Skal vi lægge kabale med Omegaer
1973
Der er næppe noget ur, der er "mere 1973", end Speedmaster 125, der er Omegas 125 år jubilæumsur:
# Produceret i 2000 (unummererede) eksemplarer,
# Omegas eneste ur med kaliber 1041,
# Omegas første COSC kronograf, og...
# kun produceret i året 1973.

İmage
Speedmaster 125. Ref. 38.291.851. Kaliber 1041.

İmage
Kaliber 1041.

İmage
Speedmaster 125. Ref. 38.291.851. Kaliber 1041. - Lot 216 i OmegaMania katalog.

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Det kan vist ikke gøres meget bedre fra 1973...

men er der flere?

vh Baun
Svar
1973:

Omega Geneve Megaquartz
Ref. 196.038
Cal. 1310

İmage

Omega Geneve Automatic
Ref. 166.0168
Cal. 1012

İmage

Omega Geneve
Ref. 135.0102
Cal. 1030

İmage

Mvh.
Thomas
Vintage Omega, herreure, lommeure og stopure
Svar
1974 ... Med dette år, er quartz-krisen allerede "i fuldt sving".
- På dette sted i "Ω kabalen", vil de mekaniske ures tilhængere sikkert sukke resigneret, slå 7 korsets tegn for sig -og prøve at "glemme". - Det får i ikke lov til Icon_mrgreen

Den schweiziske urindustri havde forudset quartz urenes komme, og havde tidligt i 60'erne indledt et forskningsmæssigt samarbejde i SMH (Société Suisse de Microélectronique et d'horlogerie).
Det ledte til et mere forpligtende udviklings samarbejde mellem godt 20 af de største schweiziske urfabrikker i CEH (Centre Electronique Horloger) [-1-]

CEH's resultat af de fælles økonomiske og udviklingsmæssige investeringer var: Den fælles kaliber, BETA21
.... der (1970) kom halsende efter, at Seiko havde overrasket hele verden - d. 25. december 1969 med verdens første quartz armbåndsur. (Seiko Astron)

BETA21 var et, i huj og hast færdiggjort(?) værk. Det bærer i høj grad præg af at være det hurtigste modtræk CEH kunne præstere overfor Seiko.
Værket fremstod lidt "troskyldigt og forpjusket", som lidt af en fuglerede - og bestemt ikke en fryd for øjet, hvilket man kan forvisse sig om i [-2-]

Værket fik blandt de deltagende urhuse et forholdsvis kort liv, både på grund af sin præmature og sammenblandede teknologi - og delvis sit frastødende udseende.
Både på grund af teknologien og det beskedne produktionstal, kan BETA21 bestykkede ure opnå høje priser blandt samlere, f.eks. [-3-]

Heller ikke Rolex holdt længe ved BETA21, da værket medførte betydelige designmæssige begrænsninger, hvilket fremgår af [-4-], hvorefter Rolex OysterQuartz udvikles.

På samme tidspunkt (bort)valgte Ω også BETA21, at valgte gå egne veje. I den almindelige linie udviklede Ω kaliber 1310, som Thomas smukt har illustreret ovenfor, [-6-].

Men samtidig udviklede Ω også en høj-nøjagtigheds linie: kaliber 1511 & 1516 på grundlag af 1510 fra 1972.
Der er grund til at nævne OysterQuartz og Marine Chronomenter i sammenhæng, da begge værker bryder med den komplicerede micromotor.
Begge værker bærer præg af, at "lad os da endeligt komme tilbage til noget der minder om et urværk" og det gør de da også, OysterQuartz med 11 lejesten og Marine Chronometer med 13.

For at fejre den banebrydende nøjagtighed, lod Ω uret certificere som Marine Chronometer, hos observatoriet i Neuchâtel.
Både Genéve og Neuchâtel observatorierne blev så forfærdede (mopsede?) over udsigten til, at skulle "Marine Kronometer Certificere alverdens armbåndsure", at de indførte en begrænsning.
Man indførte hurtigt bestemmelsen, at et marine kronometer skal have en glasåbning på mindst 50 mm.
(Det er muligt, at nogle af nutidens modeure kan møde kravet om en glasåbning på 50 mm; men nok mere (end) tvivlsomt, om de kan møde nøjagtigheds kravene).

