Dette finder jeg interessant (gaaaab)
@ BobT, ALLE mener Geodocs tråd er helt fin. Drej den nu ikke ind på det Icon_e_wink
@tullerne:

Dine indlæg i denne tråd, omend velmente, er ildesete af nogle helt åbenlyse grunde. Du går efter manden og ikke bolden!!! (jeg tillader mig her at strø om mig med udråbstegn, jep det er derfor essentielt at du tager dig tid til at reflektere...)

Ikke alene er de citater du har udvalgt, aktuelle og ikke generelle eksempler, men i høj grad møntet på en specifik bruger, som du tidligere har været i infight med, så vidt jeg erindrer. Det er umådeligt dårlig stil, og din brugen af smiley´s understøtter ikke just det du proklamerer er hensigten med dine indlæg.

Emnet er dog interessant og eksemplet med tillykke og til lykke i særdeleshed. En sammentrækning af ord er en generel udvikling ikke bare i det danske sprog. Tillykke kan kun betyde tillykke, hvor i mod/hvorimod til lykke kan have forskellige betydninger beroende på kontekst.

Ordet måske ville pr. din definition være forkert! I forhold til andre danske to-stavelses-ord, og som slutter med en vokalen "e", så lægges trykket på endestavelsen "e", modsat f.eks tænke, regne, løbe o.s.v. Grunden er selvfølgelig at måske ikke er en grundform, men en sammentrækning af ordene og ske. På svensk kendes tilsvarende kanskje eller ligeledes en sammentrækning af kan og ske.

Der er tydelig forskel på kan og ...ske din vilje. Der er ingen betydnings-forskel på kanske og måske, se dette er et klassisk eksempel på, hvorledes sproget forenkles/sammentrækkes, men også får nye betydninger i forhold til det behov der findes. Vores tidligere høflighedsform findes ikke mere og derved heller ikke denne sproglige nuanceforskel.
Tullerne Skrev:
blue Skrev:
Stinger Skrev:Begge dele er korrekte. Det er dog oftetest den sammentrukne version som bruges.
Nemlig.
Den korrekte form er Til lykke, men dansk Sprognævn godtager Tillykke.
Et andet eksempel er: ”Han tog afsted”. ”Han tog af sted” er korrekt.

Jeg gætter på at visse ord bliver skrevet forkert så ofte, at dansk Sprognævn vælger (eller bliver nødt til) at acceptere den ”forkerte” staveform.
Jeg bliver ikke så chokeret over dit indlæg, og kan (kald mig dum) ikke specielt identificere enkelt personer i det. Jeg lægger da mærke til sprogforskelle herinde, men det stikker ikke så dybt i mig, at jeg får bemærket og knyttet enkelt udsagn til enkelt personer.

Nå; men den der med, at dansk Sprognævn godkender noget, fordi det har været skrevet forkert så mange gange, er jo helt naturligt.
Du ville jo slet ikke kunne fatte hvad Gorm den Gamle gik rundt og sagde. Sprog udvikler sig. Man kan være begejstret for udviklingen, hvad jeg synes der er grund til i mange fald, og man kan være mindre begejstret, men om til lykke bliver godkendt som tillykke, det er da absolut ikke en ulykke.

Mange sprogrevsere får også undt i maven, når udenlandske ord lister sig ind. Det være sig som supplement til danske, eller som helt nye ord. Generelt finder jeg det 100% naturligt, i en globaliseret verden, at vi taler om WC og TV og bruger betegnelser som – window of opportunity – i visse fag sammenhænge o.l.

Mange mennesker får det også dårligt, hvis nogen taler om en opstart. De vil fastholde at det må være nok at starte. For mig er det to ting. Jeg starter min bil og mit gasfyr, men hvis vi skal etablere os med nyt kontor i Køge eller Bombay, så har vi en ganske lang opstart. Jeg tager det bare som eksempel på, at man sagtens kan holde af sproget, og gøre sig umage (og stadigt begå fejl), uden at det betyder, at sproget skal være låst fast.

Jeg synes det var en fin tråd Geodoc startede, lader mig ikke støde på manchetter eller andet så let, og er 110% (et hundrede og ti procent) enig i, at alle da bare skal skrive som bedst de kan herinde.

Man må godt gøre sig lidt umage, men om man som to sproget har vanskeligheder, eller har lidt af manglende koncentration i skolen eller har haft en elendig dansklærer, er ordblind - eller andet, skal da absolut ikke afholde nogen fra at skrive løs. Jeg synes faktisk ikke jeg kan huske et eneste indlæg, som har været skrevet på en måde jeg ikke kunne forstå, af sproglige årsager. Jeg kan dog medgive, at jeg nyder f.eks. de sprogblomster som en Geodoc strør omkring sig.

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Tullerne

Ikke alle har lige let ved at lære at stave korrekt. Jeg får formentlig aldrig lært det. Og uanset hvor ofte jeg bliver belært om synes og syntes, kan jeg nemt komme i tvivl i en aktuel situation. Jeg har til gengæld let ved at regne - og det er indlysende for mig, at en halv gange en halv er en kvart (det er det ikke for alle). Men at stave er meget meget svært!

Det der kan undre mig mest er at visse skribenter ikke giver sig tid til at formulere sig. Det giver sig udslag i manglende linieskift, manglende afsnit osv. Skrift uden at skrive med stort efter punktum og manglende tegnsætning, kan også gøre læsningen vanskeligere.

