Nye forretningsmodeller i ur-industrien (opdateret titel)
(19-02-2018, 06:40 PM)ultoman Skrev: Sådan som markedet konsolidere sig i snart alle brancher så kunne man godt forstille sig mærker som begyndte at gå uden retailers.

Swatchgroup og Richemont har jo begge et katalog af uremærker, så de let kunne begynde at åbne deres egne butikker, "udenom" retailers, måske de allerde har...?

I de større byer (ikke København endnu...) er der masser af ‘brand boutiques’/‘flagship stores’ enten ejet 100% af mærket eller i partnerskab med lokale. Men de når jo kun folk, der bor eller besøger de byer.

Derfor er det vel kun naturligt - hvis man som mærke ønsker mere viden om og et mere direkte forhold til forbrugeren - at begynde at sælge over nettet. Men der er masser af ting de skal løse, som f.eks. en kundeopleve, der skiller sig nok ud.

Alternativet for rigtigt mange mennesker, der gerne vil have et luksus-ur er jo i dag at køre til den nærmeste større by hvor der enten er en forhandler eller en ‘boutique’. Selv i lille DK kan det blive til noget af en køretur.

En anden årsag til egne butikker og netsalg er vel også at se om man kan beholde en større del af profitten selv og samtidigt sikre prisniveauet på ens produkter. Der er ingen mellemmand, der skal have fortjeneste og som kan give rabatter eller sælge til grey market.

Nå, det bliver da spændende at følge. Det lyder f.eks. også til at Cartier laver egen butik i København. Så det er så småt i gang.

Claus

Sent from my iPad using Tapatalk

Svar
Citat:I de større byer (ikke København endnu...) er der masser af ‘brand boutiques’/‘flagship stores’ enten ejet 100% af mærket eller i partnerskab med lokale. Men de når jo kun folk, der bor eller besøger de byer.

Derfor er det vel kun naturligt - hvis man som mærke ønsker mere viden om og et mere direkte forhold til forbrugeren - at begynde at sælge over nettet. Men der er masser af ting de skal løse, som f.eks. en kundeopleve, der skiller sig nok ud.

Alternativet for rigtigt mange mennesker, der gerne vil have et luksus-ur er jo i dag at køre til den nærmeste større by hvor der enten er en forhandler eller en ‘boutique’. Selv i lille DK kan det blive til noget af en køretur.

En anden årsag til egne butikker og netsalg er vel også at se om man kan beholde en større del af profitten selv og samtidigt sikre prisniveauet på ens produkter. Der er ingen mellemmand, der skal have fortjeneste og som kan give rabatter eller sælge til grey market.

Nå, det bliver da spændende at følge. Det lyder f.eks. også til at Cartier laver egen butik i København. Så det er så småt i gang.

Claus

Det er rigtigt, men som du også selv skriver så flagshipstore ikke altid ejet af det pågældende mærke. Jeg ved fx at IWC butikken i Amsterdam er ejet af Gassan. Derudover i den by jeg bor i (Wiesbaden, Tyskland) der ligger der en "alm" highend urbutik lige ved siden af en IWC butik, og når man ringer på døren til IWC butikken, så kommer ejeren af den anden butik og åbner. Så hvis ønsket er at skære et led af (retailers), så tror jeg stadig der er et godt stykke at gå endnu.

Jeg er ligeledes også spændt på at se hvordan det ender, nu hvor de har jo modsat mange andre goder, har en "speciel" købsoplevelse. Mens jeg skriver dette kommer jeg dog lige i tanke om at vi her i huset spec'ede og købte/bestilte vores sidste bil online, og den koster en del dyre ure ;) også selvom bilerne i Tyskland er halvpris Icon_blink så mon ikke også det er den vej det kommer til at gå med urene...
[-]
  • cfnissen
Svar
En anden artikel om tendenser i branchen. Ser ud som om der kommer til at ske lidt - og med forskellige måder at gøre det på.

https://www.bloomberg.com/news/articles/...g-business

Selvfølgelig sker det ikke fra dag til dag, men spændende at tænke på hvad man skulle gøre som autoriseret forhandler når de store mærker begynder at gøre brugte ure lige så gode (sikkerhed for ægthed, servicerede, osv osv...) som nye.

Claus

Sent from my iPad using Tapatalk

Svar
Tak for artiklen, Claus. Det er en meget interessant udvikling. Jeg kan godt lide, at det ur, jeg hælder mange penge ud på, kommer fra en pålidelig sælger, så derfor køber jeg helst mine ure af en AD. Det ville da være fint, hvis man også kunne gøre det med brugte ure. Det ville nok fordyre det i forhold til idag, men der er intet, der er gratis, så hvis du vil have garantien, kommer det til at koste.
Med venlig hilsen

Lars

https://www.instagram.com/sralhb/
[-]
  • cfnissen
Svar
Og her er mere forretningsmodelsudvikling - denne gang fra IWC via Hodinkee.

Design og køb dit eget ur via web. Igen en ny måde at arbejde med kundebehov (peronalisering, hurtig leverance, nem købsproces osv) og få mere viden om kunden (adresse, kreditkort osv osv) uden om AD - samt undgå rabatspørgsmålet.

https://www.hodinkee.com/articles/iwc-in...tomization

Spændende tider!

Claus

Sent from my iPhone using Tapatalk

Svar
Der er (for mig) ingen tvivl om at bespoken ure er det nye "sorte"
Som mange af de kendte mærke vil forsøge at nå ud til en bredere kunde gruppe med.

Det er jo netop det man får hvis man søger hen til mindre mærker (= væk fra de store kendte)
Som generelt kun kendes af folk med en lidt dybere viden om ure.

Jeg er (som før nævnt) vild med ure der kan det,
Hvilke mit seneste indkøb også er et bevis på. Icon_blink

Helt enig Claus spændende tider Icon_cool
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
Der er ingen tvivl om at (ur)verden vil ændre sig betragteligt de kommende år og det bliver ret interessant at følge med.
Svar
Det er ret spændende, jeg håber det bliver en succes så vi kommer til at se mere af det.

Sendt fra min E5823 med Tapatalk
Svar
At bygge sit ur selv ud fra nogle grundformer er ikke helt ny - Shinola har bygget en del af deres forretning op på det. Spændende at se, hvad IWC får ud af det.
Med venlig hilsen

Lars

https://www.instagram.com/sralhb/
[-]
  • cfnissen
Svar
Her er en interessant diskussion mellem Jean-Claude Biver (Hublot, TAG Heuer, Zenith), Jérôme Biard (Eterna, Corum) og den unge iværksætter Philipp Man som grundlagde den store netportal Chronext, som sælger rigtig mange ure til “grå markeds priser”. Diskussionen foregår på tysk!

Biver, som altid er god for en provokerende bemærkning eller to, mener at Apple og andre smart watch producenter hjælper urindustrien. Det er nemmere at overtale et ungt menneske med et smart watch til at købe et mekanisk ur, end det er at få en person uden noget om håndleddet til at købe et ur. Interessant argument...
JK
https://www.srf.ch/sendungen/eco/uebersicht
[-]
  • cfnissen, tg
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)