Magnum Skrev:Det tager ikke fysisk et år at lave et ur.
Hvis man lægger arbejdstimer og fabrikationstid for hver enkelt del, samt chronometer certificering, og deler det ud på en almindelig arbejdsuge på 37-40 timer- så kommer det nok derhen.
Det har du jo meget mere forstand på, men tror du virkeligt det - det må da inkludere ventetid i massevis + udvikling og hvad ved jeg.
Hvis det enkelte ur - i rigtige arbejdstimer tog 37-40 timer * 48 eller 52 uger alt medregnet som arbejdstid - så ville det jo koste en årsløn for en Schweizer - lad os sige 250.000 kr at fremstille og så skulle det jo gerne bidrage til administration og bygninger og festen hos Rolex i øvrigt så inden det forlod fabrikken var det nok oppe i over ½ Mio gode danske kroner, og så havde Klarlund jo slet ikke fået sin del endnu.
Jeg tror du vil sige noget andet i det du forklarer med er kommer derhen når man lægger alt sammen, men i REN arbejdstid tager sådan et ur ikke lang tid - det må ikke koste over 5.000 kr i fabrikshallens tid inkl. materialer, hvis det skal ende i en dansk butik til 38.000 kr tror jeg. Hvis vi leger videre så er der ud over materialer osv nok bare 3000 kr til personerne, og hvis de koster 300 kr i timen er det 10 timer - og det kan så godt være det er 15 timer eller kun 7 timer - men det må være max størrelsesordenen for hvad den rene arbejdsløn/tid må være på at bygge uret sammen.
Man kan jo også regne lidt anderledes - bare for SJOV for jeg påstår ikke det bliver korrekt:
Man kan jo ikke lige komme til Rolex´ regnskaber, men mon lønnen til de der rent faktisk samler urene er mere end 10% af Rolex omkostninger - resten ligger i alt muligt andet - administration - materialer - maskiner - udvikling - husleje - ledelse - varme/el/vand - markedsføring - reklame og hvad ved jeg.
Hvis uret, fra Rolex koster 20.000 eller i den størrelsesorden (går ud fra Klarlund har en ret rimelig kage og uden moms koster det vel knapt 30 i butikken) så er der ca 2.000 kr til det rene produktions personale hvis det er 10% af Rolex omsætning - og det giver nogenlunde det samme - max en dag på at bygge uret.
Højst uvidenskabeligt - men lidt sjov gymnastik
vh
vh