuelt op.
Hvis uret er løbet ud er det jo ikke nok at ryste det lidt så det gå i gang, det er trods alt sjovest at have på hvis klokken passer Icon_e_smile

- Peter - 28-03-2007

Hej

Et automatisk ur skal altid trækkes op inden det tages i brug, for at opretholde den rigtige gangreserve, og jeg ved godt at Seiko automatic ikke kan trækkes op kun rystes igang, med hensyn til pakninger i kronen skifter man jo dem ved service hvis det er nødvendigt, men de har jo også godt at blive motioneret engang imellem, så kronepakningen ikke sætter sig fast på kronerøret.

MVH Peter