Minutvisers position på Sea-Dweller cal. 3135
Thomas Wagner Skrev:Jeg observerer når mit ur kører at minutviseren nogle gange står meget tæt på minutindeks når sekundviseren passerer hel, mens minutviseren andre gange kan være næsten et ½ minut foran. Det kan ske indenfor en halv time at minutviseren udviser denne "slup" på op til et halvt minut. Er det forventeligt af et nyt Rolex?

En anden observation er at det er overordentlig svært at sætte minutviseren når jeg stiller uret idet graden af slup virker forskellig fra den ene gang til den næste. Jeg holder først viseren for langt fremme og trækker den herefter baglæns lidt efter lidt og "slipper" for at se hvor den så lander. Det er i denne fase er det falder meget forskelligt ud hvor viseren sætter sig (jeg har (haft) 4 andre Rolex ure, dog ikke med cal. 3135 og jeg synes ikke jeg har oplevet det så udtalt som her).. Nogle der kender til dette fænomen? Nogle der har et godt råd?

Hej Thomas

Et bud på en forklaring:

Jeg oplever slup i alle mine mekaniske ure - i nogle mere end i andre. Sluppet skyldes, at tandhjuls indgriben i hinanden ikke må være fuldstændigt tætsluttende, for så vil risikoen for, at tænderne presser mod hinanden være for stor. En lille smule forskel i varmeudvidelsen hos to tætsluttende, indgribende tandhjul vil forårsage et sådan pres, og måske vil tandhjulende sætte sig fast.
Derfor er et lille slup nødvendigt.

Når man trækker kronen ud, øger man velsagtens afstanden mellem tandhjulene - og deraf det større slup.

En urmager kan måske gøre sluppet mindre, men sluppet ligger vel så at sige indlejret i selve urets konstruktion. Jeg tror ikke, at man kan flytte et tandhjul mhp. at minimere slup. Men jeg er ikke urmager, så jeg skal ikke kunne sige det skråsikkert.

Jeg synes lige som dig, at der er irriterende, at man ikke kan stille uret præcist således, at minutviseren hele tiden korresponderer med sekundviseren. Slup finder jeg i ure i 50k-klassen!

Jeg har et vægur med slup. Når minutviseren står kl. 3, viser uret ca. 30 sekunder for meget, fordi minutviseren pga. slup - og ved tyngdekraftens hjælp - er dumpet et stykke nedad svarende til 30 sekunder. Når minutviseren står på kl. 9 viser uret af samme grunde 30 sekunder for lidt.
Det er slup, der vil noget! Men jeg har lært at leve med det.
Mit vægur er ikke et Rolex, men et Junghans aTo-mat fra 1964 - hvabehar!?

Venligst

Stefan Garvig
Svar

Beskeder i denne tråd
Re: Minutvisers position på Sea-Dweller cal. 3135 - af Stefan Garvig - 16-08-2005, 11:38 PM
[Intet emne] - af Lars - 17-08-2005, 12:52 AM
[Intet emne] - af Lars - 17-08-2005, 01:06 AM
[Intet emne] - af Stefan Garvig - 17-08-2005, 01:29 AM
Slup - af Lars - 18-08-2005, 08:09 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)