Lumina og Jewels/Rubis
#1
Hej,

Håber nogen her kan svare på nedenstående spørgsmål.

1. Hvis man opbevarer sine ure i en fancy urkasse med glaslåg, hvor urene konstant bliver udsat for dagslys/lampebelysning, vil
dette konstante lys nedsætte levetiden på luminaen, i forhold til en urkasse som ikke udsætter urene for konstant lys? (tænker her på nyere ure med moderne lumina)

2. Har lagt mærke til at på nogle ure står der 'Rubis' i stedet for 'Jewels' (specielt vintage ure) Er det mon 'non Swiss made' ure som primært har brugt denne betegnelse på skiven?

mvh
Clock
Svar
#2
Jo mere lys og jo længere, vil slide på lumen, men der kan sagens være en kvalitetsforskel så på nogle ure vil det tage meget lang tid.

Dit andet spørgsmål ved jeg intet om.
Svar
#3
Mht lumen kan jeg sige at mit Citizen Pingo leverer en god stærk lumen selv efter det er blevet 17 år
Svar
#4
(22-02-2016, 02:20 PM)runzuk Skrev: Mht lumen kan jeg sige at mit Citizen Pingo leverer en god stærk lumen selv efter det er blevet 17 år

Sjovt mit Pingo kører også på 18. år og der er absolut INTET lys tilbage. Men om der er forskel på den moderne luminova, skal jeg ikke kunne sige.

mvh. Thomas
Svar
#5
Min sea dweller køre på knap 16 år, og der er overraskende vild lume i! Blot en tur udenfor også er der maks lys på lampen, når man kommer indenfor. Samt min seiko fra 80'erne har også rigtig fed lume stadig :D det kan dog være skiven er skiftet, da den ikke helt passer til uret :D


Sent from my iPhone using Tapatalk
If you ain't using it, you abusing it!
Svar
#6
(22-02-2016, 02:03 PM)stenstrupigen Skrev: Jo mere lys og jo længere, vil slide på lumen, men der kan sagens være en kvalitetsforskel så på nogle ure vil det tage meget lang tid.

Dit andet spørgsmål ved jeg intet om.

Ikke korrekt.... eller rettere, har du beviser på dette?

I forhold til ure med tritium, taler man om half-life decay (nedbrydning af pigmentene) på cirka 12. Med Superluminova (som er det de fleste firmaer bruger i dag), vil levetiden næsten være uendelig (eller ihvertfald lige så længe som uret lever). Påvirkning af lys har intet at sige for Superluminova, dog med undtagelse af stærkt UV-lys, der kan brænde pigmenterne af pga. varmen.

Så opbevar du trygt dine ure i en kasse med glaslåg - det har intet at sige.


Sent from my iPad using Tapatalk
Svar
#7
Den moderne luminova kom i 90'erne og mange mærker begyndte vist at bruge det omkring 98, så mon ikke den ene pingo er med tritium og den anden med luminova.

Sendt fra min E5823 med Tapatalk
Svar
#8
(22-02-2016, 03:21 PM)issing Skrev:
(22-02-2016, 02:03 PM)stenstrupigen Skrev: Jo mere lys og jo længere, vil slide på lumen, men der kan sagens være en kvalitetsforskel så på nogle ure vil det tage meget lang tid.

Dit andet spørgsmål ved jeg intet om.

Ikke korrekt.... eller rettere, har du beviser på dette?

I forhold til ure med tritium, taler man om half-life decay (nedbrydning af pigmentene) på cirka 12. Med Superluminova (som er det de fleste firmaer bruger i dag), vil levetiden næsten være uendelig (eller ihvertfald lige så længe som uret lever). Påvirkning af lys har intet at sige for Superluminova, dog med undtagelse af stærkt UV-lys, der kan brænde pigmenterne af pga. varmen.

Så opbevar du trygt dine ure i en kasse med glaslåg - det har intet at sige.


Sent from my iPad using Tapatalk

Lad os antage man smider et Rolex med super luminova under UV lys vil den så blot forsvinde, eller vil den få en anden farve ? :D


Sent from my iPhone using Tapatalk
If you ain't using it, you abusing it!
Svar
#9
Det vides ikke. Der er hørt tale om Superluminova der falmer, men her taler vi om ure fra 1990'erne. Jeg ved at Tritec (der har patentet på SLN) hele tiden arbejder med at forbedre emmision (hvor meget SLN lyser, og forskellige farver på emmission) og på levetiden. I øvrigt meget jeg ikke at Rolex bruger SLN med lignende materiale fra en anden fabrikant.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Svar
#10
Tak for et godt svar!


Sent from my iPhone using Tapatalk
If you ain't using it, you abusing it!
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)