Sea Dweller 4000 skive
Hej Forum.

Jeg har forsøgt at finde ud af, hvilket materiale der er brugt til den sorte skivefarve på min 16600.
Nogle siger, at det "bare" er maling - andre påstår, at det er emalje?

Bedste hilsener fra en Icon_e_biggrin ejer af en Sea Dweller, som snart skal til sit første service efter 6 års
tro tjeneste. Hmm., problemet er bare, hvad skal jeg gå med imedens...?

/ Peter
Svar
Jeg vil gætte på de "bare" er malet. Der er tidligere lavet ganske få Daytonas med porcelænsskiver som i dag sælges for svimlende summer. Men de er skrøbelige som bare pokker lige som perlemors skiverne.

Jeg vil gætte på at emalje også er temmelig "sprødt" og dermed let knækker revner i kanten. Derfor vil jeg gætte på Rolex bruger andre principper til deres sportsmodeller. Men det er kun gætværk fra min side.

/Mads
Svar
Jeg kunne ikke forestille mig, at der som standard bruges emalje... uden dog at vide det Icon_smil Emaljeskiver bruges normalt på "fine" dressure og koster kassen (10000-20000 kr. mindst). Emaljeskive passer slet ikke til et (Rolex) sportsur.
Svar
Mange tak for jeres svar.

Det lyder meget sandsynligt. Jeg kan huske et eller andet om en Rolex model (Submariner spider?), hvor den sorte maling krakkelerede på en bestemt måde - så det lignede et spindelvæv.
Sort maling har vel også den egenskab, at den toner ud og antager en mere brunlig kulør med tiden.

/ Peter
Svar
Øhh 10.000-20.000 Kr.? Olsen mener du ikke 100-200 k? Det er som regel her emalje skiver bruges.

Jeg tror ikke de sorte nyere blanke skiver med tiden bliver brune. Så skal det være over MEGET lang tid som 40-50 år. Der kendes til enkelte modeller der har tendens til at blive brune, men det er ikke generelt. Jeg har endnu aldrig set et blankskivet sort sports Rolex blive brunligt i skiven.

Men man skal jo aldrig sige aldrig. Der er nu og da set fejl ved lakeringen som cream 16550, 2. generation Red subs 200 m first, Patrizzi Daytona, spiderweb 16660, 16610, 16550, ect. Så hvem ved hvad tiden bringer? Icon_e_wink

/Mads
Svar
Mads Gjødesen Skrev:Øhh 10.000-20.000 Kr.? Olsen mener du ikke 100-200 k? Det er som regel her emalje skiver bruges.

"Minimum"...Dirk Dornblüth skal have 1000 Euro for emaljeskive på sine ure, der i ståludgaven kan fås for minimum 3900 Euro. Men PP, AL&S, GO og andre skal sikkert have væsentligt mere for det Icon_smil
Svar
Mon ikke misforståelsen ligger i at Mads taler om hele urets pris for at finde de som ind i mellem bruger emalje og Olsen taler mere om merpris (eller pris) på emalje skiven

På gamle lommeure er de i alle fald ofte skadede. Denne sjove sag tror jeg dog som lidt nyere armbåndsur (gæt 1980) er med emaljeskive
İmage
valjoux 234 kolonne
İmage
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Nemlig... det er sådan det er. Men som skrevet, så kan du godt få "billige" ure med højkvalitets emaljeskiver Icon_smil
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)