Manuel optræk af Sinn U1?
Hans Jørgen Skrev:Men...visse ure har ikke indbygget at den "springer over" ved fuld optræk og man kan ødelægge værket (vintage, gælder ikke Sinn)

Det er da rigtig nok at der findes ure som ikke har slæbefjedre, her snakker vi om ure med manuelt optræk. Men man skal da dreje ordenligt til for at springe fjeder/hæftet (og udløse hvad en sprængt fjeder giver af problemer).

Manuelt optræk, fjeder med fast hæfte. Der trækkes op til fjederen er spændt. Der skal vel nærmest vold til at sprænge den. (eller dårlig fjeder/hæfte, selvfølgelig)

Automatik, slæbe fjeder. Her kan man trække i det uendelige, da fjederens hæfte slæber rundt i fjederhuset når fjederen er trukket op, og der trækkes mere. Dette er en nødvendighed i ure med automatisk optræk, da den energi, som rotoren påføre optrækket, ville knække tænder, bøje tappe osv. hvis fjederen blev trukket helt op og ikke kunne bevæge sig mere, pga. det faste hæfte.
Svar
Har målt de sidste 2 døgn, og uret taber ca. 25 sek. pr. døgn, hvilket nok er lige i overkanten Icon_e_sad . Nogen der kan oplyse mig en ca. pris for sådan en justering??
Svar
Jeremy Skrev:Nogen der kan oplyse mig en ca. pris for sådan en justering??
Har Bjarne ikke tilbudt længere oppe i tråden at gøre det på hans regning Icon_question
Svar
Jo, men jeg har ikke lige nogle planer om at komme til Horsens, hvis ikke det er dyrt. Derfor jeg ønsker at vide en ca. pris??
Svar
Tja, nu er det jo lidt svært at se hvor i DK du befinder dig. Så jeg risikerer at få et ur på bordet, 6 øl.... og en snak... Icon_e_biggrin
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
Det bør ikke koste mere end nogle få hundrede kroner hos ex JP ure/Krognos eller Mølbak - måske lidt ekstra hvis det skal være MEGET præcist (så vil de nok beholde det 24 timer eller mere for at teste det lidt i forskellige positioner) og/eller du vil ha trykprøvning (som er nødvendigt hvis du for alvor bader i hav/sø med det, men ellers kan de pakke det fint nok til håndvask vil jeg påstå Icon_e_smile
25 sek i tab er klart for meget. Tab er værre end når det vinder synes jeg. Jeg ville selv efter en justering regne med -5 / + 10 sek per dag, men jeg er nok heller ikke så forventningsfuld og uret er vel ikke cosc fra starten (certificering der lover lidt lavere end angivet her)
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Jeg bor i Odense, så hvis det ikke koster mere end et par hundrede, kan det vist ikke svare sig at tage til Horsens Icon_e_confused.
Svar
Jeremy Skrev:Jeg bor i Odense, så hvis det ikke koster mere end et par hundrede, kan det vist ikke svare sig at tage til Horsens Icon_e_confused.
Jeg gav bare en ca pris for to gode vintagefolk i KBH, og Horsens ville sikkert ligge i samme niveau - men det er klart, at du kan komme ind til en fin en, som mener det givet skal ha service og alt - og hvorfor ikke lige sende det ned til Sinn nu vi er igang - og så koster det jo noget andet. I alle fald, ring lidt rundt og hør hvad en helt enkelt justering af et Sinn U! med ETA 2824 Top Grade (som jeg mener ligger i Sinn U1)

Et tab på 25 sek KAN betyde, at det skal ha mere end en justering, og så er Bjarnes tilbud og Urmager Halse i Horsens, lige til højrebenet, evt. godt indpakket og som værdibrev med lidt retur porto i.
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)