Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Givet Likes: 0
Jeg har lagt et vist lidt gammelt indlæg - nu på dansk - ind på min blog. Det handler om Tritium og brugen på armbåndsure hvis nogen har interesse
http://mine-ure.blogspot.dk/2013/02/trit...rtalt.html
vh John H
•
Svar: 3,709
Tråde: 479
Modtaget Likes: 2,853 i 1,244 svar
Givet Likes: 1,166
Lige noget jeg har søgt, så tak for det
Vh. Miwes
Med venlig hilsen Michael
Elsker når ure kommer med en historie
•
Svar: 3,915
Tråde: 143
Modtaget Likes: 174 i 126 svar
Givet Likes: 25
Fantastisk, John.
Den der folkeoplysnings- / formidlingstrang må være genetisk kodet i dig...
Rigtigt god weekend - Navnebroder fra Prærien
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  )
•
Tio Malo Skrev:Fantastisk, John.
Den der folkeoplysnings- / formidlingstrang må være genetisk kodet i dig...
Rigtigt god weekend - Navnebroder fra Prærien
Jo tak sikkert lidt. Sagen er dog også, at jeg over tid har haft skrevet en del til udenlandske fora OG til mig selv - for at ha ting lidt klart - og det er lidt af det jeg prøver at få skramlet sammen i en blog - nu hvor der er tid til det
vh
•
Svar: 1,960
Tråde: 102
Modtaget Likes: 451 i 224 svar
Givet Likes: 124
Rigtig godt blog-indlæg, så tak!
Jeg havde faktisk på et tidspunkt overvejet at skrive et indlæg om netop Tritium overfor Luminova. Jeg kan sagtens forstå begestringen for den flotte patinering, og min egen guld GMT med godt 20 år på bagen er da også i den kategori. Men jeg må egentlig erkende, at jeg faktisk godt kan lide, at nye ure kan "lades op", så de kan lyse om natten. Da jeg købte min hvide Explorer-II var Tritium også et af kriterierne, da jeg ligesom ville følge med "Tritium-strømmen", og det er da hyggeligt med T<25 på skiven. Hvis det var i dag ville jeg nok have gået efter et lidt nyere med Luminova-skive.
Er jeg den eneste, der har det sådan?
/Bjørn.
•
Jeg kan sagtens forstå glæden ved luminova der lyser - men mig bekendt varer det jo heller ikke evigt som også diskuteret her - så jeg går ikke op i det men - her et lidt mørkere billede end det fra bloggen hvor jeg erkender jeg nyder de forskellige nuancer der er anvendt på denne ploprof 1200 luminova - blålig i kransen under safirglas og grønlig på skiven
Så jo jeg nyder det - jeg nyder Joepetes lumen billeder - men vælger tritium any-day - selvsagt fordi der ofte følger et vintageur med
vh
•
Svar: 4,199
Tråde: 300
Modtaget Likes: 603 i 381 svar
Givet Likes: 562
Great John i did not know you had started your own blogg . I will be a frequent visitor , it is a great idea to go deeper into details .  Willy
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk
•
Svar: 3,915
Tråde: 143
Modtaget Likes: 174 i 126 svar
Givet Likes: 25
Citat:Hvis det var i dag ville jeg nok have gået efter et lidt nyere med Luminova-skive. Er jeg den eneste, der har det sådan?
/Bjørn.
Nej, du er ej.
Jeg prioriterer lumen højt og har skiftet skiven & visere i nogle af mine klokker for nyere version med Luminova (men har de gamle tritiumdele naturligtvis opbevaret).
Når en af ungerne vågner om natten og er tørstig, er det da rart at vide at man har 2 timer og 45 minutter mere at sove, før vækkeruret ringer...
Hilsen - John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  )
•
Svar: 163
Tråde: 22
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Flot Blog,og spændende læsning må man sige  .Tritriums historie har altid interesseret mig!.STOR ros hérfra  ..
