Prisstigninger
(08-02-2016, 06:22 PM)bjorn_e58 Skrev: @issing: Jeg mener ikke, at du har ret. Hvis ikke kunderne ville betale de højere priser, ville de ikke været steget. Hvis du havde ret, skulle det gælde alle varer fra Schweiz. Er Emmentaler blevet dyrere? Er Toblerone? Eller som jeg nævnte i en tidligere post, så er produktionsomkostningen stort set irelevant for prisen. Det er helt som med rugbrødet og melprisen: Det kan sagtens hjælpe på kundernes accept af en højere pris, hvis producenten kan finde en god forklaring, så som at en ingrediens er blevet dyrere. Det gælder jo også den anden vej: se bare på olieprisen. Da prisen på olie steg op gennem 80'erne og 90'erne accepterede vi forbrugere, at det også betød at prisen på el skulle stige. Og nu er vi så dumme, at vi bliver med at acceptere den høje pris på el, selvom prisen på olie er raslet ned.

Tillad mig at gå lidt mere off topic (eller gør jeg): Klik her: https://www.youtube.com/watch?v=PIAXG_QcQNU

/Bjørn.

I very much beg to differ...

Ganske rigtigt har produktionsomkostnigerne på et dyrt schweizisk ur ikke så meget at sige med den vejledende udsalgspris... og så alligevel. Men siger ofte at man ved produktion af ure, som minimum skal have en multipel på x6 fra produktion til udsalgspris - ellers tjener man ikke penge. Man kan så godt regne med at de store firmaer som Rolex, Omega osv, har en multipel på langt over x6 i de fleste stålures tilfælde.

Men... Disse firmaer er in for the money (ikke at der er noget i vejen med dette), men man er også meget bevidst om mærkets comfort zone i forhold til hvor meget man egentlig kan charge for en given model. Endvidere er der stakeholders der skal have udbytte, mog her kigget på omsætning og operating income.

Når Schweizierfrancen pludselig hopper som i januar 2015, ja så resulterer det da i at man hæver prisen (og ja... prisen på både schwezisk chokolade og ost hoppede også på dette tidspunkt). Man kunne selvfølgelig have valgt ikke at sætte prisen op, men så havde der været en del datterselskaber (især i eurolandende) der pludseligt skulle tage et tab på deres operating income eller resultat. På samme måde som hvis Rolex ikke havde sat deres priser op, ville alle de danske Rolex forhandlere miste omsætning da de afregninger til Rolex i Schweiz i CHF.

Når det så er sagt, så er der selvfølgelig brands der systematisk sættes deres priser op, og ikke begrunder det med faktuelle markedsændringer som valutakurser, priser for råmaterialer osv.

At man så ikke sætter priserne ned igen når kurserne falder eller prisen på guld og platin pludselig udlignes... Er en helt anden snak om prestige, branding og ja... At kunne levere endnu bedre resultater end sidste år foran bestyrelsen og aktionærerne.

Sent from my iPad using Tapatalk
Svar
Selvfølgelig er produktionsomkostningerne, transportomkostninger, omkostninger til salg (dyre forretninger), omkostninger til service, omkostninger til markedsføring, og mange andre en overordentlig vigtig kalkule for producenten. Vi skal bare ikke som forbrugere tro, at der er nogen (rimelig, fornuftig, forklarlig) sammenhæng mellem en eller flere af disse omkostninger og slutprisen.

/Bjørn.
Svar
Og i hvilke produktkategorier i lifestyle segmentet på forbrugermarkedet er der da denne rimelige, fornuftige og forklarlige sammenhæng?

Sent from my iPad using Tapatalk
Svar
I stort set alle i en eller anden grad alt efter hvad moden og kunderne diktere.

Derfor Koster mini bilerne stort set det samme i dag som for 20 år siden,

Hvorfor tror du Rolex nu laver gummi remme ?
Et materiale valg som i udtryk generelt ligger langt deres brand image/prestige.

Det er hvad kunden ønsker og det som er oppe i tiden.

Men jeg har da fuld forståelse for at du kke p.sser i egen rede,
Det betyder bare ikke at jeg er enig. Icon_blink
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
At man så ikke sætter priserne ned igen når kurserne falder eller prisen på guld og platin pludselig udlignes... Er en helt anden snak om prestige, branding og ja... At kunne levere endnu bedre resultater end sidste år foran bestyrelsen og aktionærerne.

