Svar: 148
Tråde: 23
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Svar: 28
Tråde: 6
Så blander jeg mig også lige.
Der findes jo også et udtryk der hedder "Klassiker" og det er jo nok f.eks. en Speedmaster fra 89. Mht. vintage må det også være noget med alder, men om det er deffineret som 25 år eller mere ved jeg ikke. Jeg ved at man i nogen forsikringsselskaber kan få en "Classic Car" bilforsikring hvis bilen er over 25 år gammel (og kun bruges i solskin), 10 år mere og man kan så få en "Veteran" forsikring i stedet.
Om det også skal være kvalitet er lidt sværere efter min menning, for det begreb er ikke lige til at definere entydigt for alle. Hvis man er stor fan af PP, AP o.lign. og har en stor samling af dem kan det nok være svært, at se et gammelt Seiko eller for den sags skyld Omega i samme kategori.
Man kan også bruge "lavt produktionstal/sjældenhed" hvilket vil udelukke mange japanske og amerikanske men sikkert også flere schweitsiske som Rolex og Omega.
Personligt vil jeg mene at et ur der er fra før 1980 er vintage også de oversøiske mærker.
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Jeg vil mene at det er helt korrket at for at hedde vintage skal uret have lidt år på bagen - og her behøver man ikke være så pokkers faste i kødet, noget med fra før 1975 eller 1970 rækker for mig
Det er klart at der kan findes regulere klassikere som man vil vente en speciel kvalitet af, men vintage - kan man være både hvis man er en Trabant (bil) som er sat flot og originalt op - eller en Jaguar - det gør ikke hos mig nogen betydning for anvendelse af betegnelsen.
Når det er vin - portvin osv. så er der god grund til at kræve kvalitet med, for de duer jo ikke hvis de ikke er af høj kvalitet, og så 50 år gamle eller mere - det kan ure faktisk gøre, hvis bare man bruger lidt kræfter på at rense og smøre - og accepterer en smuk patina.
Jeg vil ikke en gang kræve at de skal være mekaniske, jeg har set flotte versioner fra 1970 af de her helt gamle med røde digital sifrer - som jeg ville kalde vintage.
•
Svar: 1,494
Tråde: 33
... Med hannover_dk!
Jeg mener heller ikke det kun skal være mekaniske! Har set flere meget fot udførte digital ur, med røde tal, som jeg helt klart ville kalde vintage!
Og så sniger jeg lige et bonus spørgsmål ind:
Når i udtaler vintage, udtaler i det så fransk, eller engelsk? hvis i forstår...
Fransk sådan [vintaasch]
engelsk sådan [vintetsch]
^^håber i forstår...
•