and now for something completely different - - -
seneste tilflytter:Jaquet stopur, 1/100 sek aflæsning, aktiveret af en 24V.spole, knivskarpt reset (manuelt)
İmage
İmage
OK - ikke det første valg hvis man bare ska' time sin cykeltur til jobbet, men et fint stykke
anyway - Gæt - midt 60'erne? DSB's fint ætsede messingplade ku' tyde på det
Nogen af de "gamle drenge" der har et gæt på pulsen (BPH) på sådan en ?
Svar
Sikke dog en herlig mekanisk laboratorie timer. - Stort tillykke Icon_e_biggrin

Personligt har jeg en tilbøjelighed (eller svaghed) for at se det smukke i et teknisk måleinstruments strenge linier og komposition.
I den sammenhæng finder jeg uret smukt, i sin retlinede og "no nonsense" funktionalitet.

Der skal fagfolk til at vurdere hvor hurtigt uret slår. Men mit logiske ræsonnement siger mig: 18.000 BPH.

Ræsonnementet går på, at uret er "skaleret op" med en faktor 20, idet det har 3 sekunder på en omgang, i stedet for 60 sekunder på en omgang.
Ved 18.000 BPH opdeles hvert sekund i 5 dele. Men skiven er skaleret op med faktor 20, hvoraf: 5 x 20 = 100, der er urets mindste aflæsning.

Sikke en "perle" - ganske rigtigt ikke særligt anvendelig i hverdagen; men imponerende i sin dedikerede funktionalitet.

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
nogen gange er jeg glad for her ikke er kamera på - - Icon_e_biggrin
har lige siddet dybt koncentreret med et Zodiac SST (36000 BPH) for det højre øre
& Jaquet'en for det venstre - - -Jaquet'en går hurtigere -
Svar
Bjørn H. Skrev:nogen gange er jeg glad for her ikke er kamera på - - Icon_e_biggrin
har lige siddet dybt koncentreret med et Zodiac SST (36000 BPH) for det højre øre
& Jaquet'en for det venstre - - -Jaquet'en går hurtigere -
he he - er heller ikke stor tilhænger af fotografisk dokumentation af hvordan jeg ser ud, når jeg "nørder for fuld kraft" Icon_e_wink
Det er da lige før jeg starter bilen, og smutter forbi med en vibrograf Icon_e_confused - Det her er spændende Icon_e_surprised - Ser frem til fagfolkenes vurdering.
... pas nu på du ikke får susen for ørerne Icon_e_wink

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Hvis det er ægte 1/100 s inddeling så skal tidsinddelingsmekanismen køre 360.000 bph eller et højere lige multipla af dette (eksempelvis *2: dette giver 720.000 bhp - men om dette overhoved kan konstrueres på mekanisk pålidelig måde er en helt anden historie...).
Hvis det er lavet med et traditionel echappement (ganghjul - anker - balance) så er det imponerende - det er 10 gange hurtigere end Zenith El Primero værkerne.

Bjørn: har du nogen ide om hvad de har brugt det til? - Det ser ikke ud til at have været brugt ret meget.

/Tommy
Svar
Hej.
Tommy du er tæt på hvis du ikke har ramt plet.
Jeg mener det var Danfoss, vi havde også slagteriet, men kan ikke tro de har brug for noget i den retning, der brugt nogle håndstopure til noget tidsstudie (akordmåling). Det var ganske almindelige håndstopure fra lemania, de gik tre sekunder på en omgang og skulle reguleres over manueltidtagning sammen med et almindeligt ur. Der var ikke noget tidskontrolapp. der kunne måle så hurtig et svingningstal dengang..... 1976-79. Husker spiralen var tyk som en mindre dameursfjeder, hvilket jo giver den hurtige frekvens. Det er desværre hvad jeg kan huske omkring urene, jo så skulle de tit have en balanceaksel, de var ikke stødsikre. Så det var godt at have en sådan kunde. Det skete ret tit de gik en tur på gulvet, med det resultat at vi skulle til det igen, igen.
Jeg har søgt lidt, men må indrømme det fortaber sig i glemslens dybe slugt. Tror det var noget med tusinde-del time eller titusinde-del time skiverne var delt op i. Det var noget med decimalminutter.... et minut var 100 sekunder og en time var 100 minutter et eller andet i den retning. Gad vide om der er nogel folk på Danfoss der er med her, der kunne finde ud af det med de gamle tidsstudier....???
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
Av hvor spændende - Lars / Tommy - mener i et mekanisk ur med 360.000 bph? Det ville jeg aldrig i livet ha troet muligt eller misopfatter jeg jer?

Sikke et fund i alle fald Bjørn - SUPER
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Nej du opfatter ikke noget forkert. Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin
Jeg kunne godt tænke mig at have den på mit tidskontrolapp. i dag, for nu har jeg et der kan fortælle hvilken frekvens uret har. Se det kunne være sjovt.... Icon_e_surprised og sjovt at se urene igen i en anden udførsel. for lur mig om det ikke er en gammel kending
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
John Rusel 1819-1900

Mvh
Lars

Svar
Tommy Munk Skrev:Hvis det er ægte 1/100 s inddeling så skal tidsinddelingsmekanismen køre 360.000 bph eller højere lige mulitpla af dette.
Hvis det er lavet med et traditionel echappement (ganghjul - anker - balance) så er det imponerende - det er 10 gange hurtigere end Zenith El Primero værkerne.
/Tommy

Det skal jo så siges at de værker jeg har haft fat i kunne kun gå mindre end to timer, det var noget der tog noget energi fra fjederen..... stram af h...til
John Rusel 1819-1900

Mvh
Lars

Svar
Er der ikke lige, for ikke så længe siden kommet et ur der kan tage tyvendedel sek. på chronographen......
John Rusel 1819-1900

Mvh
Lars

Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)