Minutvisers position på Sea-Dweller cal. 3135
Hmmmmmmmmmmmm!
SLUP, ordet vil jeg mene findes ikke i ordforådet hos en urmager. Vil kalder det LUFT, lyder og så pænere. Funktionen er jo den samme.
Og okay jeg skal gå på jagt efter tegninger det kan nok tage lidt tid, og måske hjælp fra jer. når jeg har fundet tegningerne skal jeg skanne eller tage billeder af dem og så få dem herover i forumet, det bliver nok ikke let for MIG, men prøver gerne.
Med hensyn til om en urmager kan reducere slup/luft, vil jeg sige nej. Udfra den måde tandkontruktionen er lavet (tandprofilen), så mener jeg at der skal helt andre profiler til for at man kan minimere luften. Dette har en tidligere lærer på urmagerskolen, Jørgen Jørgensen, lavet lidt eksperimneter om, bl.a. konstrukeret et stueur der næsten ingen kraft bruger til at gå, i forhold til de alminedelige kontruktioner der bruges i ure. Dette kan jo så undre, når man ellers laver så meget nyt idag.

Konklusion: urmagere ER MEGET konservative i deres indstilling til nyt, med mindre de er SÆLGERE, og ja, jeg lider nok også under det. Vil hellere sidde på min "pind" end stå i butikken.

Et lille hov. Så har mester i butikker planer om at lave åbent hus med DEN SAMLEDE DANSKE KOLEKTION AF MAURICE LACROIX CA. 1. 10. 2005 I RIBE, er I int. så giv lyd og jeg vil komme med mere når tid nærmer sig.

Foreløbig går jeg på jagt efter tegninger og andet omkring viserfriktion.
Med venlig hilsen Lars
Svar

Beskeder i denne tråd
[Intet emne] - af Lars - 17-08-2005, 12:52 AM
[Intet emne] - af Lars - 17-08-2005, 01:06 AM
[Intet emne] - af Stefan Garvig - 17-08-2005, 01:29 AM
Slup - af Lars - 18-08-2005, 08:09 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)