Richemont butik på vej i København
(28-12-2018, 04:26 PM)Emancipator Skrev: Richemont gruppen holder jo flere mærker forhandlet hos eksempelvis Klarlund. (Vacheron, AL&S, Panerai og flere)
Hvad mon det vil betyde for en forhandler som Klarlund, hvis en ny Richemont butik vil føre de fleste af deres egne mærker?

Jeg kunne godt forestille mig at Klarlund og andre forhandlere i fremtiden kommer til at få det sværere. Syntes at fornemme at de enkelte mærker gerne selv vil tættere på deres kunder. Vi ser fx modeller der kun bliver solgt online, vi ser "limited" modeller hvor ganske få ryger til forhandlere hvorimod størstedelen af urene kun bliver sendt til deres egne butikker.

Nu har jeg aldrig købt et ur fra øverste hylde, så jeg er ikke sikker på hvad man kan forvente. Da jeg sidste år var på weekend i Dresden var jeg jo selvfølgelig forbi ALS butik for at snuse lidt, og uden jeg gav udtryk for at jeg var i købsmode, så kørte de hele skytset frem. Så hvis jeg købte et ur, så ville de gerne invitere konen og jeg retur på weekend til Dresden, på lækkert hotel, god middag, en tur i operaen samt besøg på deres "fabrik". 
Det er så her jeg begynder at tale om noget jeg ikke aner en pind om, så STOR disclaimer. Jeg gætter på at man ikke får det samme med i købet hvis man køber hos Ole M? så her endnu et gæt/formodning er at den slags oplevelser er noget man lettere kan få såfremt man køber direkte, end gennem en forhandler...
[-]
  • cfnissen
Svar
(28-12-2018, 04:54 PM)ultoman Skrev: ...
Det er så her jeg begynder at tale om noget jeg ikke aner en pind om, så STOR disclaimer. Jeg gætter på at man ikke får det samme med i købet hvis man køber hos Ole M? så her endnu et gæt/formodning er at den slags oplevelser er noget man lettere kan få såfremt man køber direkte, end gennem en forhandler...

OM - og elt sikkert også Klarlund, Bucherer mv - har også en del ting kørende, typisk i samarbejde med de forskellige brands. Jeg har været til JLC og Patek arrangementer med OM, både her og i udlandet. Har også været til Bucherer-arrangementer i Illum og udenfor med Vacheron, Omega, Tudor.

Min oplevelse er, at selv om man ikke liiiige køber noget hver eller hver femte gang man kommer forbi, men bare viser sin interesse, så falder der ofte en invitation af større eller mindre kaliber af. Det er en af grundene til at jeg ikke køber alt brugt, gråt eller udenlands.

Min oplevelse med de deciderede brand-ejede butikker er, at her er pengene endnu større til arrangementer mv. Det er vel en del af deres markedsføringsbudgetter, der er i gang her. Og ja, de vil generelt meget gerne meget tættere på slutbrugerne.

Claus

Sent from my iPad using Tapatalk

[-]
  • Larsb, ultoman
Svar
Jeg tænker også at der er mere at “gøre med” i en brand-ejet butik pga. at hele overskuddet går til dem selv og ikke skal igennem et led mere, som også skal have sin del af kagen Icon_smil
Mvh Danny  Icon_smil
[-]
  • cfnissen, Larsb
Svar
som jeg ser det kan det koges ned til.

Hvorfor investere de i at åbne deres egen butik? For at tjene penge.
Hvad betyder det for konkurrenterne? Mere konkurrance om kunderne.

De har så bare den fordel
at de kan tage mærker fra deres konkurrander Icon_blink
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
[-]
  • cfnissen
Svar
(28-12-2018, 09:33 PM)BadHamster Skrev: Jeg tænker også at der er mere at “gøre med” i en brand-ejet butik pga. at hele overskuddet går til dem selv og ikke skal igennem et led mere, som også skal have sin del af kagen Icon_smil

Det er selvfølgelig også totalt korrekt. Der er mange, mange kr. der ikke skal deles med andre.

Sent from my iPad using Tapatalk

[-]
  • BadHamster
Svar
Money talks  Icon_blink
Og de får det nemmere bla. Omkring at få tjent investeringer hjem igen,
Og også i det spil vil jeg vædde på at de er total ligeglade med at det så betyder at en old School forhandler,
Så køre med røde Tal på bundlinjen.

Kig bare på nærmest alle andre brancher,
Hvilke vej går det for de lokale små/mellemstore virksomheder.

Jeg tror at ur branchen de næste 5-10 år vil se den tendens 
Som fra ca 2005 og frem ramte bil branchen.

I dag finder du dårlig en bil forretning med et mærke,
Det er store bilhuse i imposante bygninger med flere mærker.

Disse bygninger kræver på alle fronter så store investeringer,
Som et mærke ikke kan bringe hjem, derfor rummer de flere mærker,
Og priser på reparation/service af bilen som var utænkeligt før i tiden.

Jeg er sikker på at ur producenterne sidder og regner på et lignende regnestykke,
Når de løser problemet med f.eks. At tjene omkostningerne til udviklingen
Af et in-house værk hjem igen så hurtigt som muligt.

Og her er det oplagt at skære et led af ud til kunden,
Første tegn er at hæve kravene for at være forhandler er de krav "bare" dyre nok,
Ja så falder dem de gerne så ud af forhandler nettet (små butikker) fra der.

Næste skridt er så typisk, at man som forhandler ingen garanti har for hvornår de næste krav kommer,
Men nu sidder man ligesom i hjulet fordi man har brugt penge på step one.

Derfra skal der tages nogle alvorlige beslutninger i butikker af denne art/størrelse,
Da dette er en "stige" hvor man kun går opad = det bliver dyrere og dyrere at være forhandler.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
[-]
  • cfnissen, Larsb
Svar
Jeg har ikke set noget i udlandet, der lignede multi brand forretninger ejet af f.eks. Richmond. Forretningsmæssigt kunne det umiddelbart lyde som en rationel løsning, men så adskiller de sig ikke fra de nuværende forretninger i kundernes øjne. Den tendens der er, går mod flagship stores for enkelte brands. AP vil tilsyneladende overtage selv, mens andre har både flagship store og ADer i samme by, hvilket nok også kommer til at ske i København, hvis Cartier åbner en flagship store. Jeg tvivler på, at de fjerner brandet fra Bucherer.
Med venlig hilsen

Lars

https://www.instagram.com/sralhb/
[-]
  • cfnissen
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)