Den hastigt indførte regel om marine kronometres glasåbning - er altså årsagen til, at Ω Marine Chronometer er certificeret på det franske observatorium i Besancon.

For at afrunde indledningens løfte om, at de mekaniske ures tilhængere ikke vil få lov til "at glemme", kan det konstateres, at med Marine Chronometer valgte Ω at satse stort på quartz teknologien.
Skal det udtrykkes på nutids (TV)dansk, valgte de, "at gå all in................................. og tabte".

Marine Chronometer lanceredes i 1974, nærmere omtale: [-5-] - og ser således ud:

İmage
Ω Constellation Marine Chronometer

İmage
Her ses detalje af motor og ganghjul - for nu har man forladt micro vibrations motoren, og er gået tilbage til et klassisk udformet ganghjul.

İmage
Her ses certifikatet, med de betryggende små nøjagtigheds afvigelser.

I TZ-UK tråden: Omega Marine Chronometer Goodies, beretter en ny ejer om sit MC.
Certificeringen hos observatoriet i Besancon, har medført, at nye ejere af Marine Chronometer kan få udfærdiget en (ganske vist) kopi af de oprindelige kronometer målinger:

İmage
Det har vist sig, at observatoriet i Besancon har vældig godt styr på arkivet, og kan genudstede certifikater, dog tydeligt benævnt: "Duplicata"

İmage
Her er MC vist sammen med et nutidigt ur. - Blot for at folk, der afskyr vintage, ikke umiddelbart skal kunne afvise uret på grund af størrelsen.
... men så finder de nok på noget andet, at det er "firkantet", eller at "det er quartz" - Ak ja! de skulle bare vide Icon_e_wink

Litteratur henvisninger.
[-1-] Engineering time: inventing the electronic wristwatch
[-2-] Electric Watches: Electric and Electronic Movement Gallery
[-3-] Chrono24: Patek Philippe BETA 21 € 13.300
[-4-] Rolex & BETA21
[-5-] Urforum: "Hvad dukker op? - En Constellation"
[-6-] Electric Watches: "Omega Constellation Megaquartz 32 KHz"
Svar
En kabale...nu med spændende historier indlagt...så bliver det ikke bedre Icon_e_biggrin

Vh. Michael Westermann
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
Yess................. den gode "gamle" Geodoc er tilbage !! Icon_e_smile

Fantastisk indlæg, Torben !! Icon_idea
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
Uden tvivl det fedeste vintage omega(sammen med ploprof).

Man ka virkelig fornæmme du har glædet dig til at skrive det indlæg Torben, og DET er lækkert!
Jeg ved godt tool ordet bliver smidt til højre og venstre nu om dage, men her kommer ordet da virkelig til sin ret!!
Nyd lige det stilrene design!!

İmage

JLC reverse go home!!
Hvis det skal være firkantet skal det være denne!!

Tak igen Torben for de dejlige indlæg du kommer med, jeg bliver gang på gang, imponeret over folk der kan formulerer sig så smukt på skrift!
Svar
kristofferJ Skrev:Uden tvivl det fedeste vintage omega(sammen med ploprof).
Jeg må vel helt enkelt være enig - Hvad er det nu målene er (stod så sikkert i torbens indlæg som jeg jo ikke kan se medens jeg skriver.
hvad må man regne med at skulle af med for sådan en sag egentlig?

Var det ikke din søn der havde den en overgang Torben?
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Der er en på chrono24 med ridser til 12k
Svar
Tak gutter, for den gode modtagelse af min introduktion til 1974 i almindelighed, og MC i særdeleshed.
Det er korrekt set, at urets teknologi, design og placering i Omega sagaen - optager og interesserer mig meget Icon_e_wink

@Hannover - Jo det er korrekt, at mit eksemplar har tilhørt min søn; men det stod ham efterhånden klart, at han er en Ploprof-guy, så han promenerer nu en sådan, og til mere stilligt brug en Constellation "ugle".

Uret findes i en generation 1 med kaliber 1511 med målene 32 x 49 mm, og generation 2 med kaliber 1516, 32 x 45 mm.
For et eksemplar i samlerstand, og med begge certifikater - ligger en moderat markedspris på 16K og opefter for pænere eksemplarer.

Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)