Det kan være ok i mindre indlæg, men det virker lidt uhøfligt i lidt længere indlæg. Det er på en måde lidt arogant i forhold til læseren, da det jo så bliver læseren, der må tage sig extra tid. Icon_rolleyes

Iøvrigt er den generelle kvalitet her på forum ganske nydelig, synes jeg. Og det er også tydeligt, at flere herinde bliver bedre og bedre skribenter jo længere.

Faktisk deler jeg, på trods af manglende evner, interessen for sproget, så jeg finder tråden her ganske spændende - selvom jeg kan føle mig lidt ramt også.

vh Baun
Underholdende tråd..... Jeg kan godt se hvem "Tullerne/Rolex Comex/Watchfreak2003/Jesper" eller hvad han nu vælger at kalde sig, er ude efter.... Meget dårlig stil Icon_evil
Tullerne skrev;
.............................................................................................................
"Prøv at læg (ikke lig;) mærke til hvor ofte folk både skriver & udtaler ” i sommers” - både i aviser, på TV & Vintageure!"
.................................................................................................................
Kære Tullerne
Bare denne lille sætning, som du tager op som et eksempel, er allerede tvivlsom.
De allerfleste vil sige; PRØV AT LÆGGE MÆRKE TIL.....

Og grunden det er, at når der står AT foran et ord, så er det navne måde, og de`r ender de allerfleste ord på E.

Omvendt er det med bydemåde.....LÆG MÆRKE TIL....osv.

Skal der gives eksempler herinde, så skulle de gerne være rigtige, hvilket blot viser hvor svært det danske sprog kan være - selv for TULLERNE.

Jeg er seminarie uddannet skole lærer, men har aldrig rigtig undervist, fordi jazzen tog over, men jeg kommer selv konstant i tvivl om, hvordan visse ord skrives korrekt.
Hvis man læser, feks. Kurt Thyboe`s blogs, eller andre artikler fra den kære mand, så vil man se hvordan han kan piske en stemning op, og skabe situationer, så medrivende, at man føler man er til stede lige de`r, lige nu, hvor det sker, og det - helt uden at tage hensyn til pedantisk korrekt tegnsætning, hvilket sikkert har taget livet af hans gamle dansk lærer for længe siden.

Ingen kan som han drive sætninger frem, så man sidder på kanten af stolen. Han er en kunstner udi skrivning, og er fuldstændig kold overfor dansk retskrivning.

Der er mange måder at udtrykke sig på, og jeg tror at man udtrykker en hel del af sig selv, og sin personlighed gennem skrift. Og derved bliver hvert indlæg lige så personlig formet, og unikt, som mennesker er det generelt, og det er efter min mening ikke mindre end vidunderligt.

Hver fugl synger med sit næb ! og hold så kæft til du blir spørt Allan !

vh.....Allan
Et los i røven kan til tider få verden til at se lysere ud
alsendk Skrev:Der er mange måder at udtrykke sig på, og jeg tror at man udtrykker en hel del af sig selv, og sin personlighed gennem skrift. Og derved bliver hvert indlæg lige så personlig formet, og unikt, som mennesker er det generelt, og det er efter min mening ikke mindre end vidunderligt.
Dejlig forfriskende indstilling/holdning og skønt indlæg Icon_e_biggrin
@alsendk

Ligesåvel (lige så vel) som den gode Kurt Thyboe, kan undertegnede vel også påberåbe sig kunstnerisk frihed! Den udbredte sjove skrivefejl (lig, læg) var en kende akavet at mase ind hvis jeg havde skrevet lægge! Men lad nu det lægge ..... ligge ...... hmm.

Qua din uddannelse som seminarieuddannet skolelærer, er du naturligvis langt foran på point i forhold til undertegnede, som er gået ud af 9.klasse & er arbejder. Dette til trods, er dit eget indlæg (også) behæftet med adskillige fejl – udover dit spage forsøg på en underholdende sidste punchline!
Som skrevet før, er jeg helt på det rene med at, mine indlæg langt fra er fejlfrie – men det har jeg heller aldrig påstået! Men jeg gør mit bedste, og det er såmænd det eneste der bliver efterlyst.

Der er to danske sportsjournalister jeg aldrig har kunnet døje at lytte til: Jørn Mader & Kurt Thyboe. Kurt Thyboe er oven i købet en prøvelse at skue! Den eneste formidlende omstændighed er, når man læser noget af Kurt Thyboes forvrøvlede nonsens, at han glimtvis lader det skinne igennem, at han faktisk ved hvad han skriver om.

Det var alt for denne gang. Husk; det er bare ord ;-]

Jeg SYN(T)ES det var sjovt Icon_e_biggrin
Og jeg synes du er en narrøv
Et los i røven kan til tider få verden til at se lysere ud
Uha uha.

Et sobert og ordentligt indlæg fra Torben/Geodocs hånd kan føre til mudderkastning.

Hvis nu 90% af os nægter at gå med på den galaj - og blot finder overskudet til ikke at lade os ophidse og svare "negativt" igen, ville forum formentlig blive et mere behageligt opholdssted.

Det bliver i hvert fald det jeg vil forsøge på at gøre fremover. Enten svare pænt og ordentligt - eller undlade at svare.

Livet er for kort til dårlige ure - og til kiv og strid!

vh Baun

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)