Lumina og Jewels/Rubis
#11
(22-02-2016, 01:49 PM)Clock Skrev: Hej,

Håber nogen her kan svare på nedenstående spørgsmål.

1. Hvis man opbevarer sine ure i en fancy urkasse med glaslåg, hvor urene konstant bliver udsat for dagslys/lampebelysning, vil
dette konstante lys nedsætte levetiden på luminaen, i forhold til en urkasse som ikke udsætter urene for konstant lys? (tænker her på nyere ure med moderne lumina)

2. Har lagt mærke til at på nogle ure står der 'Rubis' i stedet for 'Jewels' (specielt vintage ure) Er det mon 'non Swiss made' ure som primært har brugt denne betegnelse på skiven?

mvh
Clock

Kan se, at du har fået en del svar ang. spørgsmål nr. 1 men ingen om nr. 2.

"Rubis" er fransk for "Jewels". Og det har ikke noget med "non swiss made" tvært imod så er fransk et af de 4 officielle sprog i Schweiz og det er jo engelsk ikke Icon_blink

Det hænger sandsynligvis sammen med det marked ure blev lavet til. Jeg gætter på, at hvis pågældende land var mere frankofil end anglofil så brugte man "Rubis på skiven eller bagkassen i stedet for "Jewels". Du kan tjekke på skiven om uret er lavet i Schweiz ved at se om der står "Swiss" eller "Swiss made" nede under kl. 6.
Svar
#12
Altså lejerne er jo lavet af rubiner, eller på fransk rubis.
Svar
#13
Promaster vs Promaster
Til venstre Pingo fra 1999. Til højre ecozilla fra 2006
İmage
Så jeg vil sige at Pingo'en gør det godt
Pingo holder dog ikke lumen så kraftigt som Ecozilla en.
Men begge er læsbare ( i høj grad) sidst på natten
Svar
#14
Bare lige for fuldstændighedens skyld, så er det på ure med Tritium ikke farvepigmenterne, der nedbryderes, men derimod Tritium. Tritium er et radiaktivt materiale med en halveringstid på 12.3 år (google efter "Tritium Half Life") så efter 12.3 år er halvdelen tilbage. Det er selve effekten af omdannelsen fra Tritium til Helium, der frigiver energi (i form af ß-partikler), som får farvepigmenterne til at lyse.

/Bjørn.
Svar
#15
(22-02-2016, 03:21 PM)issing Skrev:
(22-02-2016, 02:03 PM)stenstrupigen Skrev: Jo mere lys og jo længere, vil slide på lumen, men der kan sagens være en kvalitetsforskel så på nogle ure vil det tage meget lang tid.

Dit andet spørgsmål ved jeg intet om.

Ikke korrekt.... eller rettere, har du beviser på dette?

I forhold til ure med tritium, taler man om half-life decay (nedbrydning af pigmentene) på cirka 12. Med Superluminova (som er det de fleste firmaer bruger i dag), vil levetiden næsten være uendelig (eller ihvertfald lige så længe som uret lever). Påvirkning af lys har intet at sige for Superluminova, dog med undtagelse af stærkt UV-lys, der kan brænde pigmenterne af pga. varmen.

Så opbevar du trygt dine ure i en kasse med glaslåg - det har intet at sige.


Sent from my iPad using Tapatalk



Der er UV lys i almindelig sollys. Men om der går 10 eller 20 år inden lumen er dårlig varier jo nok. Desuden hvis der er over 50 grader i direkte sollys vil jeg tro at det kan være hårdt for skiven. Nu snakker vi jo om virkelig langtidseffekt. Her i Danmark er det jo begrænset med disse varme temperturer, ,men jeg har set mange ure fra Australien hvor tydeligt solen har faded farve på lynette og skiver. Personligt synes jeg det ville være synd at lade et ur være i direkte sollys over 50 grader flere timer om dagen i flere uger. Eksempelvis hvis vi skulle få en supersommer med 3 ugers god solskin.
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: