Minutvisers position på Sea-Dweller cal. 3135
Uha, uha, skal prøve at komme med en forklaring på jeres problem med sluk i viserne. Hvorfor der er mere eller mindre vil jeg ikke komme ind på for det er noget fabrikkerne konstruerer. DER SKAL VÆRE SLUK FORDI ELLERS BIDER HJULENE SIG FAST, det er noget elementært, urmagerne lærer ved hjælp af en indgribningscirkel, man spænder to hjul op, der skal gribe ind i hinanden og så er der en stilleskrue hvormed man kan ændre afstanden imellem de to hjul. En meget stor fejl i de fleste ældre storure (alt der er større end lommeure) har dog set det i flere ældre armbåndsure, typisk lejerne ved fjederhuset.

Slukket på de fleste armbåndsure, fremkommer ved at fjederen trækker på storebundhjul, og så kaldet minuthjul. Det vil sige at den aksel hvor min.viseren sidder monteret ALTID er fjederbelastet og ikke har noget "friløb", dette findes kun ved batteriure, såfremt fjederen er trukket og minutviseren sidder på storebundhjulsakslen. Viseren sidder på et rør kaldet min.rør, monteret på storebundhjul, der har en friktion, der skal smøres. Det er her noget af hunden ligger begravet fordi når man stiller sit ur ved at dreje viserne frem opdager man ikke tandluften, fordi fjederen hele tiden skubber hjulene frem, derimod drejer man viserne baglæns, opdager man hvormeget tandluft der er i det enkelte ur. Dette er forklaringen i et mekaniskur, og det er modsat i et batteriur (batteriur fordi der findes andre ure end Quartz, bl.a. stemmegaffel- og balancesvingere) Hvis dette ikke er forklaring nok skal jeg se om jeg kan finde en tegning, hvor på jeg kan vise det bedre, det bliver desværre meget teknisk i det tilfælde, men skriv til mig og jeg vil prøve på at forklare.....
mvh Lars
Svar

Beskeder i denne tråd
[Intet emne] - af Lars - 17-08-2005, 12:52 AM
[Intet emne] - af Lars - 17-08-2005, 01:06 AM
[Intet emne] - af Stefan Garvig - 17-08-2005, 01:29 AM
Slup - af Lars - 18-08-2005, 08:09 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)