|
Manuel optræk af Sinn U1? - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Manuel optræk af Sinn U1? (/showthread.php?tid=75003) Sider:
1
2
|
Manuel optræk af Sinn U1? - Jeremy - 22-11-2010 Hej alle Når mine automatiske mekaniske ure har ligget noget tid er løbet tør for gangreserve, plejer jeg at kunne ryste dem 10-20 gange, hvorefter de holder tiden fint. Jeg har dog bemærket, at mit nyeste indkøb (Sinn U1) hurtigt mister tid når jeg gør det på den måde. Er det et tegn på at det trænger til service, eller skal det trækkes op manuelt? (der medfulgte kun vejledning på tysk, hvilket jeg ikke fatter så meget af). Re: Manuel optræk af Sinn U1? - Tukjær - 22-11-2010 Det skal trækkes op. Det er ikke nok at ryste det..... Re: Manuel optræk af Sinn U1? - Jeremy - 22-11-2010 Ok, tak for tippet. Skal der være "modstand" i uret når man trækker det op? (skruer i urets retning). Hvor mange gange skal man dreje på kronen? Re: Manuel optræk af Sinn U1? - Hans Jørgen - 22-11-2010 I princippet og helt generelt er det god Latin at dreje kronen frem og tilbage en 20-40 gange afhængigt af ur(værk). Men...visse ure har ikke indbygget at den "springer over" ved fuld optræk og man kan ødelægge værket (vintage, gælder ikke Sinn). Andre ure som visse Seikoer kan ikke trækkes op med krone, men kun ved at bevæge uret. De fleste moderne ure med fuld rotor og evt med optræk ibegge retninger kan sagtens blive trukket op i løbet af en almindelig kontor arbejds dag. Visse tynde værker som AP og Piaget med microrotor har sværere ved det. Re: Manuel optræk af Sinn U1? - Jeremy - 22-11-2010 Hvor meget tid skal man så forvente, at et ur som Sinn U1 taber om dagen? Re: Manuel optræk af Sinn U1? - Claus_K - 22-11-2010 Jeremy Skrev:Hvor meget tid skal man så forvente, at et ur som Sinn U1 taber om dagen? Max 5 sek... ellers ville jeg få det reguleret Re: Manuel optræk af Sinn U1? - Bjarne - 23-11-2010 Hej Jeremy Jeg solgte for et par uger siden en Sinn U1, jeg ved ikke om det evt. er det samme ur da ham jeg solgte til ihvertfald ikke hed Jeremy Men generelt vil mange automatic ure gerne skubbes igang, det gælder eks. også min egen Rolex, så en god ide er lige at dreje stillekronen 15-20 gange så uret får lidt gangreserve. Service kan være påkrævet hvis uret er mere end 6-8 år gammelt, men ellers kan gangafvigelser let justeres ved din urmager, det er hurtigt og koster ikke ret meget. Og har du købt uret med garanti, vil de fleste mod at du sender det ind, få det klaret herunder. Re: Manuel optræk af Sinn U1? - Jeremy - 23-11-2010 Hej Bjarne Det var mig der købte uret af dig Re: Manuel optræk af Sinn U1? - Bjarne - 23-11-2010 Og er det ikke blevet bedre og du kommer forbi Horsens, så er det noget Peter Halse kan klare på få minutter, og selvfølgeligt på min regning. Men ellers held og lykke med uret. Re: Manuel optræk af Sinn U1? - Jeremy - 23-11-2010 Tak for det.... |