Hvad forstår du ved et vintage ur?
#21
Hej John - vedr. dit spørgsmål om en forkromer - drop mig en mail på:


http://sterl@post11.tele.dk


Mange hilsner

Peder
Svar
#22
Peder Skrev:Hej John - vedr. dit spørgsmål om en forkromer - drop mig en mail på:

http://sterl@post11.tele.dk


Mange hilsner

Peder
Gjort tak - jeg ved der også var en anden i tråden som søgte, så måske kan han få hjælp også, hvis det er det du har mulighed for.
John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#23
Jeg tror i kommer til at lede længe efter en vandfast og skudsikker definition på begrebet vintage - jeg tvivler på at den findes.

Baun - var det vist - er inde på noget af det rigtige, for når vintage begrebet bruges på portvin, er der kvalitet med inde i vurderingen. Faktisk er det sådan at de store portvins huse (f.eks. Kopke, Forrester, Noval) "deklarerer" en Vintage port - dvs. det er op til dem selv at deklarere en Vintage port, og bliver den godkendt at portvins-instituttet er det en vintage-port (Citat Flemming Hvelplund)
En vintage-port er således pr. definition en god årgang Icon_e_wink
Så ja - det er indgår bestemt en kvalitetsvurdering, men vurderingen er fremadrettet, forstået sådan at når den pågældende vin deklareres som vintage, betyder det - som enhver jo ved ! - at den først skal drikkes 20 -30- 40 eller 50 år efter den er tappet Icon_exclaim

Med biler / motorcykler spvel som med ure bruges begrebet "vintage" normalt bagudrettet om genstande over en vis alder, f.eks. 25 år; men grænsen er flydende, ligesom der ikke findes noget nagelfast om, at f.eks. en Loydd ikke kvalitetsmæssigt lever op til Vintage betegnelsen mens en Bentley gør det. Igen bruges begreberne lidt flydende.
Hvad biler /motorcykler angår tror jeg at RAC eller lign. ( Royal Automobile Club i England) engang lavede en definition; men jeg er ikke sikker ...
Svar
#24
Jeg er da enig i at kvalitet er med som vigtigeste kriterie i Portvin (og Chmapagne f.eks.) og at her skal betegnelsen godkendes af et institut for årgangen - men her er det naturligt at kvalitet er meget vigtig, og her er det ikke et spørgsmål om alder - den er vintage i samme øjeblik den godkendes, og det kan være ret kort efter den er lavet - alder er ikke afgøærende.
Portvin og Champagne skal smage godt, så vintage må have kvalitet med som kriterie, mere end alder, og så betyder det - specielt for Portvin (mindre for Champagne) at den kan ligge i rigtigt mange år. MEN

URE og biler er for mig en del anderledes, og jeg syntes den beskrivelse der var i et link længere oppe i tråden var rigtig god.

For ure og biler er det afgørende noget med alder, og jeg synes kriteriet med mindst 25 år (måske snarere lidt mere) er godt - og så er kvalitet af lidt mindre betydning, forudsat uret kan gå pænt og er holdt originalt.
Selvsagt er Jäeger Futurematic (sjov/speciel/uden den måske helt vilde værkkvalitet) eller et gammelt Rolex/Omega mere værd end de simple værker som Fero Feldman eller Glashütte - men begge dele er vintage, helt som Loyd og Traband er det - selv om de ikke har den største kvalitet. Udfordringen ligger i at uret skal gå pænt og være så originalt som muligt - så jeg ser stor forskel i VINTAGE betegnelsen for VIN og for URE/BILER/TÆNDERE/KUGLEPENNE osv
vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#25
hannover_dk Skrev:Gjort tak - jeg ved der også var en anden i tråden som søgte, så måske kan han få hjælp også, hvis det er det du har mulighed for.
John

Det er mig der er den anden! Er det muligt for mig at droppe dig en mail?
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)