|
Minutvisers position på Sea-Dweller cal. 3135 - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77) +--- Forum: Rolex og Tudor (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=68) +--- Tråd: Minutvisers position på Sea-Dweller cal. 3135 (/showthread.php?tid=64532) |
Minutvisers position på Sea-Dweller cal. 3135 - Thomas Wagner - 15-08-2005 Jeg observerer når mit ur kører at minutviseren nogle gange står meget tæt på minutindeks når sekundviseren passerer hel, mens minutviseren andre gange kan være næsten et ½ minut foran. Det kan ske indenfor en halv time at minutviseren udviser denne "slup" på op til et halvt minut. Er det forventeligt af et nyt Rolex? En anden observation er at det er overordentlig svært at sætte minutviseren når jeg stiller uret idet graden af slup virker forskellig fra den ene gang til den næste. Jeg holder først viseren for langt fremme og trækker den herefter baglæns lidt efter lidt og "slipper" for at se hvor den så lander. Det er i denne fase er det falder meget forskelligt ud hvor viseren sætter sig (jeg har (haft) 4 andre Rolex ure, dog ikke med cal. 3135 og jeg synes ikke jeg har oplevet det så udtalt som her).. Nogle der kender til dette fænomen? Nogle der har et godt råd? Re: Minutvisers position på Sea-Dweller cal. 3135 - Elmer - 15-08-2005 [quote="Thomas Wagner"]Jeg observerer når mit ur kører at minutviseren nogle gange står meget tæt på minutindeks når sekundviseren passerer hel, mens minutviseren andre gange kan være næsten et ½ minut foran. Det kan ske indenfor en halv time at minutviseren udviser denne "slup" på op til et halvt minut. Er det forventeligt af et nyt Rolex? En anden observation er at det er overordentlig svært at sætte minutviseren når jeg stiller uret idet graden af slup virker forskellig fra den ene gang til den næste. Jeg holder først viseren for langt fremme og trækker den herefter baglæns lidt efter lidt og "slipper" for at se hvor den så lander. Det er i denne fase er det falder meget forskelligt ud hvor viseren sætter sig (jeg har (haft) 4 andre Rolex ure, dog ikke med cal. 3135 og jeg synes ikke jeg har oplevet det så udtalt som her).. Nogle der kender til dette fænomen? Nogle der har et godt råd?[/quote Ja! Det har jeg også prøvet dog ikke med et "Rolex"(...) Det var et andet såkalt "topmærke". Det var væk efter et service. Er dit ur nyt? så ville jeg besøge en aut. forhandler med problemet. Held og lykke med din Sea Dweller! " Et fedt ur" Jeg er i gang med nr. to af samme rase".. Re: Minutvisers position på Sea-Dweller cal. 3135 - bjorn_e58 - 16-08-2005 Elmer Skrev:... Sea Dweller! " Et fedt ur" Jeg er i gang med nr. to af samme rase".. Er det første slidt op? /Bjørn. Re: Minutvisers position på Sea-Dweller cal. 3135 - Elmer - 16-08-2005 bjorn_e58 Skrev:Elmer Skrev:... Sea Dweller! " Et fedt ur" Jeg er i gang med nr. to af samme rase".. Næ! Næ! Det er bare solgt O:) Re: Minutvisers position på Sea-Dweller cal. 3135 - Stefan Garvig - 16-08-2005 Thomas Wagner Skrev:Jeg observerer når mit ur kører at minutviseren nogle gange står meget tæt på minutindeks når sekundviseren passerer hel, mens minutviseren andre gange kan være næsten et ½ minut foran. Det kan ske indenfor en halv time at minutviseren udviser denne "slup" på op til et halvt minut. Er det forventeligt af et nyt Rolex? Hej Thomas Et bud på en forklaring: Jeg oplever slup i alle mine mekaniske ure - i nogle mere end i andre. Sluppet skyldes, at tandhjuls indgriben i hinanden ikke må være fuldstændigt tætsluttende, for så vil risikoen for, at tænderne presser mod hinanden være for stor. En lille smule forskel i varmeudvidelsen hos to tætsluttende, indgribende tandhjul vil forårsage et sådan pres, og måske vil tandhjulende sætte sig fast. Derfor er et lille slup nødvendigt. Når man trækker kronen ud, øger man velsagtens afstanden mellem tandhjulene - og deraf det større slup. En urmager kan måske gøre sluppet mindre, men sluppet ligger vel så at sige indlejret i selve urets konstruktion. Jeg tror ikke, at man kan flytte et tandhjul mhp. at minimere slup. Men jeg er ikke urmager, så jeg skal ikke kunne sige det skråsikkert. Jeg synes lige som dig, at der er irriterende, at man ikke kan stille uret præcist således, at minutviseren hele tiden korresponderer med sekundviseren. Slup finder jeg i ure i 50k-klassen! Jeg har et vægur med slup. Når minutviseren står kl. 3, viser uret ca. 30 sekunder for meget, fordi minutviseren pga. slup - og ved tyngdekraftens hjælp - er dumpet et stykke nedad svarende til 30 sekunder. Når minutviseren står på kl. 9 viser uret af samme grunde 30 sekunder for lidt. Det er slup, der vil noget! Men jeg har lært at leve med det. Mit vægur er ikke et Rolex, men et Junghans aTo-mat fra 1964 - hvabehar!? Venligst Stefan Garvig - Lars - 17-08-2005 