[/quote]

Godt at Rolex ikke har aktionærer, men hvis PP og AP mv gik konkurs, ville Rolex nok sætte priserne endnu højere op end Rolex gør i forvejen. Der vil altid være nogen der vil og kan købe det dyreste. Rolex tror jeg ikke behøver ændre strategi med marketing. De skal blive ved med at spille på folks følelser på den måde de gør og intet vil ændre sig. Mennesket ændre sig ikke. Måske en ny verdenskrig er hvad der skulle til før der sker ændringer. Så lad bare priserne stige. Det er jo ikke noget vigtigt for livets opretholdelse  Icon_smil .
Svar
(09-02-2016, 02:25 PM)issing Skrev: Og i hvilke produktkategorier i lifestyle segmentet på forbrugermarkedet er der da denne rimelige, fornuftige og forklarlige sammenhæng?
INGEN! Det er det, der er hele min pointe. Og som nævnt gælder det også rugbrød. Så lad mig bare gentage:

Prisen på Rolex og rugbrød er den pris, som forbrugeren er parat til et betale. Hvis Klarlund eller bageren sætter prisen for højt, holder kunderne op med at købe, og så er der kun to muligheder: Lukke butikken eller sætte prisen ned.

/Bjørn.
Svar
(09-02-2016, 06:17 PM)Stensbjerg Skrev: I stort set alle i en eller anden grad alt efter hvad moden og kunderne diktere.

Derfor Koster mini bilerne stort set det samme i dag som for 20 år siden,

Hvorfor tror du Rolex nu laver gummi remme ?
Et materiale valg som i udtryk generelt ligger langt deres brand image/prestige.

Det er hvad kunden ønsker og det som er oppe i tiden.

Men jeg har da fuld forståelse for at du kke p.sser i egen rede,
Det betyder bare ikke at jeg er enig. Icon_blink

Du er jo aldrig enige med nogen  Icon_rul
[-]
  • Lars
Svar
Icon_+1
/Lars
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
Jeg er ikke uenig kun for at være uenig,
Mine holdninger er tydelig det er det ærligste folk ved hvor jeg står,
hvor mange/hvem der er bagved betyder ikke noget for mig.

Jeg er opdraget på den måde og den står jeg ved,
Pleaser/sweet talk mentaliteten hvor man får klappet ryggen,
Er der masser af andre der er leverings dygtige i herinde. Icon_e_biggrin1
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
[-]
  • Møller, peterkaa
Svar
(07-02-2016, 07:50 PM)bjorn_e58 Skrev: I vores del af verden er det heldigvis sådan, at prisen på ganske få produkter er styret politisk.  Om det gælder rugbrød hos bageren, et nyt tag på huset, en T-shirt, en Hermes taske eller et "indsæt dit favoritmærke her"-ur er underordnet.  Urene og Hermes tasken er måske lidt i en verden(!) for sig, da markedet reelt er hele verden; det er trods alt sjældent at danskere køber rugbrød i Kuala Lumpur eller hyrer en tømrer fra New York.  Så længe der kan sælges tilstrækkeligt mange varer, selvom prisen forhøjes, så forhøjes prisen.  Hvis Tag Heuer (bare som eksempel) kunne sælge det samme, hvis de satte prisen op, ville det også ske.  Og det er jo netop det, Rolex kan. Prisen på brød steg for nogle år siden, da prisen på mel steg - men slet ikke proportionalt, og da prisen på mel igen faldt, beholdt brød den høje pris.  Hvorfor skulle bageren dog ikke gøre det, hvis han stadig kan sælge det samme?  

/Bjørn.

Både ja og nej. Nu har jeg selv været i branchen i en del år og min erfaring er at når ens udgifter stiger er det svært at justere tilbage(specielt hvis der er kommet nye kontrakter hvilke der typisk gør hvert år) og hvis man prøver på det i nogen typer virksomheder kan det koste omsætning + personale og det er ikke sjovt at være et asocialt røvhul eller tag risikoen for mindre omsætning.

Mange brands justere også løbende på avance + mængde og valuta kan spille en rolle hvis du handler direkte i CHF.

Den Schweiziske ur industri har mistet en del af sin uskyld ved at være en forretning der skal vækste to cifret hvert år. For meget slipsedrenge mentalitet har taget over.
[-]
  • Møller
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)