I samlingen lige nu:Rolex Explorer 2-F serie,
Fortis Cosmonaut Chronograph Lemania 5100,Fortis Chronograph Val.7750,Fortis Cosmonaut Day/date,Fortis Spacematic Day/date,Fortis Flieger 34mm,Omega Seamaster Professional Quarz.
IWC Portofino,Rolex Datejust
•
Svar: 543
Tråde: 51
Modtaget Likes: 572 i 178 svar
Givet Likes: 671
Godt skrevet John - godt emne
Jeg har selv gravet lidt i emnet med en Bundeswehr-vinkel, og deraf fandt jeg spændende/geeky dokumenter bla vedr. tritiums militære brug som accelerator i atom-bomber. Tritium var/er derfor omfattet af atomare ikke-spredningsraftaler!
Som du nok ved er der et vedholdende rygte om at Heuer Bund fik skiftet skiver pga forbud mod generel brug af Tritium i BW. Sagen er bare den at ur-skiver/visere ikke ser ud til at være omfattet af dette forbud. Jeg researcher stadig
Nedenfor et indlæg jeg skrev andetsteds. Det er mest mili-bu**-shi**, men de postede links vil måske være af interesse. /longbear
Citat:Original von longbear
Hallo Felix,
this is a very interesting topic, that has been discussed on several sites over the years. Not only is it interesting for the Heuers but also for the other Bund watches and for other german military items like night sights etc.
I have several times read that Tirtium was totally banned in the german army after a certain date, and started wondering why still so many watches still had tritium dials. Even the late Bund watches Orfina etc., seems to carry tritium even though they were released after the Heuer -9456 was "introduced".
I started researching the use of Radium and Tritium in Bundeswehr, and found some interesting documents. It seems like Tritium was not banned on watches (and other items) if they were marked 3H. Radium was banned as of 1966-12-31, but due to various isssues the use of Radium was extended, and especially equipment with "dials and hands" was excluded up until the early 80'ies
Some info found in the report from "Radarkommission"
http://www.bfs.de/de/ion/wirkungen/radar...ericht.pdf
interesting is the quote from VMBL (VMBL 1980 page 404 #9) which is mentioned on middle of page 33 (section 3.1):
"Alle Gegenstände, auf die andere als mit Tritium (H-3) oder berührungssicher abgedecktem Prometium (Pm-147) radioaktiv angeregte Leuchtfarben aufgebracht sind, müssen ausgesondert und als radioaktiver abfall seseitigt warden."
also bottom 32 and top 33 is interesting including footnotes.
and some more in a related document:
http://www.bundeswehr.de/resource/resour...hstand.pdf
ciao Lars
PS. pure tritium is used as an accelerator in nuclear bombs, and it seems to be covered by several international agreements about non-proliferation. I found some quite "heavy" reading on civil and military use of tritium - quite interesting, but not watch related. the total civilian demand for tritium was only 800g per year in the late 70'ies at $10.000 per gram. the prise rose later to $29.000. The paint for one watch is estimated to contain 0,1 to 2,5 ug of trit
all this "exciting" stuff can be read here: (paste the link into your browser, for some reason the link does not work directly!)
[url]"https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:UOBNuI14rp4J:www.crcnetbase.com/doi/pdf/10.1201/9780203569337.ch1+bundeswehr+tritium+ban&hl=en&gl=dk&pid=bl&srcid=ADGEESgoC8r4vUTIxA01DupiZ_c-K1IdYCdqyepGsWGzSEZ422xegNbf7TIfMFgH6xBB2NFIwR838toqUbXQ_b9L9xCgOMgaj9Cv_ujf4DSO9APs2o5OknYKuMFA8QQjqIccDRdsPeAq&sig=AHIEtbShcz0klN93TwMFCFT3Tsj5SILdwQ" onclick="window.open(this.href);return false;">https://docs.google.com/viewer?a=v&q=ca ... Tsj5SILdwQ[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
•
|