Hvad er et ægte dykkerur
Når man søger rundt på nettet efter dykkerure er der flere annoncer der skriver "ægte" dykkerure og når man så kigger indenfor på siden kommer der også ure i tvivlsom kvalitet og alt virker som om det er lovligt at kalde hvad som helst for et dykkerur.

Der må vel findes nogle ISO-normer for hvornår der er tale om et dykkerur eller hvordan ser i på den sag.

Dykkerure finder man jo ved Rolex - Panerai - Seiko - Oris osv. osv.

Kan man ganske enkelt sige at der er tale om et dykkerur, hvis det kan holde til 200meters dybde, eller ?

Jeg har haft et Paul Picot dykker ur, som er et super flot ur, men dykker....da var det næsten for fint.

Skulle jeg gætte på et rigtig professionelt dykker, som faktisk bliver anvendt af erhvervs-dykkere, ville jeg sige mit Oris Prodiver var sådan et ur, men et Rolex var jo også sådan et ur engang, hvor jeg har svært ved at forestille mig det i dag, som noget en dykker tager på i sit arbejde.

Hvad er jeres mening om dette emne.

Vh. Michael
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
Hej Michael!

Ja, jeg tror, at man med rette kan betegne et ur som et dykkerur, når det er vandtæt til minimum 200 meter.

I min verden er et "rigtigt" dykkerur vandtæt til minimum 500 meter, men det er jo blot fordi jeg er fascineret af, at sådan en lille urkasse kan klare det store tryk, der er så langt nede i havet Icon_diver
Venligst
Rasmus

"Alt ordner sig i morgen, er jeg sikker på..."
C.V. Jørgensen
Svar
Et dykkerur er et ur der bruges til dykning. Om det overholder den ene eller ander ISO standard er ligegyldigt og er kun markedførings lir.
Urets værdi har vel heller ikke betydning. Det må være ejerens brug der er afgørende.
Det er pudsigt hvordan fokus med tiden er øget, på det om et ur er et rigtigt dykkerur eller ej, når behovet for et sådant ur samtidigt er faldet eller nærmest helt er forsvundet idag.
Jeg har nævnt det før men dykkerurets tid er forbi. Vi udvikler og køber "dykker" ure til helt andre behov i dag.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
Rigtige dykkere i dag bruger computere, måske ure som supplement eller for
sjov ..... En dykkercomputer der kan en masse i pro kvalitet starter ved 5000,-
En udsamler der begynder at dykke eller en dykker der begynder at få
interesse for ure vil jo have en anden vinkel på tingene.
Der mange ure der opfylder kravet til dybde, men nok ikke funktioner
anno 2014
Venligst
Henry Lerche Rasmussen
Icon_violin

Vulcain Owners Group
https://www.facebook.com/groups/326314512747838/
Svar
Et ur som kan tåle det hele Icon_e_smile
Svar
maclerche Skrev:Rigtige dykkere i dag bruger computere, måske ure som supplement eller for
sjov .....

Korrekt Henry.

Jeg skrev engang til et erhversdykkerfirma angående deres dykkerure. Om hvad de brugte.. De skrev tilbage "et æggeur".

Erhversdykkere bruger nok ikke dykkerure når de er nede, men fritidsdykkere bruger nok mest digitalurerne, som kan en masse.

Det sjove er at 99 % af alle, som har et dykkerur er skrivebordsdykkere som Kristian Haagen engang skrev. Et fint udtryk. Og dog er dykkerurerne meget populære. Icon_e_biggrin1
Svar
Nu var spørsmålet ikke hvad erhvervsdykkere idag bruger, men nærmere hvad der gør et dykkerur til et dykkerur. Der findes en ISO standard for dykkerure (ISO6425) som bl.a AP Offshore Diver har, så jo der findes en standard for dykkerure..... Men det er jo ikke nødvendigvis den der dikterer hvad et dykkerur skal indeholde. Det er blot en række kriterier som et dykkerur skal overholde for at kunne få ISO certificeringen.

I mine øjne skal et dykkerur som absolut minimum være vandtæt til 200 meter og have en drejbar lynette til timing af opstignig etc. Sidstnævnte er i mine øjne et ufravigeligt krav da det altid har været netop denne feature der har adskilt dykkere fra alle andre ure. Uden den er det bare et vandtæt ur...

/MortenKN
Svar
Det skal have drejekrans med lumen kl 12. Ydermere kraftig lumen. Min 200 m. Så skal det vel også være antimagnetisk etc.
Svar
ISO 6425 krav:

ISO 6425 also provides minimum requirements for mechanical diver's watches (quartz and digital watches have slightly differing readability requirements) such as:

The presence of a unidirectional bezel with at least at every 5 minutes elapsed minute markings and a pre-select marker to mark a specific minute marking.
The presence of clearly distinguishable minute markings on the watch face.
Adequate readability/visibility at 25 cm (9.8 in) in total darkness.
The presence of an indication that the watch is running in total darkness. This is usually indicated by a running second hand with a luminous tip or tail.
Magnetic resistance. This is tested by 3 expositions to a direct current magnetic field of 4,800 A/m. The watch must keep its accuracy to ± 30 seconds/day as measured before the test despite the magnetic field.
Shock resistance. This is tested by two shocks (one on the 9 o'clock side, and one to the crystal and perpendicular to the face). The shock is usually delivered by a hard plastic hammer mounted as a pendulum, so as to deliver a measured amount of energy, specifically, a 3 kg hammer with an impact velocity of 4.43 m/s. The change in rate allowed is ± 60 seconds/day.
Chemical resistance. This is tested by immersion in a 30 g/l NaCl solution for 24 hours to test its rust resistance. This test water solution has a salinity comparable to normal seawater.
Strap/band solidity. This is tested by applying a force of 200 N (45 lbf) to each spring bar (or attaching point) in opposite directions with no damage to the watch or attachment point.
The presence of an End Of Life (EOL) indicator on battery powered watches.

Testing diving watches for ISO 6425 compliance is voluntary and involves costs, so not every manufacturer present their watches for certification according to this standard.
Mvh. Bjørn
Seiko "Grand Cocktail" SDGM003, Omega SMPc, Magrette Dual Time, Seiko "Sumo" SBDC003, Steinhart OVM, Seiko SKX007 (modded), Certina DS Caimano, Casio G-shock, Casio Duro MDV106
Svar
Yes. Og EOL behøves ikke når man render rundt med en klokke med automatisk urværk i Icon_e_wink

Ellers findes det på mit Pingo i og med at det springer to sekunder når det er tid til nye celler
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)