hannover_dk Skrev:Kan du se hvad den gode Jacques Costeau har på armen her?

Ham og hans ure - jeg kan love at det team afprøvede ting, og valgte ud fra høje krav og super smag
vh
@Hannover - Ja! ingen tvivl om at kvalitetskravene var særdeles udtalte. Cousteau bærer et "Ω Marine Chronometer" ST 398.0836 med kaliber 1511, fremstillet i kun 1.000 eksemplarer.
- Altid rart at se kvalitetsbevidste personer bruge "mit ur"
@Baun - British Museum udstiller et nydeligt eksemplar af Ω Marine Chronometer,
British Museum - Ω Marine Chronometer .... og anfører at det under kronometertest har opnået daglig middel variation mindre end ±0,002 sek.
Jeg har ikke fulgt mit eget eksemplars ydelse så nøje. Må blot konstatere, at det har været 295 døgn om at vinde 2 sekunder, svarende til +6,8 millisekunder/døgn.
Det er både spændende(?), udfordrende, teknisk og (i hvert fald)nørdet, at kortlægge disse ures præcision. Metoden er:
#1. Uret videofilmes sammen med et digitalt radiostyret ur.
#2. Der vil kunne gå op til en måned, før man får en billedframe, hvor de 2 ure skifter
samtidigt.
#3. I stedet anvender man videoens 100-dele sekunder, til at afgøre den nøjagtige tidsforskel.
- (Det vil sige forskellen i tidskode mellem den billedframe, hvor referenden skifter - til billedframen, hvor komparenden skifter)
Og nåeh ja!

- det er måske også at gøre for meget ud af det.....
.... og det er nok også for meget at tage til British Museum for at se et "Ω Constellation - Marine Chronometer". - jeg tager bare et med til næste GTG

(underligt nok har British Museum ikke fået plads til nogle af "Baun's" Constellations.)
@Zurex - Undskyld at din tråd er blevet så voldsomt "hiJacked", for selvfølgelig bør du lytte til Baun's råd om at udforske de mekaniske ures vidunderlige verden.
... derimod bør du ikke lytte til, at
kun mekaniske ure er "rigtige" ure. - Det udsagn er både for let og forkert.
Med venlig hilsen - Geodoc