beskrivelse af ure
#11
Man kan sikkert lave en matematisk formel for at regne vandmodstanden. Som humanist tror jeg nu mere på de empiriske metoder og sundt fornuft Icon_e_wink Omega´s udviklingsafdeling har dog regnet sagen ud i bedste ingeniørmaner; I hin tider blev der diskuteret meget om hvor godt Speedmasteren var vandbeskyttet og Omegaværkstedet ( den gang i Gentofte ), efter at blive spurgt, forklarede sagen netop ved at målt vandtryk ved svømning kunne overstige rigeligt trykket i 30 meters dybte. Derfor burde man ikke svømme med Speedo.
Og fælles betegnelser findes der jo: "vandtæt = waterproof" blev droppet på 1980´ne i flg. urbranchens fællesbeslutning og standarden er i dag 3 atm / 30 meter = beskyttet mod plaskvand, 100 meter = godkendt for at svømme på overfladen & bade med, 300 meter = for dykkerbrug.
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
#12
Tio Malo Skrev:Og fælles betegnelser findes der jo: "vandtæt = waterproof" blev droppet på 1980´ne i flg. urbranchens fællesbeslutning og standarden er i dag 3 atm / 30 meter = beskyttet mod plaskvand, 100 meter = godkendt for at svømme på overfladen & bade med, 300 meter = for dykkerbrug.

Yes og det svarer vel til vores alles erfaring. Hvorfor p..... kan man så ikke anvende dem som tillæg på bagkassen hvor man skriver alt muligt andet mindre spændende i forvejen. Det ville da være en orientering Maren kunne bruge inden hun sprang i kæret og dykkede og alle i Danmark og verden kunne forstå og bruge til noget.
Den ville jeg gå helt ind for, sværere er det jo ikke:
3 atm / 30 meter = beskyttet mod plaskvand, 100 meter = godkendt for at svømme på overfladen & bade med, 300 meter = for dykkerbrug

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#13
Der er hårfin grænse for hvilke ure man kan kalde for dykkerure og hvilke ure man kan bade med osv., men det vigtigste er at der er en grænse. Fx. kan man dykke med en speedmaster? Mit svar nej og jeg vil aldrig anbefale en kunde det, men på den anden side føler jeg mig mindre smart når jeg siger det og misser et salg fordi folk ikke kan forstå at et ur kan koste 21600 og kan klare en tur på månen, men ikke en tur på bunden af poolen(maks 15 meter). Hellere et mindre salg end en utilfreds kunde. I dette eksempel er der noget som man undre sig over og det er at Speedmaster også bliver båret af astronauterne når de simulere i vandbassiner der er 5 meter dybe. Tilbage til sagen. En anden en ting der også kan have betydning er fx. den temperatur ændring der kan komme pludseligt fra koldt til varmt og den anden vej. Jeg tror mere eller mindre at alle ure kan tåle til at man bliver smidt ned i poolen og en tur under bruseren hvis man glemmer at tag det af. Mht. tryk kan jeg sige at det føles anderledes på uret end det gøre på os. En lille pakning møder meget mere tryk end hvad vi gøre på vores fingre spidser. Et dykkerur(primært)= skrue krone, skrue bagkasse og minimum testet til 200meter=20atm=20bar. Jeg føler selv at det kan være forvirrende, men som regel kan man ståle på sin sunde fornuft.
Jeg tror at man kan blive ved i en uendelig diskussion om hvordan og hvorledes et urs konstruktion skal være og hvilke test de skal udsættes for. Ha en godaften.
Svar
#14
Columbo Skrev:Jeg føler selv at det kan være forvirrende, men som regel kan man ståle på sin sunde fornuft.
Jeg tror at man kan blive ved i en uendelig diskussion om hvordan og hvorledes et urs konstruktion skal være og hvilke test de skal udsættes for. Ha en godaften.
Jo - og det er svært at få selv fornuftige folk at enes om det simple, men det var da ikke så umuligt at urfolk kunne sætte sig sammen om nogle simple retningslinier som
3 atm / 30 meter = beskyttet mod plaskvand, 100 meter = godkendt for at svømme på overfladen & bade med, 300 meter = for dykkerbrug
Var det en bank eller en TV fabrik der gav så tåbelige deklarationer som - 50 meter vandtæt = du kan højst vaske dig lidt om med det - Så kan du/I tro fakta og andre forbrugermagasiner kom efter dem - men de der ur-mennesker, de klarer fint at i den grad vrøvle i det de skriver på urene
I rest my case Icon_e_smile
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#15
Omega angiver/angav kravet til gangnoejagtig for de fleste af de fleste af deres ikke kronometer certificerede vaerker til +/- 30 sekunder.
Forstaaet paa den maade at gangen i de enkelte stillinger (skive op, ned, krone op, ned, venstre) ikke maatte afvige mere end +/- 30 sekunder fra nul.
Middelgangen (som I alle sammen henviser til) er vaesentlig bedre, i det det er gennemsnittet af 'fejl'. Middelgang og gangen i de enkelte steder er absolut ikke det samme, og maa ikke forvekles.

Uhrmageriet anvender blot Omegas egne specifikationer, det er vel i orden eller hur??

/Tommy
Svar
#16
Hej

Man kan bade med et standur hvis man har lyst, men det er helt sikkert at der kommer vand ind i det, det drejer sig mere om kvaliteten på uret om det er med skruebagkasse og med skruekrone end hvor hvormeget det er rated til i meter og atm, og med hensyn til 30 sekunders afvigelse, pr døgn er det helt uacceptabelt på et ur der er mindre end cirka 50 år gammelt, på gamle cylinderlommeure er det helt acceptabelt.

MVH Peter Icon_e_biggrin
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)