Hvad er et ægte dykkerur
MortenKN Skrev:
Citat:af Avantismo » 27/04/2014 18:37

Dykkerur = ur der er vandtæt nok til at dykke med. Icon_diver

Vrøvl.... Det er bare et vandtæt sportsur, som ikke tjener andet formål end at vise hvad klokken er og ikke tilbyder brugeren anden brugbar funktion end at vise klokken. Et dykkerur skal have en eller anden drejbar lynette (indvendig eller udvendig) som gør det muligt at time sine opstigninger/dyk.

Præcis. Og med lumen på kl 12 på lünetten så det kan ses i bla mørke.
Svar
Citat:af Avantismo » 27/04/2014 19:51
Vi er ikke enige.

Sikkert ikke, men jeg vil gerne høre grunden til at du mener som du gør? Dit argument er jo ikke underbygget? Det virker for mig en kende letkøbt bare at sige at det skal være vandtæt. Det ville gøre ca 90% af alle ure produceret idag til dykkerure. Det er de færreste ure idag der ikke kan tåle en tur i baljen.
Når jeg skal definere hvad et dykkerur er for en størrelse, så spørger jeg mig selv hvad det skal kunne tilbyde brugeren i forbindelse med et dyk. Der er det bare ikke nok at kunne vise hvad klokken er. Det gør ikke et ur til et dykkerur - Som i OVERHOVEDET ikke. Som sagt før - Uden en drejbar lynette er det bare et vandtæt sportsur, hvilket også er fint nok så længe det ikke eks markedsføres dsom værende et decideret dykkerur. Der er ikke noget i vejen med vandtætte sportsure og de har helt sikkert deres berettigelse, men det enkeltstående træk der ALTID har været definerende for et dykkerur er den drejbare lyntette. Uden den..... Sportsur.
Svar
Det er da ingen sag at dykke uden drejekrans. Det er jo bare at lægge de minutter man har til dykket til der hvor viseren står. Så ved man hvad klokken skal være når man skal op igen. Det er jo ikke svært.

Uret står på 10.15 og man skal være nede i 30 min. Så skal man jo bare op 10.45.

Kan ikke se det svære i det.

En drejekrans sikrer selvfølgelig ens hukommelse, men så dårlig er min ikke endnu.
Svar
Jeg mener at hvis man er proffesionel dykker, så bruger man en proffesionel dykkercomputer.

Kender flere aktive fritidsdykkere og de bruger feks et G-shock med nedtælling som backup.

Et G shock er et fint dykkerur imho og det har ingen drejbar krans / bezel eller lume.

Desuden..... Hvis jeg er dykker og ved at jeg har luft til 20 minutter, så kan jeg fint kigge på uret og se at klokken er 13.30

Ja så kan jeg godt regne ud at jeg løber tør for luft kl 13.50
Mvh Kim 
Svar
Citat:af Black Seal » 27/04/2014 20:16

Det er da ingen sag at dykke uden drejekrans. Det er jo bare at lægge de minutter man har til dykket til der hvor viseren står. Så ved man hvad klokken skal være når man skal op igen. Det er jo ikke svært.

Uret står på 10.15 og man skal være nede i 30 min. Så skal man jo bare op 10.45.

Kan ikke se det svære i det.

En drejekrans sikrer selvfølgelig ens hukommelse, men så dårlig er min ikke endnu.

Den påstand vil jeg også godt udfordre... Det kan godt være den holder på 5 meter plumrevand i Silkeborg Sø.... På 20-30 meter på Great Barrier Reef tror jeg hurtigt det ene minut æder det andet og du ikke aner en brik om hvor længe du har været nede eller hvornår du gik ned.... Før det er for sent. Og 30 meter er ret langt, når du skal op efter ilt, men ikke må stige for hurtigt pga potentiel dykkersyge - men det er nok bare mig. Better safe than sorry
Svar
Hvis man ikke kan holde styr på tiden bør man ikke dykke længere ned end børnepoolen i Lalandia.

Blot min holdning.

Proffesionelle bruger dykkercomputer
Mvh Kim 
Svar
Det er ikke et spørgsmål om hvorvidt man KAN holde styr på tiden - Det er et spørgsmål om sikkerhed og dykkeruret kan i den forbindelse fungere som en ekstra sikkerhedsforanstaltning HVIS man selv skulle miste overblik over tiden - Hvilket jeg tror er meget nemt, hvis man dykker et specielt sted.

Ganske enkelt.....
Svar
Gad vide hvor mange der ville bestå som ægte dykkerur i min nye samling.
En af dem falder helt sikkert udenfor Icon_e_wink

İmage

Vh. Michael
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
Et Casio G Shock er IKKE et dykkerur!!!!
Svar
MortenKN Skrev:Det er ikke et spørgsmål om hvorvidt man KAN holde styr på tiden - Det er et spørgsmål om sikkerhed og dykkeruret kan i den forbindelse fungere som en ekstra sikkerhedsforanstaltning HVIS man selv skulle miste overblik over tiden - Hvilket jeg tror er meget nemt, hvis man dykker et specielt sted.

Ganske enkelt.....
Jeg vil give Morten ret. Det er et spørgsmål om sikkerhed. Det er trods alt ens eget liv der står på spil.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)