Værk erfaringer?
Joepete Skrev:Når det er sagt, Jacob, er det så ikke lidt fascinerende, at et mekanisk værk med tandhjul, fjedre og rotor kan gå f.eks. konstant +2 sekunder pr. døgn? Det synes jeg at det er Icon_cool Men altafgørende for min "kærlighed" til uret er det dog ikke - men stadig fascinerende Icon_e_wink
Helt sikkert - Icon_cool
Med venlig hilsen

Henrik Graae Visse

Mine ure er til låns, indtil en anden skal overtage dem!
Svar
Jeg har det sådan at uret selvfølgelig skal kunne "passe tiden" Icon_e_wink
men den måde nogen gå op i det med instrumenter og hvad ved jeg får mig ærlig talt til at ryste en smule på hovedet fordi jeg ganske ikke forstår den iver
efter at det hele simpelhen skal gå så præcis.

Jeg kan sagtens blive betaget af teknikken i et flot mekanisk ur og deres evne til at holde tiden,
men som jeg altid siger når folk spørger til mit ur og efter de har spurgt om prisen så siger så må det da også være meget præcis,præcisionen er faktisk ikke så vigtig så plejer de bare at ryste på hovedet af mig.

Det skal selvfølgelig tages med et gran salt selvfølgelig skal man kunne stole på hvad uret viser,
men jeg kommer altså aldrig til at fatte hvorfor det er vigtigt for nogen om ens ur mister 6 eller 9 sek på et døgn,
hvis man ikke har større problemer i tilværelsen end det så ser det sgu generelt godt ud skulle jeg mene.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
Jeg kan godt forstå at folk kan fasineres og fatte interesse for præcision.
Især med tanke for mekanikken, der ligger bag Icon_drunken
Personligt betyder dog ikke så meget for mig, bare de går "fornuftigt"
Svar
Hvad præcision angår er Breitling svær at slå, de bruger simpelthen mere energi på regulering end de andre store mærker. Når man har renset et Breitling, skal man som regel aldrig regulere, med mindre der har været fede fingre i det...
Det mest præcise ur jeg jeg har ejet var er et Omega Constellation 168.005 fra 1966. Omega cal. 561 må nok siges at være et af de absolut bedste automatik værker der nogensinde er lavet, både hvad konstruktion, forarbejdning og funktion angår.
Rolex har altid lavet slidere. Ikke så "fine" værker, til gengæld kan de holde til mere end langt de fleste andre. De er en fornøjelse at arbejde på, da de altid kommer til at virke, trods slid.
Mit personlige yndlings værk, når vi taler automatik, er Certina cal. 25-651. En slider af guds nåde uden for meget pjat...
Svar
Hvad er kvalitetsforskellen - hvis der er nogen - på et Omega Cal 561 og 564?
Ivan skriver her at Cal. 561 er noget af det fineste, men på sin hjemmeside at 564 er det.
Mit Constellation Cal. 561 værk # 209725xxx, altså fra 1963, også 168.005 er netop indleveret til regulering, da det tabte 20s/dg.
Hvor godt skal såden "et af de absolut bedste automatikværker" gå?
Jeg har to Cal. 565 Dynamic, det ene værk # 27222xxx,, 1968, det andet ikke åbnet. Hvad med dem?
Svar
khbk Skrev:Hvad er kvalitetsforskellen - hvis der er nogen - på et Omega Cal 561 og 564?
Ivan skriver her at Cal. 561 er noget af det fineste, men på sin hjemmeside at 564 er det.
Mit Constellation Cal. 561 værk # 209725xxx, altså fra 1963, også 168.005 er netop indleveret til regulering, da det tabte 20s/dg.
Hvor godt skal såden "et af de absolut bedste automatikværker" gå?
Jeg har to Cal. 565 Dynamic, det ene værk # 27222xxx,, 1968, det andet ikke åbnet. Hvad med dem?

Forskellen på 561 og 564 er at 564 har quickset dato, ellers det samme. (jeg skriver vel bare det jeg sidst har haft fingrene i Icon_e_biggrin1 )
Der er ikke bare én type værk der altid går perfekt. 561/564 er bare det mest stabile værk jeg kender til. Mit gik +2 sek pr. døgn, hvilket efter min mening er helt perfekt. Hvis et ur kan holde sig til +10 sek., er det efter min mening reguleret. Mere kan også være ok, bare det ikke taber.
Svar
Hvor meget syntes i er ok for et ur at tabe/vinde?
Jeg syntes selv +-5 er det mest behagelige.
Svar
Its funny with mechanical calibers.You can have a Patek caliber costing a fortune that is less accurate than a unserviced Rolex caliber.I think a lot depends on how you use your watch.Some watches gain time if left in a certain position when you take them off and some lose time.Always have a good quartz watch close by Icon_e_biggrin1 Willy
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
Vi har talt meget præcision i tråden, men kan vi også sige noget generelt om værkers robusthed, service venlighed osv? Totalt uunderbygget og måske fordumsfuldt tænker jeg, at et mekanisk ur som f.eks. 6497 værket er ret robust, service venligt og meget let at gå til. Så kommer ETA 2824 og 7750, som også er robuste og til at få serviceret for penge. Cal. 861/1861 er vel også ret robust? Er der nogle holdninger eller erfaringer omkring værkernes robusthed - jeg kender jo ikke så mange værker, så deraf spørgsmålet Icon_e_wink Kan man sige, at jo mere "fint" værket er, og jo flere komplikationer det har, des mindre robust er det - eller er det en tilsnigelse? Lidt mange bolde i spil her, men forhåbentlig kan der komme lidt input alligevel. På forhånd tak Icon_e_wink
De venligste hilsner, John
Svar
This is maybe the most famous caliber review ever written. [url]"http://www.timezone.com/library/horologium/horologium0036" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.timezone.com/library/horolog ... logium0036[/url] Willy
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)