Uha, uha, skal prøve at komme med en forklaring på jeres problem med sluk i viserne. Hvorfor der er mere eller mindre vil jeg ikke komme ind på for det er noget fabrikkerne konstruerer. DER SKAL VÆRE SLUK FORDI ELLERS BIDER HJULENE SIG FAST, det er noget elementært, urmagerne lærer ved hjælp af en indgribningscirkel, man spænder to hjul op, der skal gribe ind i hinanden og så er der en stilleskrue hvormed man kan ændre afstanden imellem de to hjul. En meget stor fejl i de fleste ældre storure (alt der er større end lommeure) har dog set det i flere ældre armbåndsure, typisk lejerne ved fjederhuset. Slukket på de fleste armbåndsure, fremkommer ved at fjederen trækker på storebundhjul, og så kaldet minuthjul. Det vil sige at den aksel hvor min.viseren sidder monteret ALTID er fjederbelastet og ikke har noget "friløb", dette findes kun ved batteriure, såfremt fjederen er trukket og minutviseren sidder på storebundhjulsakslen. Viseren sidder på et rør kaldet min.rør, monteret på storebundhjul, der har en friktion, der skal smøres. Det er her noget af hunden ligger begravet fordi når man stiller sit ur ved at dreje viserne frem opdager man ikke tandluften, fordi fjederen hele tiden skubber hjulene frem, derimod drejer man viserne baglæns, opdager man hvormeget tandluft der er i det enkelte ur. Dette er forklaringen i et mekaniskur, og det er modsat i et batteriur (batteriur fordi der findes andre ure end Quartz, bl.a. stemmegaffel- og balancesvingere) Hvis dette ikke er forklaring nok skal jeg se om jeg kan finde en tegning, hvor på jeg kan vise det bedre, det bliver desværre meget teknisk i det tilfælde, men skriv til mig og jeg vil prøve på at forklare..... mvh Lars - Lars - 17-08-2005 PS: Ato-værket, der er det balancen der tvinger viserne frem, så her er der ingen fjederkraft der holder viserne fast, og derfor er der forskel på kl 3 og kl 9. Jeg har siddet og leget lidt med mit ur ETA hvis jeg drejer viserne frem til det hele min. er der ingen problemer, men stiller jeg det som et Quartz-ur, drejer viserne baglæns så kommer problemet, så prøv at stille urene ved at dreje viserne baglæs så uret er bagefter og så stille uret til det hele min. så skulle det være løst Har man ikke problemet ved at stille viserne baglæns kan det skyldes at uret har været til service og er blevet smurt og dermed er friktionen ikke så stram som da uret var nyt??? Eller den er blevet løsnet, kan gøres af urmageren ved et service. Vil jeg dog ikke anbefale da fabrikken jo har bestemt hvor stram den skal være... mvh Lars - Stefan Garvig - 17-08-2005 Lars Skrev:Dette er forklaringen i et mekaniskur, og det er modsat i et batteriur (batteriur fordi der findes andre ure end Quartz, bl.a. stemmegaffel- og balancesvingere) Hvis dette ikke er forklaring nok skal jeg se om jeg kan finde en tegning, hvor på jeg kan vise det bedre, det bliver desværre meget teknisk i det tilfælde, men skriv til mig og jeg vil prøve på at forklare..... Tak for dit svar - meget fint at høre en kapacitet på området udtale sig. Jeg synes, at du skal poste tegninger mv. her i Forum. Jeg - og givet mange andre - er lutter øren og øjne. Et enkelt spørgsmål: Vurderer du, at en urmager kan reducere slup, hvis det er generende stort? Sluttelig: Hedder det sluk i urmagerkredse? Jeg har tidligere arbejdet som maskinarbejder - her brugte vi udtrykket slup. Venligst Stefan Garivg Slup - Lars - 18-08-2005 Hmmmmmmmmmmmm! SLUP, ordet vil jeg mene findes ikke i ordforådet hos en urmager. Vil kalder det LUFT, lyder og så pænere. Funktionen er jo den samme. Og okay jeg skal gå på jagt efter tegninger det kan nok tage lidt tid, og måske hjælp fra jer. når jeg har fundet tegningerne skal jeg skanne eller tage billeder af dem og så få dem herover i forumet, det bliver nok ikke let for MIG, men prøver gerne. Med hensyn til om en urmager kan reducere slup/luft, vil jeg sige nej. Udfra den måde tandkontruktionen er lavet (tandprofilen), så mener jeg at der skal helt andre profiler til for at man kan minimere luften. Dette har en tidligere lærer på urmagerskolen, Jørgen Jørgensen, lavet lidt eksperimneter om, bl.a. konstrukeret et stueur der næsten ingen kraft bruger til at gå, i forhold til de alminedelige kontruktioner der bruges i ure. Dette kan jo så undre, når man ellers laver så meget nyt idag. Konklusion: urmagere ER MEGET konservative i deres indstilling til nyt, med mindre de er SÆLGERE, og ja, jeg lider nok også under det. Vil hellere sidde på min "pind" end stå i butikken. Et lille hov. Så har mester i butikker planer om at lave åbent hus med DEN SAMLEDE DANSKE KOLEKTION AF MAURICE LACROIX CA. 1. 10. 2005 I RIBE, er I int. så giv lyd og jeg vil komme med mere når tid nærmer sig. Foreløbig går jeg på jagt efter tegninger og andet omkring viserfriktion. Med venlig hilsen Lars |