Urvaerket.dk og Patek Philippe
tja. urværket.dk er et svensk foretagende med hovedsæde i stockholm. - Et klik på 'kontant os' afslører det.
Et 'Dansk' domæne, altså et internet-navn der ender på .dk er ikke forbeholdt danskere eller danske firma, det koster 70 kr. om året (hvis jeg husker rigtig)

Jeg kender intet til forbrugerrettigheder i sverig, men at begynde at kræve sin ret i andet land, det lyder som en opgave, der kræver langt større indsats end som det er vær at bruge på det (my opinion).

Hvis du går ind i en fysisk butik i DK, og de har opstillet et skilt med en pris, så fanger bordet for butikken.
Hvorimod omdelte reklamer/reklamer ikke er gældende, da disse reklamer som regel er udarbejdet af eksterne leverandører, det vil ikke være rimeligt at butikken skal hæfte for andres fejl (hvilket sket rimeligt ofte - jeg har arbejdet 2,5 år hos en urmager i amagercentret - trust me). Jeg vil antage at det lovgivningsmæssig forholder sig på samme måde med internetsider.

Hvis et firma bevidst sætter fejlfastsætter prisen for at lokke kunder ind i butikken, og derefter vil sælge varen til en højere pris eller med lang leveringstid - er det dårlig plig fra disse firmaer.
En lang række danske firmaer praktiserer dette hver uge - altså at reklamere med varer de reelt set ikke har til salg - kig i reklame bunken.

Man bør nok også spørge sig selv - hvad man kan forvente af 'grey markeds dealere' der vil sælge vare til urealistiske lave priser - vil man handle hos dem så må man indstille sig på lange leveringstider, og at de ikke er i stand til at levere til den annoncerede pris. Disse grey marked dealere har kun sjælden urene på lager. Det er først når man har betalt at de skaffer urene hjem fra deres unavngivne leverandører, som nogen gange kan tage tid. Det må man leve med til de priser

vh
Tommy
Svar
Citat:Man bør nok også spørge sig selv - hvad man kan forvente af 'grey markeds dealere' der vil sælge vare til urealistiske lave priser - vil man handle hos dem så må man indstille sig på lange leveringstider, og at de ikke er i stand til at levere til den annoncerede pris. Disse grey marked dealere har kun sjælden urene på lager. Det er først når man har betalt at de skaffer urene hjem fra deres unavngivne leverandører, som nogen gange kan tage tid. Det må man leve med til de priser
Hmmm... jeg har nu fået en ualmindeligt fin behandling hos greymarketdealers i DK, i øvrigt har jeg ikke oplevet at de annoncerer med varer de ikke rent fysisk har - deres urealistisk lave priser har også holdt 100% uden nogle skjulte ekstragebyr...
Det er for gengæld helt fint, hvis man vil have varen her & nu og så ovenihatten i en kæk lille logobærepåse - og kan betale 15 til 25K ekstra for det hos en AD - at man kan gå i en strøgbutik.
Der skulle helst være frit valg.
Hilsen - John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
Markedsføringsloven tilsiger, at hvis et firma henvender sig til danske forbrugere, skal markedsføringen følge danske lovgivning - i dette tilfælde formentlig markedsfæringslovens § 1.
Herudover følger det af regler fra EU hvordan firmaer på Nette skal opfører sig. Reglerne er ikke sønderligt kompliceret og går stort set ud på at forbrugeren altid har ret.

Jura er dog en ting, og inden man fører retsag skal man overveje om det kan batale sig. Hvis man vi anvende forbrugerombudsmanden, har denne ingen rigtige sanktionsmuligheder og en egentlig retsag er eneste udvej. Jeg synes dog, at når man køber så dyre ure, og juraen er meget klar, at det er værd at forsøge, under alle omstændigheder bare for at sætte et eksempel. En gang i mellem må man gerne føre sag af princip Icon_e_smile
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)